
آنتونیو رودریگز، که در سال 2005 پس از فروش شرکتی که ماتریکس تأسیس کرد – که ماتریکس از آن حمایت می کرد – به هیولت پاکارد فروخته شد، به ماتریکس پیوست، هفته گذشته در مورد بزرگترین صندوق ماتریکس در 20 سال اخیر صحبت کرد، ابزاری به ارزش 800 میلیون دلار، که شرکت در آن بسته شد. ژوئن و برای اولین بار در حال حاضر اعلام می کند.
این سرمایه زیادی برای این شرکت است، که مانند بنچمارک، در طول سالها در حفظ وجوه نسبتاً کوچکتر ثابت قدم بوده است، حتی با وجود اینکه بسیاری از شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر دیگر داراییهای تحت مدیریت خود را دو، سه – حتی پنج برابر کردهاند. (مانند بنچمارک، ماتریکس یک بار یک میلیارد دلار در دوران دات کام جمع آوری کرد؛ در نهایت با سقوط بازار، نیمی از آن را به سرمایه گذاران خود بازگرداند.)
ما با رودریگز در مورد صندوق جدید صحبت کردیم. ما همچنین با او در مورد نحوه کار ماتریکس با Matrix Partners China و Matrix Partners India که به ترتیب در سال 2008 و 2006 تأسیس شدند، صحبت کردیم. به عنوان مثال، سرمایه گذار اولیه در Hubspot، Zendesk و Canva – ما همچنین از رودریگز در مورد web3 یا وعده اینترنت غیرمتمرکز پرسیدیم. همانطور که مشخص است، ماتریکس کار زیادی برای آن انجام نمی دهد، حداقل هنوز. موارد زیر گزیدههایی از گپ ما است که به مدت طولانی ویرایش شدهاند.
TC: شما اخیراً صندوقی را بسته اید که تقریباً دو برابر اندازه سه صندوق قبلی شما است که هر کدام 450 میلیون دلار بود. شما واقعاً در مورد اندازه منظم بودید، سپس نظر خود را تغییر دادید. چرا؟
با صندوق فعلی ما، که به تازگی سرمایهگذاری آن را به پایان رساندیم، هر معاملهای که انجام دادیم یا مفهومی بود یا اولیه یا پیشبنیاد یا پسبعدی یا سری A، بنابراین واقعاً برای ما انحراف مرحلهای نبود. به دلیل ورود بازیکنان جدید و به دلیل بازگشت بازیکنان موجود به A، [in recent years] شما از نوشتن چک 10 میلیون دلاری، در برخی موارد به 15 یا 20 میلیون دلار رسیدید، و ما میخواستیم مطمئن شویم که در صورت افزایش بازار، میتوانیم به نوشتن آن چکهای ورودی ادامه دهیم. این هنوز خیلی است [the case]به طور خاص برای دسته های ما
بنابراین شما واقعاً نمی بینید که این معاملات مرحله سری A کوچکتر شوند.
نه هنوز. برای کارآفرینان برتر، دورهای سری A هنوز هم می تواند بیش از 20 میلیون دلار باشد. ما همچنین تمایل داریم پروژه های فنی بیشتری را دوست داشته باشیم، چه نرم افزاری یا سخت افزاری، یا ایده آل، [a company at the] تقاطع این دو و این شرکت ها فقط به پول بیشتری نیاز دارند.
برخی از این لباس ها در مراحل بعدی به نظر می رسد کوچک می شوند. آیا اکنون حفظ تناسب خود بدون پرتاب آرنج راحت تر است؟
آسان تر است و همچنان کمی آسان تر خواهد شد. اما همچنین، اگر به بهترین عملکردهای ما در سه صندوق گذشته نگاه کنید، متوجه خواهید شد که در آن دورهای B و C، آنها به خوبی به چیزی که من میگویم جوکیهای صفحه گسترده میگویم، نمیرسند. [For these companies]، شما واقعاً به اعتقاد بیشتری نیاز دارید و در بسیاری از موارد این به معنای آن بود که به جای اینکه انتظار داشته باشید تایگر یا کواتو بیایند و در عرض 72 ساعت به این شرکت کمک مالی کنند، پیشرفت کنید. این بخشی از دلیلی است که چرا حفظ تناسب ما در این محیط جدید ممکن است آسان تر باشد، اما به همان اندازه ضروری خواهد بود.
