
یک شرکت جدید قصد دارد برای فروش سختافزار B2B کاری را انجام دهد که تعداد فزایندهای از شرکتها در فضای مصرفکننده انجام میدهند، با تسهیل پرداخت اقساطی تجهیزات برای مشاغل از طریق اجاره و اشتراک.
در حالی که شرکتهایی مانند Klarna و Affirm خدمات پرداختی را ارائه میکنند که به مصرفکنندگان کمک میکند بدون نیاز به پرداخت هزینههای اولیه، کالاها را دریافت کنند، استارتآپ Topi مستقر در برلین در دسامبر گذشته با بودجه 4.5 میلیون دلاری به صورت مخفیانه راه اندازی شد تا کاری مشابه برای تراکنش های B2B انجام دهد. در آن زمان، Topi در مورد محصول واقعی خود کمی مبهم بود، اما این شرکت امروز اولین محصول خود را با مشارکت خردهفروش الکترونیک آلمانی Gravis معرفی کرد و 45 میلیون دلار سرمایه جدید سهام و بدهی را فاش کرد.
سخت افزار به عنوان یک سرویس
در ابتدایی ترین سطح خود، Topi یک مدل کسب و کار سخت افزار به عنوان یک سرویس را به فروش می رساند و به بازرگانان اجازه می دهد تجهیزات خود را مانند گوشی های هوشمند، چاپگرها، مانیتورهای کامپیوتر، ماشین های قهوه ساز، بازوهای رباتیک یا هر دستگاه خاص صنعتی که در آن تخصص دارند اجاره دهند. درست است که بسیاری از بازرگانان در حال حاضر گزینههای تامین مالی را ارائه میدهند که به کسبوکارها اجازه میدهد تا پرداختهای خود را گسترش دهند، این معمولاً مستقیماً در فرآیند پرداخت ادغام نمیشود – و این چیزی است که Topi روی میز آورده است.

روش های پرداخت Topi
مشکل، در نهایت، این است که شرکتها میتوانند هزاران دلار را برای کالاهای فیزیکی ضروری برای فعالیتهای خود خرج کنند و سرمایه محدودی را برای سایر خریدهای حیاتی کسبوکار به آنها بدهند. همچنین، محصولاتی که خریداری می کنند ممکن است در عرض چند سال قدیمی یا منسوخ شوند.
همزمان با کسبوکارهایی که در سراسر صنعت به دلیل فشارهای اقتصادی کیف پول خود را سفت میکنند، بازاریابان به دنبال راههای جدیدی برای تشویق مشتریان خود به خرج کردن پول هستند، حتی اگر با شرایط کمی متفاوت باشد.
Topi اساساً اجزای مختلفی را که ممکن است یک فروشنده برای ارائه اشتراکهای سختافزاری نیاز داشته باشد، از جمله ارائهدهندگان بیمه، تدارکات و تامین مالی مجدد را گرد هم میآورد تا بازرگانان بتوانند به راحتی اجارهای را با استفاده از API of Tops در کانالهای آنلاین موجود خود جاسازی کنند. بنابراین، برای مثال، یک خردهفروش لوازم الکترونیکی ممکن است یک مکبوک ایر 1000 یورویی را با هزینه ماهیانه 26.25 یورو، قابل پرداخت طی سه سال با ضمانت کامل ارائه دهد، پس از آن مشتری ممکن است تصمیم بگیرد که به آخرین مدل مکبوک ارتقا داده و دستگاه را پس دهد. یا باقی مانده را برای داشتن لپ تاپ به طور کامل بپردازید. در آینده، Topi همچنین گزینههای پرداخت اقساطی به سبک Klarna را برای مشتریانی که از قبل میدانند میخواهند محصول را در پایان داشته باشند، ارائه خواهد کرد.
شایان ذکر است که Topi از پیش خرید نیز پشتیبانی می کند، بنابراین مشتری می تواند تصمیم بگیرد که یک آیفون را در هنگام پرداخت برای مدت دو سال در حالی که یک لپ تاپ خریداری می کند، اجاره کند. Topi به عنوان یک پلت فرم مدولار ارائه شده است تا بازرگانان بتوانند عناصر مورد نظر خود را انتخاب کنند – آنها می توانند فقط از صورتحساب ماهانه و چک اعتباری گرفته تا بسته کامل، از جمله تامین مالی مجدد و شرکای بیمه را انتخاب کنند.
