
پس از اجرایی شدن منطقه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA)، که بزرگترین منطقه تجارت بدون مرز جهان را ایجاد کرد، آفریقا به عنوان مرز تجاری بعدی در نظر گرفته می شود. با این حال، در حالی که هدف آزادسازی تجارت تحریک تجارت درون منطقه ای است، توسعه آن به سرمایه گذاری های زیرساختی کلیدی برای اطمینان از کارایی زنجیره تامین بستگی دارد. پیشرفت بیشتر به سرعت انتقال اطلاعات بازار به سهامداران کلیدی از جمله معامله گران، تنظیم کننده ها و سرمایه گذاران مربوط می شود.
Xetova، یک استارت آپ کنیایی، با شناخت فرصت های نوظهور، فناوری هایی را به کار می گیرد که اطلاعات فرصت های بازار را در اختیار بازاریابان قرار می دهد. اکنون در حال ایجاد شبکه ای از کسب و کارهای بزرگ، متوسط و کوچک است که برای به دست آوردن بینش و پیش بینی در مورد فرصت ها و ریسک های بازار استفاده می شود.
ما در حال ایجاد شبکه ای از اعتماد هستیم که به عنوان مثال به یک شرکت در کنیا اجازه می دهد تا بداند در کشوری مانند نیجریه، آفریقای جنوبی با چه کسی کار کند. این شبکه اعتماد تنها با توانایی جمعآوری دادههای قابل تأیید ساخته میشود.
Xetova که در سال 2019 تأسیس شد، برای اطمینان از معتبر بودن روند تجارت، گزارشها و نکات برجسته، شبکه خود را بر روی دادههای سرویس بینش خود قرار میدهد، که کسبوکارها از آن برای تفسیر دادههای زنجیره تأمین، هزینهها، درآمد و عملکرد کلی مدیریت در بینشهای عملی استفاده میکنند. .
سرویس بینش اولین مورد در مجموعه Xetova است که مشتریان قبل از اشتراک در سایرین، که شامل امور مالی تجارت و پیوند به شبکههای تجاری گسترده میشود، برای آن ثبتنام میکنند.
علاقه موالو به تجارت آفریقا ناشی از تحقیقاتی بود که او بخشی از آن بود که نشان میداد کارآفرینان در صورت دسترسی به معاملات عرضه بزرگ و کانالهای توزیع کمتر از هم، شانس بیشتری برای موفقیت دارند.
“این کشف باعث شد من به تجارت B2B، زنجیره های تامین بزرگ و چگونگی دسترسی کارآفرینان در آفریقا به فرصت های عرضه بزرگ علاقه مند شوم. من این تئوری را توسعه دادم که داده ها می توانند به طور قابل توجهی تجارت و نحوه دسترسی کسب و کارها به فرصت ها، مدیریت ریسک و ارتباط با یکدیگر را افزایش دهند.
سپس تز دکترای من راههایی را برای دستیابی به دادههای B2B به این معنا بررسی کرد که هر کسی در آفریقا که میخواهد تجارت کند باید در واقع به دادههای فرصت، ریسک و شبکه دسترسی داشته باشد. این اطلاعات باید به راحتی در دسترس بازار باشد و زمانی که در دسترس باشد، نحوه انجام معاملات را به طور قابل توجهی تغییر می دهد زیرا در نهایت ما ریسک را متفاوت درک می کنیم.
موالو در نیمه های تحصیل خود مرخصی گرفت تا به کونتبل بپیوندد، سرمایه داری که به شرکت های کوچک و متوسط که به دلیل کمبود وثیقه از موسسات رسمی حذف شده اند، وام می دهد.
او میگوید که در دو سالی که به عنوان مدیرعامل کونتبل (Kuntable) فعالیت میکند، آنها 32 میلیون دلار معاملات مالی را تأمین کردهاند و از 200 کارآفرین در چندین کشور از جمله کنیا و رواندا حمایت کردهاند. با این حال، به دلیل فقدان دادههای قابل تأیید در مورد عملیات بسیاری از مشاغل، تمدید اعتبار، حتی با یک خط اعتباری 150 میلیون دلاری، دشوار است.
“در ابتدا تجارت بسیار خوب پیش می رفت و جذب فوق العاده بود. چالش زمانی پیش آمد که ما نیاز داشتیم از 200 فراتر برویم. هر بار که شروع به درگیر کردن مشاغل خارج از شبکه خود می کردیم، پول خود را از دست می دادیم. نیازهای آنها خیلی سریع، سریعتر از توانایی ما برای انجام تحقیقات لازم، رشد کرد.
او گفت: «من در آن زمان متوجه شدم که بزرگترین مشکل در تجارت در آفریقا سرمایه نیست، بلکه عدم تقارن اطلاعات از نظر ارزش، امنیت و بازده است.
این تجربه او را بر آن داشت تا Xetova را راهاندازی کند تا اطمینان حاصل کند که کسبوکارها ارزش دادههایی را که در اختیار دارند درک میکنند و قفل آن را باز میکنند، از آن برای اطلاعرسانی به راهحلهای چالشهای خود استفاده میکنند و نشان میدهند که چگونه میتوان از آن در مقیاس برای هوش تجاری استفاده کرد که میتواند شراکتهای جدید و بزرگتر را باز کند. بازارها این علاوه بر توانایی کسبوکارها برای دسترسی به وامها بر اساس دادهها و بینشهای خودشان است که توسط وامدهندگان در شبکههای Xetova برای ارائه وامهای سفارشی استفاده میشود.
Xetova علاوه بر خدمات رسانی به شرکت ها، سازمان های دولتی را در میان مشتریان خود به حساب می آورد که با آنها برای بهبود کارایی در مراقبت های بهداشتی همکاری می کند. برای چنین اشخاصی، اطلاعاتی در مورد مصرف، توزیع، هزینه های تدارکات، تامین کننده و اجرای پرداخت ارائه می کند.
این شرکت ادعا می کند که تا دسامبر سال گذشته 2.45 میلیون دلار درآمد ثبت کرده و 7 میلیون دلار در تامین مالی تجارت تسهیل کرده است.
Xetova قصد دارد پایگاه مشتریان خود را از 60 شرکت بزرگ فعلی به 300 شرکت در 18 ماه آینده افزایش دهد.
هدف این شرکت امضای 10 توزیع کننده عمده در آفریقا، افزایش دسترسی به بیش از 10 کشور از هفت کشور فعلی و تسهیل 20 میلیون دلار در تامین مالی تجارت است.
Xetova که سال گذشته 4 میلیون دلار را در دور اولیه سهام و بدهی به رهبری سرمایه گذاری TRT آفریقای جنوبی جمع آوری کرد، همچنین یک برنامه بورسیه برای سرمایه گذاران بالقوه راه اندازی کرده است.