
AC Ventures (ACV)، یک شرکت سرمایهگذاری با تمرکز بر استارتآپهای اولیه در اندونزی و سایر مناطق جنوب شرقی آسیا، به اولین بسته شدن پنجمین صندوق سرمایهگذاری خود (Fund V) رسیده است. هدف این صندوق 250 میلیون دلار است و تاکنون 65 درصد از این سرمایه را، عمدتاً از شرکای محدودی که در صندوق های قبلی ACV سرمایه گذاری کرده اند، جذب کرده است. Fund V تاکنون پنج سرمایه گذاری کرده است، از جمله SkorLife، IDEAL و Atma.
آخرین باری که TechCrunch ACV را تحت پوشش قرار داد در دسامبر 2021 بود که Fund III خود را تعطیل کرد. (صندوق چهارم آن متمرکز بر مالزی است و توسط تیمی جداگانه مدیریت می شود).
سبد ACV که در سال 2014 تأسیس شد، اکنون شامل بیش از 120 سرمایه گذاری در اندونزی و بقیه آسیای جنوب شرقی است. برخی از شرکت های برجسته عبارتند از Xendit، Carsome، Stockbit، Ula، Shipper و Aruna. تیم آن به 35 نفر افزایش یافته است که اکثر آنها در اندونزی مستقر هستند، اما ACV اخیرا دفاتری در سنگاپور و مالزی نیز راه اندازی کرده است. نیمی از تیم مدیریت ACV را زنان تشکیل می دهند و این رقم در سراسر مجموعه 40 درصد است.
ACV اخیرا هلن وانگ را به عنوان شریک مدیریت استخدام کرده است. وونگ قبلا در GGV و Qiming Ventures کار می کرد و در هیئت مدیره استارتاپ هایی مانند Tudou و Mobike خدمت می کرد.
این شرکت یک بخش ناشناس است، اما بسیاری از سرمایهگذاریهای آن در فینتک، لجستیک، تجارت الکترونیک، MSME و فناوری مصرفکننده است. Fund V همچنین بر موضوعات جدید از جمله فناوری های آب و هوایی تمرکز خواهد کرد. اندازه چک شرکت در شرکتهای اولیه معمولاً 2 میلیون دلار است و بخش بزرگی از هر صندوق را برای سرمایهگذاریهای بعدی نگه میدارد.
آدریان لی، یکی از بنیانگذاران و شریک مدیریت ACV به TechCrunch گفت: «به طور کلی، ما در دیجیتالی کردن اندونزی و اقتصاد آسیای جنوب شرقی سرمایه گذاری می کنیم. سال گذشته، تولید ناخالص داخلی دیجیتال اندونزی 70 میلیارد دلار بود و انتظار میرود در پنج تا شش سال آینده به بیش از 350 میلیارد دلار افزایش یابد. از طریق تجربه خود در سرمایه گذاری در صندوق های گذشته، ما همچنین تخصص، به ویژه در تجارت، فین تک و فرصت های شرکت های خرد و کوچک را توسعه داده ایم. هر یک از این حوزههای موضوعی پتانسیل درآمدی واقعاً عمیقی را نشان میدهند و ما راههای زیادی را میبینیم که پذیرش دیجیتال واقعاً میتواند کارها را کارآمدتر کند، هزینه کمتری داشته باشد و برای همه سهامداران در این بخشها ارزش ایجاد کند.»
علاوه بر آسیای جنوب شرقی، رکوردهای Fund V از شمال آسیا، ایالات متحده، خاورمیانه و اروپا آمده است. لی گفت که سرمایهگذاران جهانی جذب آسیای جنوب شرقی شدهاند، زیرا با عرضههای اولیه موفقیتآمیز اولیه تکشاخهایی مانند GoTo و Bukalapak، افزایش سرمایه در مراحل بعدی و خروجهای ثانویه، همچنان شواهدی مبنی بر اینکه بازاری بالغ است را نشان میدهد.

