
در دنیای سنتی B2B، فروشندگان اغلب نمی دانند چه بخشی از محصول را باید سفارش دهند. به گفته یک منبع، حتی در شرکتهایی که به خوبی اداره میشوند، بین 20 تا 30 درصد موجودی یا مرده است (یعنی فروخته نمیشود) یا منسوخ شده است. تاثیر بر سودآوری می تواند بسیار شدید باشد. کاتانا که نرم افزاری را برای ردیابی مواد خام و صورتحساب مواد توسعه می دهد، گزارش می دهد که موجودی مرده تا 11 درصد از درآمد را برای فروشندگان و تولیدکنندگان هزینه در بر می گیرد.
الا ژانگ در تلاشی برای ارائه دید بیشتر به فروشندگان نسبت به تقاضای محصول به طوری که آنها بتوانند تصمیمات آگاهانه تری بگیرند، Trendsi را بنیانگذاری کرد که فروشندگان را با تامین کنندگان مرتبط می کند و در عین حال زنجیره تامین پشتیبان را برای پایگاه مشتری خود مدیریت می کند. پس از شتاب گرفتن در طول همهگیری، زیرا بسیاری از کسبوکارهای خردهفروشی به جای خرید موجودی، به فروش مستقیم کالاها به خردهفروشی روی آوردند، Trendsi دور سری A 25 میلیون دلاری را بست و کل سرمایه خود را به 30 میلیون دلار رساند.
شرکای Lightspeed Venture با مشارکت Basis Set Ventures، Footwork VC، Peterson Ventures، Sierra Ventures، Liquid 2 Ventures و سرمایه گذاران فردی از جمله اریک یوان، مدیرعامل زوم و شان-لین ما، مدیر عامل Zola، این بخش را رهبری کردند. ژانگ به TechCrunch می گوید که پول جدید صرف سرمایه گذاری در زیرساخت های داده، فناوری زنجیره تامین، دسته بندی محصولات جدید و گسترش بین المللی می شود.
ژانگ در مصاحبهای با TechCrunch گفت: «ما در حال ساختن یک پلتفرم جدید هستیم که مانع شروع فروش آنلاین یا آفلاین برای هر کسی میشود. با Trendsi … اینفلوئنسرها، سازندگان و دیگران میتوانند بدون نگرانی در مورد منبع محصول، مدیریت انبار، بستهبندی و حمل و نقل و غیره، از طریق شبکههای اجتماعی به فروش برسند، بنابراین میتوانند روی عشق تمرکز کنند: برند و مشتریان خود.»

اعتبار تصویر: روندها
ژانگ از دنیای سرمایهگذاری میآید و پس از حضور در Google، Tencent و Binance (جایی که بازوی سرمایهگذاری استارتآپ، Binance Labs) را تأسیس کرد، بهعنوان مدیر سرمایهگذاری در Kleiner Perkins کار میکند. ژانگ با شروین شیا، دومین بنیانگذار ترندسی، در دوران تحصیلات تکمیلی در استنفورد ملاقات کرد، جایی که هر دو در انکوباتور استارتاپ گاراژ استانفورد شرکت کردند. شیا یکی از اولین کارمندان استارتاپ اسکوتر الکترونیکی Lime بود و قبلاً به عنوان تحلیلگر در a16z (Andreessen Horowitz) کار می کرد.
ژانگ، شیا و سومین بنیانگذار Trendsi، مدی دیویدسون، با Trendsi قصد دارند سرویسی بسازند که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای سادهسازی وظایفی مانند موجودی و پیشبینی فروش استفاده میکند. با استفاده از دادههای جمعآوریشده در پلتفرم و از اشخاص ثالث، Trendsi تلاش میکند تا فروش را تا سطح SKU پیشبینی کند تا فروشندگان بتوانند موجودی اضافی را کاهش دهند و به طور ایدهآل از مشکلات موجود در انبار جلوگیری کنند. علاوه بر این، این پلتفرم دادههای فروش و رفتاری را جمعآوری میکند تا محصولات را به فروشندگان سفارش دهد.
Trendsi اخیراً ویژگیای را راهاندازی کرده است که آن را «تولید بهموقع» مینامد، که هدف آن کمک به تولیدکنندگان است تا بر اساس دادههای فروش و پیشبینیهای زمان واقعی، بهسرعت دوباره انبار کنند. “[This] ژانگ توضیح داد که به خردهفروشان اجازه میدهد تا با ساخت مدلهای پیشبینی موجودی و فروش ما و ارائه خدمات تحویل خردهفروشی، ریسک موجودی حداقل و بدون ریسک موجودی را داشته باشند. ریسک اولیه خرید موجودی اکنون بین خرده فروشان، پلتفرم Trendsi و تولیدکنندگان تقسیم می شود.
ژانگ میگوید علیرغم رقابت استارتآپهای بهینهسازی موجودی مانند Flieber، Syrup Tech و Black Crow AI، کسبوکار در دو سال پس از تأسیس Trendsi ثابت بوده است، با رشد ۱۰ برابری کاربران جدید نسبت به سال گذشته. (او از ارائه اعداد خودداری کرد.) در طول سال آینده، این شرکت قصد دارد کار خود را با فروشندگان و تولیدکنندگان در صنایعی که شاهد حرکت صعودی قوی است، به ویژه دکوراسیون منزل، لوازم جانبی و آرایش، گسترش دهد.
ژانگ گفت: “هم برای تامین کنندگان و هم برای خرده فروشان ما، به خصوص در حالت سریع، موجودی اضافی به معنای سرمایه قفل شده، فضای ذخیره سازی هدر رفته، افزایش هزینه های نگهداری موجودی و زیان های غیر ضروری است.” این بیماری همه گیر هزینه های واقعی مدیریت ضعیف موجودی را آشکار کرده است. بنابراین Trends در واقع جذابیت پیدا کرد.
Trendsi مستقر در سانفرانسیسکو در حال حاضر 105 کارمند تمام وقت دارد و انتظار دارد تا پایان سال 15 نفر دیگر را استخدام کند.
همه خرده فروشان سوار قطار هوش مصنوعی نمی شوند. نزدیک به نیمی از پاسخ دهندگان به نظرسنجی KPMG، نقض امنیت سایبری و سوگیری احتمالی را به عنوان بزرگترین نگرانی خود در مورد این فناوری ذکر کردند، در حالی که 75 درصد گفتند که معتقدند هوش مصنوعی بیشتر از واقعیت «هیجانی» است.
اما به طور کلی، هوش مصنوعی در خرده فروشی یک مقوله پررونق است، به طوری که اکثریت قریب به اتفاق خرده فروشان مورد بررسی گفته اند که کارکنان آنها آماده هستند – و مهارت هایی – برای پذیرش هوش مصنوعی دارند. رهبران کسب و کار خردهفروشی انتظار دارند که هوش مصنوعی بیشترین تأثیر را بر هوش مشتری، مدیریت موجودی و چت رباتهای خدمات مشتری داشته باشد و چرخهای از پذیرش و سرمایهگذاری را در سالهای آینده ایجاد کند.