

Stellantis در حال راه اندازی یک واحد تجاری جدید است که به تبدیل تمام داده های خودرو به محصولات قابل فروش – و درآمد اختصاص دارد.
این واحد تجاری به نام Mobilisights که پنجشنبه در نمایشگاه CES 2023 در لاس وگاس معرفی شد، بخش مهمی از تلاشهای این خودروساز جهانی برای کسب درآمد سالانه 20 میلیارد یورویی از خدمات مرتبط با نرمافزار تا پایان دهه است.
هدف این است که تجارت داده به عنوان یک سرویس شرکت را با توسعه و صدور مجوز محصولات، برنامه ها و خدمات توسعه دهد. به گفته Stellantis، این محصولات Mobilisights به مشاغل خصوصی، خدمات عمومی، مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی فروخته خواهد شد.
ایده این است که دادههای تولید شده توسط میلیونها وسیله نقلیه متصل (از جمله اطلاعات تولید شده توسط حسگرهای روی خودروها، کامیونها و SUVها) و تبدیل آنها به برنامهها و خدماتی که مشتریان ممکن است بخواهند، گرفته شود. به عنوان مثال، داده ها را می توان برای ارائه بیمه شخصی بر اساس استفاده، تشخیص خطرات جاده و ارائه اطلاعات ترافیک استفاده کرد.
خودروسازان دیگری نیز در سال های اخیر تلاش های مشابهی را انجام داده اند. به عنوان مثال، جنرال موتورز در سال 2020 یک سرویس بیمه را با استفاده از حجم عظیمی از داده های جمع آوری شده از طریق سرویس خودرو متصل OnStar راه اندازی کرد.
واحد جدید Mobilisights آخرین اقدام این شرکت برای ایجاد درآمد فراتر از فروش، تعمیر و تامین مالی وسایل نقلیه است. در دسامبر 2021، Stellantis چارچوب اساسی برنامه ای را برای ایجاد میلیاردها درآمد سالانه از نرم افزارهای موجود در خودروهای خود ارائه کرد، مجموعه ای عظیم که شامل 14 برند مانند آلفارومئو، کرایسلر، سیتروئن، فیات، جیپ، لانچیا، مازراتی، پژو است. و رام
Stellantis گفت تا سال 2025 بیش از 33.7 میلیارد دلار در نرم افزار و برق رسانی سرمایه گذاری خواهد کرد. این سرمایه گذاری شامل استخدام 4500 مهندس نرم افزار تا سال 2024 خواهد بود.
هدف نهایی این است که تا سال 2030، 34 میلیون خودروی متصل در جاده ها داشته باشیم، و Stellantis برای سال ها پس از فروش به مصرف کنندگان، درآمد ایجاد کند. Stellantis برای رسیدن به هدف خود به مشارکت با BMW، Foxconn و Waymo متکی است. امروزه این شرکت بیش از 12 میلیون خودروی متصل “قابل قرض گرفتن” در سراسر جهان دارد. Stellantis “قابل بیمه” را به عنوان پنج سال اول عمر وسیله نقلیه تعریف می کند.
به گفته این خودروساز، Mobilisights دسترسی و حقوق انحصاری برای مجوز وسایل نقلیه و داده های مرتبط از همه برندهای Stellantis به مشتریان خارجی دارد. Stellantis استدلال میکند که کنترل این حجم و تراکم دادهها باعث میشود کمتر به سایر ارائهدهندگان داده وابسته باشد.
البته، جمع آوری تمام این داده ها و تبدیل آن به محصولات، سوالاتی را در مورد حریم خصوصی ایجاد می کند. این شرکت می گوید که خود و شرکای آن “در چارچوب یک سیاست مدیریت داده و حفظ حریم خصوصی بسیار سختگیرانه” عمل خواهند کرد، که شامل استفاده از داده های ناشناس و انبوه و به اشتراک گذاری داده های شخصی مشتریان تنها با رضایت آنها و فقط برای خدمات خاص انتخابی آنها است.
این شرکت اضافه کرد که مشتریان حتی اگر قبلاً رضایت داده باشند، می توانند از جمع آوری اطلاعات انصراف دهند.
Sanjiv Ghait مدیر عامل Mobilisights گفت: “اساس کل این تجارت اعتماد است.” به حفاظت از داده های ما اعتماد کنید و اعتماد کنید که برای ایجاد دنیایی بهتر اینجا هستیم.»