
Unicorn Flexport در حال متحول کردن دنیای تدارکات است و به عنوان یک حمل و نقل با نرم افزاری که به مشتریان اجازه می دهد محموله های خود را مدیریت کنند، خدمت می کند. اما هنوز هزاران حمل و نقل کوچکتر وجود دارد که بسیاری از آنها با نرم افزار یا صفحات گسترده ERP قدیمی کار می کنند. استارتآپی به نام GoFreight میخواهد با دادن «Shopify برای حمل و نقل بار» با نرمافزار پشتیبان که عملیات آنها را روانتر میکند و رابطی که به آنها اجازه میدهد یک ویترین بسازند و برای چند دقیقه پیشنهادات ارائه کنند، به آنها کمک کند تا رقابت کنند.
این استارت آپ مستقر در لس آنجلس و تایپه 23 میلیون دلار سرمایه سری A را با همکاری Flex Capital و Headline جذب کرده است. این دور شامل مشارکت LFX Venture Partners، Palm Drive Capital و سرمایه گذاران بازگشته Mucker Capital، Cornerstone Ventures و Red Building Capital بود.
GoFreight که در حال حاضر حدود 1000 مشتری دارد، به مدیریت حمل و نقل کالا از طریق مسیرهای اقیانوسی، هوایی و زمینی کمک می کند. همچنین این امکان را به آنها می دهد که با چند کلیک ویترین فروشگاه های آنلاین را راه اندازی کنند. مشتریان بالقوه می توانند با ارسال استعلام از طریق فروشگاه با فرستنده ها تماس بگیرند و به جای 24 تا 48 ساعتی که معمولاً طول می کشد، ظرف چند دقیقه قیمت را دریافت کنند.
هنگامی که کار حمل و نقل در حال انجام است، محموله ها را می توان با یک ابزار EDI یکپارچه در زمان واقعی ردیابی کرد تا ارسال کنندگان و مشتریان دقیقا بدانند کانتینرهای حمل و نقل آنها کجاست. این نرم افزار ردیابی همچنین با ابزارهای حسابداری پلتفرم GoFreight یکپارچه می شود تا کاربران بدانند چگونه عملکرد حمل و نقل بر درآمد آنها تأثیر می گذارد.
ترنتون چن، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل، مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود را قبل از بازگشت به تایوان و پیوستن به TSMC در ایالات متحده اخذ کرد. در آن زمان، AppWorks و دیگر استارتآپها توجه زیادی را به خود جلب کردند و چن تصمیم گرفت که میخواهد یک کارآفرین شود. او TSMC را ترک کرد (او به TechCrunch گفت: «تصمیم سختی بود زیرا هیچ کس با آن موافق نبود» و شش ماه به خود فرصت داد تا یک ایده قابل اجرا پیدا کند. در این مدت، یکی از بنیانگذاران آن در لس آنجلس زندگی می کرد و به عنوان واردکننده برای یک تجارت خانوادگی کار می کرد.
زمانی که در ایالات متحده بودم، افراد زیادی را نیز در این صنعت میشناختم. بنابراین بسیاری از دوستان خوب ما از ما خواستند که به آنجا برویم و ببینیم که نرم افزار چقدر بد است. بنابراین در آخرین ماه از دوره شش ماهه خود تصمیم گرفتم آن را امتحان کنم، یک بلیط به مدت سه ماه خریدم تا به لس آنجلس بروم و با 10 حمل و نقل برتر وقت بگذرانم تا یاد بگیرم چگونه تجارت خود را با نرم افزار انجام می دهند. چن گفت: ما GoFreight را بعد از اولین هفته حضور در آنجا تأسیس کردیم.
اگرچه چن می گوید بازار جهانی کشتیرانی حدود 280 میلیارد دلار ارزش دارد، اما تقریباً تمام نرم افزارهایی که او با آنها کار می کند قدیمی هستند. هدف GoFreight این است که حملکنندگان سنتی را قادر میسازد تا با همان کیفیت فناوری که Flexport دارد، رقابتی باقی بمانند.
«کسب و کار حمل و نقل در مورد چگونگی انتقال محموله از نقطه A به نقطه B است. نرم افزار واقعا می تواند کمک کند، اما این کار اصلی آنها نیست. این سرویس به خودی خود کسب و کار اصلی است و نرم افزار نمی تواند هزینه های حمل و نقل را به حداقل برساند یا آن را سریعتر کند. اما مطمئناً میتواند به ارائه اطلاعات ارزشمند اضافی به مشتریان، واردکنندگان و صادرکنندگان کمک کند، چن گفت: «ما در تلاش هستیم تا شرکتهای فعلی را قادر به رقابت با Flexport کنیم. این رویکردی برای بهتر و سریعتر کردن کل این صنعت است.”
