

آخرین آلبوم تیلور سوئیفت با نام Midnights منتشر شد و ممکن است استاندارد جدیدی برای صنعت موسیقی دیجیتال چین ایجاد کند.
در عرض یک روز پس از انتشار، این آلبوم 13 آهنگی با قیمت 35 یوان یا 4.83 دلار، نزدیک به 200000 نسخه در Tencent’s QQ Music، یکی از بزرگترین پلتفرم های پخش موسیقی چین، جمع آوری کرد. در حالی که 4.83 دلار زیاد به نظر نمی رسد – این آلبوم از 11.99 دلار در فروشگاه آنلاین خود هنرمند شروع می شود – این بالاترین قیمتی است که تا به حال برای یک آلبوم دیجیتال در بازار تعیین شده است، که می تواند به معنای دو چیز باشد: هزینه های ساخت آلبوم افزایش یافته است. یا مصرف کنندگان چینی به طور فزاینده ای مایل به پرداخت برای موسیقی آنلاین هستند.
صنعت موسیقی دیجیتال چین مسیری متفاوت از مسیر غربی را در پیش گرفته است. برای مدت طولانی، دزدی دریایی موسیقی در رسانه های آنلاین و آفلاین بیداد می کرد، بنابراین پلتفرم های استریم مانند QQ مزایای مختلفی را برای وادار کردن مردم به پرداخت صورت حساب ارائه می کردند. بسیاری از کاربران پولی QQ Music در واقع برای معاملات بسته ای ثبت نام کرده اند که به آنها امکان دسترسی به سایر محصولات مرتبط با Tencent مانند پخش ویدئو، مانگا یا عضویت در مرکز خرید اینترنتی JD.com با قدرت Tencent را می دهد. مشترکین همچنین انواع خدمات ارزش افزوده را در پلتفرم QQ Music دریافت می کنند، مانند پخش جریانی Hi-Fi، دسترسی به کنسرت های آنلاین و طرح بندی برنامه های سفارشی شده.
تشخیص اینکه قیمت 4.83 دلار هنجار قیمت گذاری جدید است یا صرفاً بازتابی از هواداران سوئیفت در چین دشوار است. به هر حال، این هنرمند آمریکایی یکی از معدود افراد مشهور خارجی است که به 10 میلیون دنبال کننده در Weibo رسیده است، پاسخ چین به توییتر. تا به حال، فقط جی چاو، پادشاه ماندوپاپ (موسیقی پاپ ماندارین) که آهنگهایش برای همه نسل من آشناست، با قیمت 30 یوان سوئیفت برای هر نسخه آلبوم مطابقت داشته است.
در نتیجه سرکوب انحصارهای اینترنتی توسط پکن، قدرت چانه زنی Tencent در معاملات مجوز ممکن است ضعیف شده باشد. برای سالها، Tencent Music Entertainment، بازوی موسیقی این شرکت، برای تضمین حقوق انحصاری UMG، Warner Music و Sony Music Entertainment پولی به جیب زده است. موضوع دیگه این نیست. برای مثال، آخرین نسخه دیجیتالی سوئیفت از طریق رقیب آرشیوی QQ Music، NetEase Cloud Music نیز در دسترس است.
خبر خوب این است که تعداد فزایندهای از کاربران برای پیشنهادات موسیقی Tencent هزینه پرداخت میکنند، اگرچه نرخ نفوذ پایین است. در سه ماهه دوم، TME 82.7 میلیون مشترک را در سه برنامه پخش موسیقی خود گزارش داد که 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در مجموع 593 میلیون نفر در ماه از این خدمات استفاده می کنند که به این معنی است که تنها 14 درصد از آنها پرداخت می کنند. در مقایسه، 188 میلیون یا 43 درصد از 433 میلیون کاربر Spotify مشترکین پریمیوم در سه ماهه دوم بودند.
اسپاتیفای نیز محصول سودآورتری دارد. با نگاهی دقیق به خدمات موسیقی آنها (TME به لطف پلتفرم پخش زنده پرسودتر آن که از فروش هدایای مجازی زندگی می کند، به طور کلی یک تجارت سودآورتر است)، میانگین درآمد برتر سه ماهه دوم Spotify برای هر کاربر (ARPU ممتاز) 4.54 یورو (4.48 دلار) بود. میانگین درآمد TME برای هر کاربر پرداخت کننده (ARPPU) 8.5 یوان یا 1.17 دلار است.