

هجده ماه پس از تعلیق اپلیکیشن خود در چین، غول دیدی روز دوشنبه دوباره بازگشت. این اقدام در حالی صورت گرفت که چین در سه سال گذشته نشانه هایی از کاهش محدودیت های نظارتی گسترده خود در بخش اینترنت را نشان داد.
در ژوئیه 2021، مقامات چینی به فروشگاههای اپلیکیشن این کشور دستور دادند که Didi را حذف کنند، به دلایلی که این پلتفرم بهطور غیرقانونی دادههای کاربران را جمعآوری میکند. در اوایل همان ماه، دیدی در نیویورک عمومی شد. این یک جشن کوتاه مدت برای شرکت بود که از اولین فروش 4 میلیارد دلار جمع آوری کرد، زیرا این رویداد به سرعت در کانون برخورد آن با پکن قرار گرفت.
دیدی، بر اساس گزارشهای متعدد و یادداشت سرمایهگذار که در آن زمان توسط TechCrunch مشاهده شد، نتوانست به دولت اطمینان دهد که دادههای فرامرزی آن قبل از انتشار عمومی در ایالات متحده، جایی که گفته میشود دادههای صدها میلیون شهروند چینی میتوانستند، ایمن باشند. مشمول بازرسی این اقدام نادرست منجر به یک سال و نیم تحقیقات امنیتی توسط سازمان عالی نظارت سایبری چین شد.
به نظر می رسد دوره توبه و اصلاح دیدی به پایان رسیده است، همانطور که این شرکت بعد از ظهر دوشنبه در Weibo پست کرد:
شرکت ما گامهای جدی برای همکاری با بررسی امنیت سایبری کشور، رسیدگی به مسائل امنیتی یافت شده در تحقیقات و اجرای اصلاحات جامع برداشته است.»
با تأیید دفتر بررسی امنیت سایبری، یک نهاد نسبتاً جدید که برای رسیدگی به نگرانیهای امنیتی دادههای مطرح شده توسط کسبوکارهای اینترنتی طراحی شده است، دیدی اجازه یافته است تا ثبت کاربران جدید برای Didi Chuxing، پلتفرم اصلی سواری خود را از سر بگیرد و بلافاصله اعمال شود.
علاوه بر به روز رسانی داده ها، دیدی همچنین به دلیل نقض قوانین به پرداخت یک میلیارد دلار جریمه محکوم شد. این شرکت در ماه مه سال گذشته خروج از بورس آمریکا را به پایان رساند و در تلاش است تا مجدداً در بورس هنگ کنگ ثبت نام کند، گزینه ای که به طور فزاینده ای برای شرکت های فناوری چینی که با تنش های فزاینده آمریکا و چین سروکار دارند، ترجیح داده می شود.
قبل از بازنشانی ثبت نام کاربر، کاربران Didi همچنان میتوانند از برنامه استفاده کنند، اگر قبلاً آن را در تلفن خود داشتند. اما برنامه توسط رقبای گرسنه محاصره شد. به عنوان مثال، سرویس نقشه برداری AutoNavi متعلق به علی بابا، به عنوان یک گردآورنده خدمات حمل و نقل شخص ثالث، از جمله Didi، محبوبیت پیدا می کند.
دوران رشد بی رویه در فضای سفر نیز مدت هاست گذشته است. چین در سالهای اخیر نظارت نظارتی بر کسبوکار جدید را تشدید کرده است و آن را با صنعت سنتی تاکسیرانی دولتی مطابقت داده است.
پس از اصلاحات نظارتی، دیدی مطمئناً در مورد خط قرمزهای دولت بسیار محتاط تر خواهد بود.
در پست Weibo آمده است: «در آینده، این شرکت روشهای مؤثری را برای تضمین امنیت زیرساختهای پلتفرم و کلان دادهها برای محافظت از امنیت سایبری ملی پیادهسازی خواهد کرد».