چن میگوید GoFreight با دیگر استارتآپهای نرمافزار حمل و نقل کالا متفاوت است، زیرا اکثر آنها در تلاش هستند تا یک سیستم ERP جدید بسازند یا با سیستمهای موجود یکپارچه شوند. این چالش برانگیز است زیرا بسیاری از حمل و نقلها از سیستمهای ERP قدیمی استفاده میکنند و بازاری پراکنده است. برخی حتی از سیستم های ERP استفاده نمی کنند. در عوض، آنها با صفحات گسترده یا سیستم های قلم و کاغذ کار می کنند.
در قسمت پشتی، نرم افزار GoFreight دارای ابزارهای فروش، عملیات و حسابداری است، بنابراین هنگامی که مشتریان درخواستی دارند، ارسال کنندگان می توانند آن را در سیستم خود وارد کنند و سپس با یک پیشنهاد بازگردند. پس از تأیید یک شغل، GoFreight رزروها، ارسال های بلادرنگ و تمام اسناد الکترونیکی لازم را مدیریت می کند. آنها همچنین می توانند از طریق GoFreight فاکتور تولید و ارسال کنند.
بسیار مهم است، ما در تلاش هستیم تا Shopify فضا شویم، بنابراین با یک کلیک آنها می توانند یک فروشگاه آنلاین باز کنند، و واردکنندگان آنها می توانند از پورتال وب آنلاین برای ارسال درخواست استفاده کنند و به طور خودکار به سیستم ظاهر می شود. چن گفت. “بنابراین برنامه front-end بسیار مهم است و ما همچنین راه حل های دید را ارائه می دهیم.”
یک چالش کلیدی که GoFreight میخواهد حل کند، فرآیند تولید مظنه است که میتواند چندین روز طول بکشد زیرا سفارشهای حمل و نقل کالا پیچیده هستند. به عنوان مثال، اگر مشتری بخواهد سه کانتینر را از شانگهای به لس آنجلس ارسال کند، فورواردرها باید با نمایندگان خارجی که فورواردکننده نیز هستند مشورت کنند. آنها همچنین نیاز به ترتیب حمل و نقل و انبار دارند. یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفت، نرخ های نقدی در مقابل نرخ های قراردادی است، زیرا نرخ های نقدی می تواند بسیار پایین تر باشد.
بیشتر این کار از طریق ایمیل، تماسهای تلفنی و پیامهای متنی انجام میشود، اما یک برنامه کاربردی متمرکز روی مشتری به این معنی است که فرستندهها میتوانند کل فرآیند، از جمله بررسی با نمایندگان خارج از کشور را از طریق ادغامهای GoFreight تکمیل کنند، که به گفته چن، روند را از دو روز کاهش داد. تا حدود 10 یا 20 ثانیه. GoFreight در حال حاضر با شرکای خود برای ایجاد شبکه ای کار می کند که مشتریان را با فرستنده ها و فرستنده ها را با حامل ها متصل می کند.
GoFreight همچنین یک راه حل پرداخت دیجیتال ارائه می دهد زیرا اکثر پرداخت ها با چک های کاغذی انجام می شود. این بدان معناست که فرستندهها میتوانند پیوندی برای مشتریان صادر کنند و پس از کلیک بر روی آن، به وبسایت GoFreight منتقل میشوند، جایی که میتوانند تصمیم بگیرند که کدام فاکتورها را با کارتهای اعتباری یا حسابهای بانکی پرداخت کنند. سپس این اطلاعات به سیستم ERP GoFreight بازگردانده می شود.
چن گفت: تجزیه و تحلیل ارائه شده توسط GoFreight می تواند به ارسال کنندگان کمک کند تا پول بیشتری کسب کنند. به عنوان مثال، اگر آنها یک کانتینر 40 فوتی رزرو کنند، GoFreight میزان هزینه ای که برای آن پرداخت کرده اند و مبلغی که از مشتریان دریافت کرده اند را ثبت می کند. این سیستم عملکرد مشتریان اصلی و نمایندگان خارج از کشور را تجزیه و تحلیل میکند و هزینههای پنهان را آشکار میکند تا حملکنندگان تصور بهتری از هزینه واقعی یک محموله داشته باشند. همچنین هزینهها را بر اساس SKU تقسیم میکند، بنابراین ارسالکنندگان و مشتریان آنها دقیقاً میدانند که هزینه ارسال یک کالا چقدر است.
بودجه جدید برای توسعه ویژگیهای بیشتری مانند قیمتگذاری هوشمند، مدیریت نرخ و مدیریت سفارش خرید استفاده خواهد شد.
تام گیزلمن، شریک Headline در بیانیهای درباره این بودجه گفت: «نرمافزار همهکاره GoFreight شفافیت بیشتری را در جابجایی بار فراهم میکند و به فرستندهها اجازه میدهد تا کسبوکار خود را بهتر مدیریت کنند، که میتواند بین 0 تا 1500 کاربر سرتاسر متغیر باشد. این انعطافپذیری باعث میشود محصول فوقالعاده تأثیرگذار باشد و دلیل بزرگی برای شناسایی آنها به عنوان یکی از امیدوارکنندهترین شرکتهای فناوری لجستیک در بازار است.»