

چند نقطه روشن در صنعت خودروهای خودمختار باقی میماند، حتی در میان بادهای معکوس اقتصاد کلان که تماماً باعث بسته شدن سرمایههای مخاطرهآمیز شده و منجر به ادغام بیشتر شده است.
Helm.ai، نرم افزار توسعه استارت آپی که برای سیستم های پیشرفته کمک راننده، رانندگی مستقل و روباتیک طراحی شده است، یکی از آنهاست.
استارتآپ مستقر در منلو پارک، کالیفرنیا، اخیراً 31 میلیون دلار در دور سری C به رهبری گروه فریمن، تنها یک سال پس از جمعآوری 26 میلیون دلار سرمایهگذاری خطرپذیر، جمعآوری کرد. این دور اخیر که شامل شرکای ACVC، Amplo و سرمایه گذاران استراتژیک هوندا موتور، Goodyear Ventures و Sungwoo Hitech می شود، ارزش Helm.ai را به 431 میلیون دلار افزایش داد.
براندون فریمن، بنیانگذار گروه فریمن، به عنوان بخشی از این بودجه به هیئت مدیره Helm.ai می پیوندد. این شرکت تا به امروز 78 میلیون دلار جذب کرده است.
Helm.ai مانند بسیاری دیگر از استارتآپهای خودروهای خودران راهاندازی کرد تا این فناوری را با رویکردی جدید به پیش ببرد. تودور آخیم و ولاد ورونینسکی، بنیانگذاران Helm.ai، به جای حسگرها یا کامپیوترها، روی نرم افزار تمرکز کردند.
Helm.ai نرمافزاری را توسعه داده است که میتواند دادههای حسگر و همچنین انسان را درک کند، هدفی که با سایرین در این زمینه تفاوتی ندارد. رویکرد او بخش قابل توجهی است. توسعه دهندگان وسایل نقلیه خودران اغلب به ترکیبی از شبیه سازی و آزمایش جاده، همراه با مجموعه داده های مشروح شده توسط انسان، برای آموزش و بهبود به اصطلاح “مغز” وسیله نقلیه خودران متکی هستند.
Helm.ai میگوید نرمافزاری را توسعه داده است که میتواند این مراحل را نادیده بگیرد و زمانبندی را تسریع کند و هزینهها را کاهش دهد. این هزینه کمتر همچنین آن را به ویژه برای سیستم های پیشرفته کمک راننده مفید می کند. این استارت آپ شش ساله از یک رویکرد یادگیری بدون نظارت برای توسعه نرم افزاری استفاده می کند که می تواند شبکه های عصبی را بدون نیاز به داده های ناوگان در مقیاس بزرگ، شبیه سازی یا حاشیه نویسی آموزش دهد. این نرمافزار همچنین نسبت به محاسبات و حسگرهایی که در خودرو استفاده میشود، آگنوستیک است و به Helm.ai اجازه میدهد تا خود را به مجموعهای از مشتریان ارائه دهد.
به گفته ورونینسکی، Helm.ai نرمافزار خود را به OEMهای مختلف و تامینکنندگان ردیف 1 در صنعت خودرو میفروشد تا به آنها کمک کند «به تمایز نرمافزاری با راهحلهای پیشرفته ADAS و L4 دست یابند».
از نظر استراتژیک، ما می دانیم که استراتژی ما برای ورود به بازار بر روی ADAS پیشرفته یا برای چندین سال از هم اکنون متمرکز خواهد بود. استراتژی ما به هیچ وجه به عنوان تابعی از رویدادهای اخیر تغییر نکرده است.» او با اشاره به ادغام در صنعت AV گفت. اساساً من چندین سال است که پیشبینی میکنم که اکثریت قریب به اتفاق شرکتهای رانندگی خودکار به دلیل رویکردهای فناوری قدیمی و مدلهای تجاری نامناسب در راهیابی به بازار شکست خواهند خورد. پس این اصلاً برای من تعجب آور نیست. بازار رانندگی خودران به طور کلی در چند سال گذشته به دلیل سر و صدای نابجا موثر نبوده است.
Helm.ai تعدادی مشتری را جذب کرده است، اگرچه ورونینسکی گفت که به دلیل قراردادهای عدم افشا نمی تواند سایر مشتریان را نام ببرد. Helm.ai قبلاً فاش کرده بود که هوندا یک مشتری است. ریاضیدان و دانشمند ارشد سابق استارتآپ یادگیری ماشین امنیت سایبری Sift Security گفت که دو سال گذشته را روی تجاریسازی فناوری و ایجاد مشارکتها صرف کرده است.
او گفت که بودجه اخیر برای افزودن کارکنان بیشتر به نیروی کار 50 نفره، تحقیق و توسعه و ایجاد این مشارکت های تجاری استفاده خواهد شد.