
کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده، HomeAdvisor بازار خدمات خانگی را تا 7.2 میلیون دلار به دلیل استفاده از تاکتیک های فریبنده و گمراه کننده در فروش پروژه های بهبود خانه به ارائه دهندگان خدمات، از جمله مشاغل کوچک که در اقتصاد گیگ کار می کنند، جریمه کرده است. این جریمه اولین جریمه مربوط به گیگ کار از زمانی است که کمیسیون تجارت فدرال در پاییز 2022 اعلام کرد که آماده است تا اقدامات ناعادلانه، فریبنده و ضدرقابتی را که در اقتصاد گیگ انجام می شود، سرکوب کند.
HomeAdvisor مستقر در Dever در سال 2017 با Angie’s List ادغام شد و یک شرکت عمومی جدید به نام “Angi” را تشکیل داد. با این حال، اتهامات FTC علیه HomeAdvisor تا مارس 2022 مطرح نشد. کمیسیون گفت که حداقل از اواسط سال 2014، HomeAdvisor ادعاهای غیرقابل اثبات، نادرست یا گمراه کننده ای را در مورد مشتریان بالقوه ای که به ارائه دهندگان خدمات فروخته است، مانند پیمانکاران عمومی و ارائه دهندگان مراقبت از چمن، مناطق متخصص مراقبت. به طور خاص، او ادعا کرد که شرکت وابسته به Angil کیفیت و منبع سرنخها و احتمال اینکه آنها به مشاغل واقعی منتهی شوند را نادرست معرفی کرده است.
کمیسیون دریافت که HomeAdvisor به ارائهدهندگان خدمات گفت که سرنخهای آن منجر به مشاغل بهبود خانه با قیمتهای بالاتر از دادههای خود میشود و ارائهدهندگان خدمات را در مورد هزینه اشتراک یک ماهه پلتفرم خود گمراه میکند. این شرکت به ارائه دهندگان خدمات گفت که ماه اول اشتراک mHelpDesk، که به برنامه ریزی قرار ملاقات ها و پردازش پرداخت ها کمک می کند، با بسته عضویت سالانه رایگان است. FTC گفت، اما این درست نیست. ارائه دهندگان خدمات در نهایت 59.99 دلار بیشتر از آنچه انتظار داشتند پرداخت خواهند کرد. (برنامه mHelpDesk یک افزونه اختیاری برای عضویت سالانه 287.99 دلاری شبکه HomeAdvisor است).
علاوه بر این، FTC دریافت که اگرچه HomeAdvisor ادعا می کند که مشتریان اصلی آن مشتریانی را هدف قرار می دهند که قصد دارند به زودی یک متخصص خدمات را استخدام کنند، بسیاری از آنها این کار را نمی کنند. این تا حدی به این دلیل است که HomeAdvisor سرنخهای شرکتهای وابسته را که سرنخهایی را از فرمهای آنلاین تولید میکنند که از کاربران در مورد پروژههای خانگی بالقوه مورد نظرشان سؤال میکنند، دوباره میفروشد. با این حال، این شرکت ادعا میکند که ردیابیها از وبسایت خودش آمده است، و این نشان میدهد که کاربران به دنبال کمک HomeAdvisor هستند.
شکایت FTC همچنین گفت که بسیاری از مشتریان بالقوه با انواع خدمات ارائه شده توسط فروشندگان مطابقت ندارند یا خارج از منطقه جغرافیایی ترجیحی خود هستند، علیرغم ادعاهای HomeAdvisor برعکس.
ساموئل لوین، مدیر دفتر حمایت از مصرف کننده FTC، در زمان دستور اولیه FTC گفت: پلتفرم های اقتصاد گیگ نباید از ادعاهای دروغین و فرصت های نادرست برای هدف قرار دادن کارگران و مشاغل کوچک استفاده کنند.
دستور اداری جدید همچنین HomeAdvisor را از ادامه روش های کلاهبرداری خود منع می کند و دو صندوق جبران خسارت برای ارائه پول به ارائه دهندگان خدمات فریب خورده ایجاد می کند. صندوق اول تا سقف 30 دلار به ارائه دهندگان خدماتی که تحت تأثیر اظهارات نادرست HomeAdvisor در مورد کیفیت سرنخ ها قرار گرفته اند، پرداخت خواهد کرد. در همین حال، صندوق دوم تا سقف 59.99 دلار به ارائه دهندگان خدماتی که به آنها گفته شده بود ماه اول اشتراک mHelpDesk رایگان است، پرداخت خواهد کرد. FTC گفت، در مجموع، HomeAdvisor باید تا 7.2 میلیون دلار خسارت بپردازد.
کمیسیون با 4-0 رای به قبول موافقتنامه پیشنهادی داد.
این جریمه اقتصادی ناب به دنبال هشدارهای دیگری است که توسط کمیسیون تجارت فدرال صادر شده است، از جمله یادآوری به MLM ها (بازاریابان چند سطحی) که به مصرف کنندگان در مورد سود احتمالی دروغ نگویند. این به 1100 MLM ارسال شد حتی اگر مورد بررسی قرار نگرفت. او همچنین به این شرکتها یادآوری کرد که قبلاً از MLMهایی مانند Herbalife و Advocare به دلیل تبلیغات با پتانسیل سود بالا شکایت کرده بود، حتی اگر اکثر شرکتکنندگان پول کمی داشتند یا اصلاً درآمد نداشتند. Herbalife با FTC برای 200 میلیون دلار توافق کرد و Advocare با پرداخت 150 میلیون دلار موافقت کرد. FTC همچنین با آمازون به دلیل استفاده از ادعاهای درآمد گمراه کننده برای جذب رانندگان به پلتفرم Flex خود توافق کرد و از دانشگاه DeVry به دلیل ادعاهای نادرست در مورد درآمدهای بالاتر فارغ التحصیلان شکایت کرد.