
جمع آوری کمک های مالی ممکن است در حال حاضر برای برخی از بخش های صنعت فناوری در حال خشک شدن باشد، اما یکی از حوزه هایی که همچنان توجه زیادی را به خود جلب می کند، هوش مصنوعی است، و به ویژه استارتاپ هایی که از آن برای ایجاد مشاغل درآمدزا استفاده می کنند. امروز استارت آپی به نام Zappi که یک پلتفرم تحقیقات بازار ساخته است که از هوش مصنوعی و اتوماسیون برای سرعت بخشیدن به فرآیندها (و کاهش هزینه ها تا حدود 10 برابر در فرآیند) استفاده می کند، اعلام می کند که 170 میلیون دلار برای گسترش تجارت خود جمع آوری کرده است.
اکثر سرمایهگذاریها از سوی Sumeru Equity Partners، با سرمایهگذاران نامشخص انجام شد. زاپی همچنین در مورد ارزش گذاری خود با این دور اظهار نظر نکرد، اما به عنوان نشانه ای از اندازه کسب و کار: زاپی تا حدود یک سال پیش سودآور بود، زمانی که دنده های خود را برای رشد تغییر داد. قبلاً از زمان تأسیس در سال 2012 (با حامیان قبلی از جمله WPP) فقط حدود 22 میلیون دلار جمع آوری کرده بود. و در پایان سال گذشته از حدود 50 میلیون دلار درآمد فراتر رفت. (توجه: سعی نکنید از مضربی از این برای تعیین ارزش استفاده کنید: این معیاری است که به نظر می رسد در حال حاضر در همه جا وجود دارد، از 12 برابر درآمد تا 20 برابر، و من مطمئن هستم که نمونه های بالاتر و پایین تری وجود دارد. همینطور.)
امروزه، Zappi حدود 350 مشتری، غولهای FMCG مانند PepsiCo، McDonald’s، Heineken و Reckitt دارد و ماهیت محصول آن این است که به آن مشتریان کمک میکند تا تحقیقات ایدهپردازی را انجام دهند، و همچنین بینشهای اولیه را در مورد بهترین روش انجام دهند. آنها را به بازار عرضه کنید. استیو فیلیپس، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران، در مصاحبه ای گفت که Zappi بیشتر در مرحله قبل از محصول استفاده می شود. او گفت که بازاری که او هدف قرار داده است بسیار بزرگ است: سالانه 90 میلیارد دلار برای بینش مصرف کنندگان و تحقیقات بازار هزینه می شود.
یک مطالعه معمولی بازار از این نوع میتواند برای این شرکتهای بزرگ FMCG تا 20000 دلار هزینه داشته باشد و تکمیل آن بین 4 تا 6 هفته طول میکشد، با بررسیهای طولانی از پنلهای مصرفکننده و سپس پردازش دادههای زیادی برای تبدیل آن به چیزی قابل استفاده. ایده Zappi این است که برای 2000 دلار از ترکیبی از نظرسنجیهای انسانی استفاده میکند – با شرکتهای دیگر که این شبکههای پاسخدهندگان را ایجاد میکنند و میتواند تا 300 یا 400 نفر را در هر کمپین دریافت کند – به علاوه بسیاری از دادههای دیگر، از جمله پایگاه داده کاربران خودش، ادغام میشود. که گفته می شود از 1.2 میلیارد نقطه داده تشکیل شده است – برای انجام همان تحقیق در چهار تا شش ساعت. این تحقیق با گزارش هایی همراه است که می تواند توسط مشتریان Zappi در تجزیه و تحلیل های داخلی گسترده تر آنها نیز استفاده شود.
شکاف موجود در بازاری که Zappi هدف قرار داده است، این واقعیت است که بسیاری از شرکتهای FMCG DNA دیجیتالی زیادی در مورد آنها ندارند. شما می توانید این موضوع را با این واقعیت که محصولات خود مواد مصرفی فیزیکی هستند، اما همچنین با این واقعیت که محصولات در نحوه ساخت و توزیع بومی سازی شده اند، با استفاده از کانال های آنالوگ معمولی مانند فروشگاه ها و از طریق اشخاص ثالث برای انجام این کار متوجه می شوید. فیلیپس گفت، این همچنین به این معنی است که آنها “وقتی محصول جدیدی را عرضه می کنند، کور می شوند.”
شرکتها میتوانند تا آنجا پیش بروند که روی توسعه محصولات جدید برای آزمایش سرمایهگذاری کنند، حتی قبل از اینکه بدانند آیا با مشتریان پرواز میکنند یا نه، به این معنی که هزینههای زیادی به طور بالقوه صرف چیزی میشود که ممکن است هرگز به قفسههای هر فروشگاه برسد. ما فکر کردیم که میتوانیم این فرآیند را برای سریعتر کردن آن خودکار کنیم.»
هوش مصنوعی در دنیای غیرفناوری موج ایجاد کرده است و شرکتهایی که به دنبال بهرهبرداری از آن برای سرعت بخشیدن به نحوه کار خود هستند، و این پیش از ورود همهگیری کووید-19 است. (به عنوان مثال PepsiCo، یکی از مشتریان بزرگ Zappi، سالهاست که از دیگر پیادهسازیهای هوش مصنوعی در توسعه محصول استفاده میکند.)
اما همهگیری در آن دنیا به شدت احساس میشد، دقیقاً به این دلیل که بسیاری از این محصولات اساساً با زنجیرههای عرضه و توزیع فیزیکی مرتبط بودند. فیلیپس گفت، این واقعیت که همه اینها باید بازاندیشی شود، قطعاً تحول دیجیتال را تحریک کرده و شرکتها را به ایده همکاری با شرکتهایی مانند Zappi در زمینههایی مانند بازاریابی و تحقیقات بازار باز کرده است.
سانجیت میترا، جورج کادیفا و سوفیا اوستوجیک، سه مدیر ارشد سومرو که رهبری میکردند، میگویند: «ما در حال مشاهده جهانی هستیم که در آن هر شرکتی میخواهد بداند مشتریانشان چه فکری میکنند – که منجر به دهها میلیارد هزینه سالانه برای تحقیقات بینش مصرفکننده میشود. این معامله در بیانیه ای مشترک Zappi کل فرآیند را با استفاده از فناوری نوآورانه برای فعال کردن کسبوکارها برای همکاری با مشتریان در زمان واقعی بازسازی کرده است و در نتیجه تصمیمات محصول و تبلیغات معنیداری را به طور کارآمدتر و متفکرانهتر اتخاذ میکند. ما بسیار هیجانزده هستیم که با تیم Zappi همکاری میکنیم و مفتخریم که در شرکتی سرمایهگذاری میکنیم که فرهنگ و تأثیر جامعه در مرکز استراتژی آن قرار دارد.» هر سه با این دور به هیئت مدیره میپیوندند.