مالکیت 20 تا 25 درصدی را هدف دارید؟
تقریباً درست است. از نظر تاریخی، این چیزی بین 20 تا 25 درصد بوده است. در طول سال گذشته، می توانم بگویم که ما به نوعی بین 18 تا 21 درصد متمایل شده ایم. [when we would] “فراتر از مفهوم” را وارد کنید. اما قطعاً 20 تا 25 درصد هدف ساختاری بلندمدت برای ما است زیرا ما بین مفهومی و سری A قرار می گیریم.
وقتی می گویید مفهوم، در مورد شرکت های جوجه کشی صحبت می کنید؟
بله، تعدادی از شرکتهای ما – از جمله شرکت من – در یکی از دفاتر ما با سرمایهگذار و کارآفرینی راهاندازی شدند که روی یک وایت برد روی یک ایده کار میکردند. ما احتمالا انجام می دهیم [dedicate] 5 تا 10 درصد از یک صندوق [to this].
Matrix یک سرمایه گذار در Canva، تجارت 26 میلیارد دلاری طراحی گرافیک است. آیا در این شرکت سهامی دو رقمی دارید؟
Canva کمی متفاوت است زیرا زمانی که ما آن را ساختیم در بازار وجود نداشت. ما سه نفر اول این جدول هستیم. بنابراین ما بزرگترین چک را، به اعتقاد من، در دور اولیه سرمایه گذاری کردیم و تک رقمی هستیم. یک سرمایهگذار بود که در مرحله پیش راند بود و سپس یک سرمایهگذار بزرگ چند مرحلهای در بسیاری از دورها موقعیتی را ایجاد کرد.
چرا در حالی که بازار هنوز کاملا باز بود، علنی نشد؟ در سال 2012 تاسیس شد، درست است؟
Canva یک تجارت عالی است و در زمان های خوب یا بد، یک IPO عالی خواهد بود. معمولاً شرکت ها به دنبال چیزی هستند که از نظر استراتژیک به کسب و کار کمک می کند. گاهی اوقات بسیار تاکتیکی است زیرا شرکت بسیار سریع در حال رشد است، اما صرف پول زیاد و عمومی شدن به شما این امکان را می دهد که [access cash faster]. و وقتی بتوانید آن را با یک پنجره باز ترکیب کنید، یک برد-برد است.
در مورد مزایای آگاهی بیشتر عمومی پس از عمومی شدن یک شرکت چیست؟
خواهد آمد. میلیون ها و میلیون ها کاربر پرداخت کننده در این پلتفرم وجود دارد. Think شرکتی است که ویروسی شدن را به درستی بدست آورده است. این به عنوان یک شرکت مصرف کننده ویروسی است، اما در کسب درآمد به عنوان یک شرکت B2B SaaS موثر است.
به قول شما، موضوع اصلی Matrix امسال، هوش مصنوعی کاربردی است، زیرا همه چیز را از برنامههای SaaS گرفته تا زیرساختهای نرمافزاری گرفته تا شبکهها و آنچه در مرکز داده اتفاق میافتد، تحت تأثیر قرار میدهد. من نشنیده ام که شما به کریپتو یا وب 3 اشاره کنید.
باید به شما بگویم – و فکر میکنم مزیت داشتن نه شریک این است که مردم میتوانند من را در اینجا صادق نگه دارند – اما نظر شخصی من این است که این یک سراب است. نظر شخصی من این است که یک پایگاه داده توزیع شده قابل اعتماد برای تعدادی از برنامه ها هم در بخش B2B و هم در فضای مصرف کننده بسیار جالب است، اما بیشتر چیزهایی که وجود دارد – به جرات می توانم بگویم بیشتر مواردی که باعث شد بسیاری از مردم به پول زیادی برای این رونق دو ساله سفته بازان که به نظر می رسد به پایان رسیده است – در بهترین حالت مانند یک تفکر آرزویی به نظر می رسد.
پس نمی شنوید که من به آن اشاره کنم زیرا ما دو و سه برابر نمی کنیم. ما 800 میلیون دلار جمع آوری نکردیم تا نیمی از آن را در برنامه های web3 بگذاریم. ما سرمایهگذاریهای کمی داریم، اما به این دلیل است که بنیانگذاران را از پرداختها به web3 یا از proptech تا web3 دنبال کردهایم، کمتر به این دلیل که در مورد چشمانداز شروع یک تمرین web3 در اینجا هیجانزده هستیم تا زمانی که این ابزار به برنامهها میآید.
بالا: تیم Matrix Partners که اعضای آن در سانفرانسیسکو و بوستون مستقر هستند. رودریگز در مرکز قرار دارد.