
خودروهای الکتریکی تقریباً 6 درصد از کل خودروهای جدید فروخته شده در ایالات متحده در سال 2022 را تشکیل خواهند داد که نسبت به سال قبل 3.1 درصد افزایش یافته است و این تعداد در سال های آینده همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد. اگرچه این صنعت هنوز یک صنعت جوان است، اما اکوسیستم اطراف خودروهای برقی – از شارژ و نصب خودروهای برقی گرفته تا محصولات بیمه و پارکینگ – در حال شکل گیری از هم گسیخته و تا حدودی پیچیده است.
بنیانگذاران Bluedot، یک پلتفرم بانکی و پاداش برای دارندگان خودروهای برقی که هدف آن بهبود تجربه پس از فروش است، میگویند. نحوه کار به این صورت است: مالکان یا مدیران ناوگان برای یک کارت نقدی Bluedot ثبت نام می کنند که از آن برای همه خریدهای مربوط به خودرو استفاده می کنند، اما بیشتر برای شارژ خودروهای برقی. Bluedot در حال حاضر هزینه ثابتی معادل 0.30 دلار به ازای هر کیلووات ساعت شارژ با ایستگاههای شارژ EV شرکتکننده و 20 درصد بازگشت نقدی به ازای شارژ با شبکههای شارژ غیر مشارکتی به مشتریان ارائه میکند. مشتریان ایستگاهها را پیدا میکنند و هزینهها را مستقیماً با شرکتهای شریک شارژ در برنامه Bluedot میپردازند، و از نیاز آنها به دانلود چندین برنامه جلوگیری میکند.
کاربران Bluedot همچنین 5% وجه نقد بابت تمام هزینههای خودرو، به علاوه 2% وجه نقد دیگر برای سایر هزینهها دریافت میکنند. علاوه بر این، این شرکت به کاربران در مکان های خرید و ناهار خوری مجاور پاداش می دهد. بنابراین در حالی که منتظر شارژ شدن ماشین خود است، مشتری میتواند برای قهوه به استارباکس محلی برود و 10٪ پول نقد بابت آن خرید دریافت کند، یا مثلاً از Whole Foods خرید کند و 15٪ دیگر پول نقد دریافت کند.
این استارتآپ که به گروه زمستانی 2023 Y Combinator میپیوندد و اخیراً دور پیشبودجهای 2 میلیون دلاری را بسته است، در ابتدا بر ایستگاههای شارژ متمرکز بود، تا حدی به این دلیل که این صنعت در آستانه انفجار با تأمین مالی فدرال و ایالتی است. قانون کاهش تورم، که جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن آن را در آگوست 2022 امضا کرد، به همه ایالت ها اجازه دسترسی به بیش از 1.5 میلیارد دلار بودجه برای تسهیل پروژه های شارژ خودروهای الکتریکی را می دهد. این ممکن است فشار زیادی برای نصب زیرساخت بدون همگرایی زیاد به نظر برسد.

برنامه Bluedot ایستگاههای شارژ خودروهای برقی اطراف را جمعآوری میکند و پاداشهای شارژ را ارائه میدهد. اعتبار تصویر: بلودات
بلودات نگفت که با کدام شرکتهای شارژ کار میکند تا هزینه ثابت خود را ارائه دهد، اما این استارتآپ گفت مشتریان میتوانند از طریق برنامه Bluedot در حدود 60 درصد از ایستگاههای شارژ در ایالات متحده، شارژ را آغاز کنند. برای گسترش شبکه شریک خود، Bluedot شرکتهای صورتحساب کوچکتر و جدیدتری را هدف قرار داده است که ممکن است منابع لازم برای ساختن برنامه و پلتفرم پرداخت خود را نداشته باشند.
Selinay Filiz Parlak، بنیانگذار Bluedot و COO، به TechCrunch گفت: «شرکتهای جدید شارژ EV به دنبال راهحلهایی مانند ما هستند تا دید و دسترسی رانندگان را افزایش دهند، فرآیندهای پرداخت را سادهتر کنند و استفاده از ایستگاههای شارژ را بهبود بخشند. بلودوت در تلاش است تا فناوری مالی را یکپارچه کند تا به این شرکت ها کمک کند تا ایستگاه های شارژ خود را برای رانندگان قابل استفاده تر و قابل دسترس تر کنند.
«در حال حاضر، استفاده در اکثر شبکههای ایستگاههای شارژ بین ۵ تا ۸ درصد است. Bluedot قصد دارد این نرخ را به بالای 15 درصد برساند. پارلاک ادامه داد: ما با شرکتهای کوچک ایستگاههای شارژ شروع کردیم، اما هدف ما این است که همه برندها را با فناوری مالی برای مصرفکنندگان کنار هم قرار دهیم.
مشتریان اصلی بلودات امروزه رانندگان فردی هستند که این استارت آپ را از طریق مشارکت با فروشندگان خودرو و شرکت های اشتراک سواری کشف کردند. پارلاک میگوید هدف بعدی بلودات ناوگانهایی است که به آنها کمک میکند هزینهها و فرآیندهای صورتحساب را مدیریت کنند و معاملات بهتری دریافت کنند.
پارلاک گفت: به عنوان مثال یکی از شرکای ما یک شرکت لیزینگ است که خودروها را به دسته ای از رانندگان اجاره می دهد که توسط مدیر ناوگان مدیریت می شوند. آنها میخواهند اکوسیستم بزرگتری از ایستگاههای شارژ ارائه دهند که صدور صورتحساب و سپس بازپرداخت آسانتر است، که ما پیشنهاد میکنیم.» و همچنین میخواهند معاملات بهتری در زمینه برقرسانی به دست آورند.»
Bluedot همچنین بهطور دستی دادههای مشتریان را در مورد عادتهای شارژ، میزان مصرف، انرژی مصرفشده، بهترین مکانها برای شارژ، میزان انتشار دی اکسید کربنی که با استفاده از خودروهای الکتریکی از آنها جلوگیری کردهاند و موارد دیگر استخراج میکند. در آینده، این شرکت می خواهد این کار را به صورت خودکار انجام دهد تا آن را هوشمندتر و مقیاس پذیرتر کند.
در طول YC، Bluedot می خواهد بر رشد و توسعه محصول تمرکز کند.
فرهات باباجان، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران بلودات، به تککرانچ گفت: «هدف ما ایجاد مشارکت و بستن قراردادهای منتهی به روز نمایشی است. به طور خاص، ما به دنبال تضمین مشارکت در زمینههای نمایندگی خودرو، شبکههای شارژ و هزینههای مربوط به خودرو هستیم. ما همچنین در حال برنامه ریزی برای شروع آزمایشات آزمایشی برای کارت ناوگان Bluedot هستیم.