شرکای مدیریت ACV مایکل سوریاجی، هلن ونگ، آدریان لی و پاندو سیاحریر اعتبار تصویر: ACV
ACV با تمرکز بر شرکت های در مراحل اولیه، اغلب اولین سرمایه گذار نهادی در استارتاپ ها است.
لی گفت: “صندوق ما بر اساس یک استراتژی موفق عمل می کند که ما به اصلاح آن برای تمرکز در مراحل اولیه ادامه داده ایم.” «این به معنای حمایت از شرکتها در زمانی است که میتوانیم در شکلدهی یک کسبوکار در هنگام ایجاد آن، و همچنین در زمانی که میتوانیم سرمایهگذاران مهم و شریک با آنها باشیم، واقعاً ارزشمند باشیم. ما معمولاً در 30 تا 35 شرکت در هر صندوق سرمایه گذاری می کنیم و نسبت عقب ماندگی عمیق 20-1 را برای سرمایه گذاری در شرکت هایی که عملکرد و ارزش ایجاد می کنند، حفظ می کنیم.
تلاشهای ACV برای کمک به بنیانگذاران شامل چندین قرار ملاقات کلیدی است که از نزدیک با استارتآپها همکاری خواهند کرد. آنها لورن بلاسکو به عنوان رئیس ESG، لیتون کوسبوم به عنوان رئیس روابط عمومی و ارتباطات و آلن هلاول به عنوان مشاور ارشد و شریک سرمایه گذاری هستند.
ارزش افزوده این شرکت شامل همکاری با بنیانگذاران برای جذب استعدادهای کلیدی و به اشتراک گذاری کتاب های استعداد است. لی گفت ACV دوست دارد زودتر سرمایهگذاری کند، زیرا با رشد تیمها، میتواند به استارتآپها کمک کند تا ضمن حفظ استعداد و ارتباطات، پایههای فرهنگ را ایجاد کنند. همچنین به شرکتها در رعایت و حاکمیت کمک میکند، مانند اطمینان از داشتن هیئت مدیرههای کاربردی و مجموعهای از مشاوران خوب.
بخش دیگری از ابتکارات ارزش آفرینی آن، مشارکت با شرکت های بزرگ و سهامداران تجاری در اندونزی است که می تواند به استارت آپ ها کمک کند تا رشد کسب و کار خود را تسریع کنند. به عنوان مثال، به شرکتهای فینتک کمک میکند تا با بانکها همکاری کنند یا به سرمایهای دست یابند که میتوانند از آن برای وامدهی استفاده کنند.
لی گفت ACV معمولاً سالانه در 10 تا 12 شرکت در صندوقهای خود سرمایهگذاری میکند و علیرغم کاهش سرعت جهانی در سرمایهگذاری ریسکپذیر، این امر ادامه دارد. «در مواقعی که پول آسانتر است، ممکن است سعی کنیم کمی سریعتر حرکت کنیم، و در مواقعی مانند این ممکن است سعی کنیم کمی کندتر حرکت کنیم، اما اساساً آنچه میخواهیم انجام دهیم این است که شرکتهای مناسب را تضمین کنیم و بنابراین ما نمیخواهیم با عجله وارد بازار شویم.»
اگرچه ارزش گذاری در تمام مراحل حدود 30٪ تا 40٪ کاهش یافته است، لی همچنین موارد مثبتی را در محیط بازار از جمله کیفیت کارآفرینان می بیند.
او گفت: «چیزی که در مورد این نوع دورهها عالی است این است که کارآفرینان قبل از شروع مقیاسپذیری کسبوکارشان، بیشتر بر معیارهای کیفیت و تناسب محصول با بازار تمرکز میکنند. من فکر میکنم در سال گذشته که سرمایه آسان بوده است، احتمالاً تعدادی از شرکتهایی که به دنبال رشد درآمد هستند، پیش از موعد رشد کردهاند و این هرگز کارآمدترین استفاده از سرمایه نبوده است.» او فقط در تلاش است تا سهم بازار را به دست آورد و به دور بعدی راه پیدا کند، بنابراین فکر می کنم چنین زمان هایی هم برای کارآفرینان و هم برای سرمایه گذاران خوب است.”