

شرکت مادر TikTok، ByteDance، پس از خرید Amcare، که بیمارستانهای رده بالای کودکان و زنان در چین را اداره میکند، در حال انجام برخی شرطبندیهای بزرگ در زمینه مراقبتهای بهداشتی است.
طبق گزارش بلومبرگ، این خرید برای ByteDance 1.5 میلیارد دلار هزینه داشته است. سخنگوی Xiaohe Health، کسب و کار مراقبت های بهداشتی ByteDance، خرید را تایید کرد اما از اظهار نظر در مورد اندازه معامله خودداری کرد.
این معامله برخی از صنعت فناوری را مورد توجه قرار داده است. از یک سو، چین در چند سال گذشته مقررات ضدرقابتی را بر روی شرکتهای فناوری تشدید کرده و معاملات عمده ادغام را مسدود کرده است، از جمله پیشنهاد Tencent برای ترکیب دو پلتفرم پخش زنده پیشرو در کشور برای گیمرها.
به نظر میرسد که تخصص Amcare با کسبوکار اصلی ByteDance یعنی یک موتور محتوا که ویدیوهای اعتیادآور و سریع تولید میکند، مماس است. با این حال، غیرمعمول نیست که غول های اینترنتی در چین و ایالات متحده به عنوان بخشی از استراتژی تنوع بخشی خود به بخش مراقبت های بهداشتی منشعب شوند، زمانی که سرمایه و پایگاه کاربری برای استفاده از آن ها را دارند. Tencent سعی کرد کلینیک های فیزیکی را باز کند. علی بابا و JD.com داروخانه های آنلاین را اداره می کنند.
بعید است که غول ویدئویی کوتاه مدت بتواند Amcare را تصاحب کند، اما در بهترین حالت، مجموعه خدمات بهداشتی خود را با شرکت تازه خریداری شده ترکیب می کند، که بخش های خصوصی زایمان را اداره می کند که در میان ثروتمندان و نخبگان چین محبوبیت دارد.
ورود ByteDance به مراقبت های بهداشتی، حداقل در داده های عمومی، در سال 2020 آغاز شد، زمانی که شرکتی را خریداری کرد که اطلاعات بهداشتی را برای توده ها به ارمغان می آورد. کسب و کار بهداشتی ByteDance بعداً به نام Xiaohe Health شناخته شد و علاقه آن به این فضا بسیار گسترده است، با سبد سرمایه گذاری رو به رشدی که شامل یک شرکت متخصص در کشف دارو و شرکتی است که سنتز DNA را انجام می دهد.
باید دید ByteDance چگونه بین امپراتوری سرگرمی خود و بخش مراقبت های بهداشتی و بیوتکنولوژی نوپای خود هم افزایی پیدا می کند. غول موتور جستجو Baidu خطر ادغام تجارت تبلیغاتی حریصانه و تجارت سلامت را نشان داده است که در اصل باید زندگی مردم را بر منافع مالی اولویت دهد. این شرکت در سال 2016 خشم ملی را برانگیخت، زمانی که معلوم شد دانشجویی که بر اثر سرطان درگذشته بود برای تامین هزینه درمان ناموفقی که در تبلیغات موتور جستجوی Baidu کشف کرده بود، پول قرض کرده است.
ByteDance می داند که چگونه کاربران را از یک پلتفرم مستقر به یک پلتفرم جوان هدایت کند تا به رشد آنها کمک کند. برنامه ویدیوی کوتاه چینی Douyin که در سال 2020 به 600 میلیون کاربر فعال روزانه رسید، می تواند به راحتی چند کلیپ تبلیغاتی را برای خدمات بهداشتی خود درج کند. این یک سطح از اختیارات است که باید با احتیاط و مسئولیت اعمال شود.