
وقتی Salesforce اعلام کرد در آخرین تماسهای درآمدی خود مبنی بر اینکه پیشبینی درآمد سال آینده را ارائه نمیکند، کمی شوککننده بود، مخصوصاً از سوی موفقترین شرکت SaaS جهان.
با درآمد بیش از 7.8 میلیارد دلار برای سه ماهه و هدف رسیدن به 50 میلیارد دلار تا سال مالی 2026، این شرکت دقیقاً عملکرد بدی ندارد. با این حال، وقتی فقدان پیش بینی را با خروج مدیران اخیر ترکیب می کنید، شروع به ترسیم تصویری از نوسانات غیرعادی در غول CRM می کند.
ابتدا، بیایید نگاهی به آن پیش بینی – یا عدم وجود آن بیندازیم. به نظر می رسد اقتصاد آنقدر نامطمئن شده است که Salesforce یک پیش بینی برای سال مالی 2024 خود را به کلی کاهش داده است (سه ماه منتهی به 31 اکتبر 2022، سه ماهه سوم سال مالی 2023 شرکت را تشکیل می دهد). ما از کلمه استفاده می کنیم بی سابقه این روزها بسیار افتضاح است، اما برای شرکتی مانند Salesforce بسیار غیرمعمول است که به سرمایه گذاران بگوید در حال انجام یک پیش بینی هستند، و این اولین بار است که غول CRM این کار را انجام می دهد.
در اینجا چیزی است که امی ویور، مدیر مالی Salesforce به سرمایه گذاران در تماس درآمد گفت:
قبل از پایان، می خواهم چند فکر در مورد سال مالی 24 به اشتراک بگذارم. همانطور که بحث شد، ما در حال تجربه یک محیط کلان بسیار غیرقابل پیش بینی هستیم، زیرا مشتریان ما تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند که کسب و کار آنها برای بلند مدت نیز سالم است. این پویایی با یک بازار بی سابقه ارز تکمیل می شود. بنابراین، ما در حال حاضر معتقدیم که ارائه راهنمایی درآمد برای سال مالی آینده زودرس است.
این برای هر کسی که این شرکت را دنبال کرده است کافی است. اما در نظر بگیرید که Salesforce به طور همزمان بمبی را که برت تیلور، مدیر عامل شرکت، قصد کنارهگیری دارد، رها کرد.
دلیل این خروج ظاهراً این بود که تیلور از زندگی در شرکت بزرگ خسته شده بود و می خواست به ریشه های خود به عنوان یک سازنده شرکت بازگردد – به عبارت دیگر به اصول اولیه بازگردد. اما ممکن است این تمام ماجرا نباشد. وال استریت ژورنال در مورد تنش بین دو رهبر گزارش داد و این استعفا ممکن است آنطور که ما تصور میکردیم دور از میدان چپ نبوده باشد. (شما می توانید فک خود را از روی زمین بلند کنید؛ این اولین بار نیست که یک شرکت سعی می کند اخبار بد را خنثی جلوه دهد.)
کفش های دیگری برای انداختن باقی مانده است. کوچکتر از این دو کلوگ، مارک نلسون، مدیر عامل Tableau بود که اعلام کرد که می رود. (Salesforce Tableau را در سال 2019 خریداری کرد). اخبار دراماتیکتر به سرعت دنبال شد: استوارت باترفیلد، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Slack به جمع خود گفت که میخواهد زمان کمتری را برای اداره یک تجارت و زمان بیشتری را برای باغبانی و مراقبت از فرزندش صرف کند.
اسلک به سرعت اعلام کرد که لیدیان جونز، که مدیرعامل Salesforce Commerce Cloud، Marketing Cloud و Experience Cloud بود (بله، این ابرهای زیادی است)، جایگزین Butterfield خواهد شد.
فراموش نکنیم که حتی قبل از همه اینها، Salesforce مجبور بود با سرمایهگذار فعال Starboard Value که از گردن خود نفس میکشد، سر و کار داشته باشد، هرگز موقعیتی راحت نداشت. (شایان ذکر است که شرکت در آخرین تماس سه ماهه خود تلاش های خود را برای کاهش هزینه ها برجسته کرده است.)
روی کاغذ، به نظر میرسد که در مدت زمان کوتاهی اخبار نگرانکننده زیادی وجود داشته باشد. اما این برای ثبات مالی اساسی شرکت چه معنایی دارد؟ بهعنوان بخشی از جمعبندی پایان سال TechCrunch+، تصمیم گرفتیم نگاهی به زیر کاپوت بیندازیم و ببینیم چه خبر است. آیا این یک اتفاق کوتاه مدت در یک سال بد برای همه شرکتهای SaaS است یا مجموعهای از حرکتها که میتواند نشاندهنده چیزی دردسرسازتر در Salesforce باشد؟
داخل اعداد
ما سه هدف داریم: اول، نگاهی به آخرین عملکرد سه ماهه Salesforce برای اینکه ببینیم در مورد سلامت آن چه نتیجهای میگیریم. دوم، اینکه آیا شرکت های دیگر نتایج و پیش بینی های مشابهی را گزارش می کنند یا خیر. و ثالثاً، بپرسیم که آیا در اینجا برای ما ناظران فناوری، به ویژه در مورد استارتاپ ها درسی وجود دارد؟