علاوه بر این، در حالی که نام تجاری Topi در هنگام پرداخت با محصول مقدماتی برجسته است، این شرکت گفت که قصد دارد یک نسخه با برچسب سفید ارائه دهد که به مشاغل اجازه می دهد لوگوی خود را درج کنند.

Topi: مانند Klarna برای تراکنش های B2B
دسترسی به ملک
نگاهی گذرا به چشمانداز فناوری مصرفکننده، تغییر پیوسته از مالکیت به دسترسی را نشان میدهد. این امر در زمینه هایی مانند موسیقی مشهود است، جایی که خدمات اشتراک استریم از Spotify و Apple Music در حال حاضر از فروش فرمت فیزیکی یا دانلود پیشی گرفته است. و به اصطلاح اقتصاد دایره ای تقاضا برای اجاره لوازم الکترونیکی مصرفی را افزایش می دهد، که شامل گوشی های هوشمند و حتی خدمات ماشین اشتراکی می شود.
شواهدی از این تغییر در جای دیگری در فضای B2B وجود دارد، با شرکت Klarx مستقر در مونیخ که در اجاره تجهیزات ساختمانی تخصص دارد. بنابراین واضح است که یک حرکت دور از مالکیت وجود دارد، چیزی که شارلوت پالوا، یکی از بنیانگذاران Topi، گفت که سایر بازاریابان اگر می خواهند جلوتر از منحنی باشند، باید به آن توجه کنند.
پالوا به TechCrunch گفت: «اگر خرده فروشان سنتی بخواهند رقابتی باقی بمانند و مشتریان خود را به این خرده فروشان از دست ندهند، باید شروع به ارائه اشتراک به عنوان یک گزینه پرداخت کنند.
پالوا قبلاً به عنوان مدیر توسعه استراتژی و تجارت در اپل در منطقه خلیج سانفرانسیسکو کار می کرد، جایی که او تیمی را که وظیفه بررسی امکان پذیری اشتراک های سخت افزاری را برعهده داشت – اپل هنوز چنین سرویسی را راه اندازی نکرده است، اما آنها همچنان گزارش هایی را منتشر می کنند که نشان می دهد شرکت کوپرتینویی همچنان به دنبال افزایش درآمد دوره ای خود از طریق چنین اشتراک هایی است. پالوا زمانی که در مدرسه بازرگانی هاروارد در بوستون بود با هم بنیانگذارش استل مرل ملاقات کرد و این دو دوستی خود را در سیلیکون ولی تقویت کردند، جایی که مرل در طول دوره MBA خود برای مدت کوتاهی در تسلا کار کرد قبل از اینکه در استارتآپ تحرک آلمانی Via فرود آمد.
یک سال پس از تأسیس، Pallua و Merle اکنون آماده راهاندازی کسبوکار خود با مشارکت Gravis، توزیعکننده مجاز اپل است که علاوه بر فروشگاه آنلاین، 40 مکان فیزیکی در آلمان دارد. Gravis یک شریک کلیدی بود زیرا Topi محصول خود را در مرحله آزمایشی خود تکرار کرد.
Jan Sperlich، مدیر عامل Gravis در بیانیهای گفت: «ما از اینکه مشتریان تجاری ما اکنون میتوانند به راحتی در زمان معامله، بدون فرآیندهای خستهکننده و تشریفات اداری، به راحتی مشترک تجهیزات فناوری اطلاعات خود شوند، هیجانزده هستیم. “در مرحله آزمایشی ما، حدود نیمی از مشتریان ما که سخت افزار را از طریق Topi اجاره کرده بودند، برای محصولات اضافی بازگشتند.”
اما شاید مهمتر از همه اینها، Topi فقط بر بهبود دسترسی به سختافزار یا کمک به جریانهای نقدی شرکتها متمرکز نیست – آنها پایداری را به عنوان یک نقطه فروش عمده در پشت محصول خود میبینند.
پالوا گفت: «با توجه به تغییرات آب و هوایی، پایداری برای شرکتها اهمیت فزایندهای دارد. دستگاههای مستعمل باید عمر دومی داشته باشند یا بهدرستی بازیافت شوند – کشوی پر از وسایل قدیمی دیگر نباید وجود داشته باشد.»
دور تامین مالی Topi 15 میلیون دلار سهام و 30 میلیون دلار بدهی است، با حامیانی از جمله Index Ventures، Creandum، TriplePoint Capital و سرمایه گذاران فرشته نامشخص.