
تابستان امسال، مستقیماً از VidCon – بزرگترین کنفرانس سازندگان – به یک کارگاه روزنامهنگاری کارگری با بنیاد سیدنی هیلمن رفتم. یک روز داشتم با TikTokers معروف درباره نگرانیهای مالیشان صحبت میکردم (اگر بهطور تصادفی فردا از TikTok محروم شوند چه میشود؟) و روز بعد در مورد تاریخ سازماندهی نیروی کار آمریکا یاد میگرفتم.
این موضوعات اصلاً بی ارتباط نیستند: در هسته آن، نوشتن در مورد اقتصاد خلاق روزنامهنگاری کارگری است. ریتم خلاق یک ریتم کار است.
پدیدآورندگان علیه روش سنتی امرار معاش در صنایع هنری شورش میکنند و کنترل درآمد خود را به دست میگیرند تا برای خود پول درآورند، نه برای شرکتهای بزرگ رسانهای. سازندگانی را در نظر بگیرید که دوست دارند برایان دیوید گیلبرت، که یک پایگاه هواداران اختصاص داده شده به عنوان یک تهیه کننده ویدیویی با هرج و مرج خنده دار برای Polygon، انتشارات بازی های ویدیویی در Vox Media ایجاد کرد. گیلبرت برای کار تمام وقت روی پروژههای خلاقانه دیگر رفت، احتمالاً به این دلیل که متوجه شد میتواند به طور مستقل با مخاطبانش بسیار بیشتر از حقوق رسانهای که به او میپردازد، درآمد داشته باشد. سپس کانالهای یوتیوب مانند Defunctland و Swell Entertainment وجود دارند که اساساً رسانههای روزنامهنگاری تحقیقی هستند که توسط تولیدکنندگان ویدیو مدیریت میشوند. ما می بینیم که سرآشپزها با پخش شدن در TikTok برند خود را می سازند یا معلمانی که درآمد خود را با اشتراک گذاری محتوای آموزشی در اینستاگرام تکمیل می کنند. در صنایع هنری که بهطور بدنام برای تخصص کارگرانشان دستمزد کمتری دریافت میکنند، یوتیوببرها، اینستاگرامنویسان و خبرنامهنویسان ثابت میکنند که خلاقیت یک مهارت قابل درآمدزایی است – مهارتی که سزاوار بیش از یک چک حقوق است.
این باور – که اقتصاد خلاق یک سرعت نیروی کار است – امسال پوشش من از صنعت را هدایت کرده است. در زیر، من تعدادی از بهترین داستان های خود را در مورد وضعیت اقتصاد خلاق جمع آوری کرده ام.
مانند اکثر نوجوانان، کریس مک کارتی زمان زیادی را در یوتیوب سپری کرد، اما آنها یک سوال جدی داشتند. چگونه فرزندان اینفلوئنسرها میتوانند از خود محافظت کنند، وقتی خیلی کوچک هستند که نمیتوانند معنی اصلی بودن در ویدیوهای آنلاین را بفهمند؟ مک کارتی به عنوان بخشی از پروژه جایزه طلایی دختران پیشاهنگی، با امیلی ویکس، نماینده ایالت واشنگتن برای ارائه لایحه ای همکاری کرد که به دنبال محافظت و جبران خسارات از کودکان برای حضور در وبلاگ های خانوادگی بود.
در سال 2010، یوتیوبرهای آماتور دریافتند که «بچه بامزه در حال انجام کارها» یک ژانر مستعد ویروسی شدن است. دیوید دی وور که در آن زمان 7 ساله بود، زمانی که پدرش ویدئویی در یوتیوب از واکنش خود به داروی بیهوشی به نام “دیوید بعد از دندانپزشک” منتشر کرد، به یکی از محبوبیت های اینترنتی تبدیل شد. پدر دیوید علاقه عمومی به پسرش را به یک تجارت کوچک تبدیل کرد و در عرض پنج ماه حدود 150000 دلار از طریق درآمد تبلیغاتی، فروش کالا و قرارداد صدور مجوز با Vizio به دست آورد. در آن زمان، او به وال استریت ژورنال گفت که این پول را برای هزینه های کالج فرزندانش و همچنین کمک های خیریه پس انداز خواهد کرد. در همین حال، خانواده پشت ویدیوی «چارلی انگشت من را گاز بگیرد» پول کافی برای خرید خانه جدید به دست آوردند.
بیش از یک دهه بعد، برخی از بزرگترین ستارههای یوتیوب بچههایی هستند که نمیتوانند مسئولیت تغییردهنده زندگی بودن یک سلبریتی اینترنتی با میلیونها مشترک را درک کنند. نستیای هفت ساله که والدینش کانال یوتیوب او را مدیریت می کنند، با درآمدی معادل 28 میلیون دلار، ششمین سازنده پردرآمد یوتیوب در سال 2022 بود. رایان کاجی، بچه 10 ساله ای که از 4 سالگی در یوتیوب با اسباب بازی بازی می کند، 27 میلیون دلار از معاملات مجوزها و برندهای مختلف به دست آورده است.
من مجذوب MrBeast هستم، اما به نوعی “تماشای تصادف ماشین”. MrBeast هنوز در بزرگراه راحت است، اما من نگران آن پسر هستم (…نه خیلی. منظورم این است. او کارش خوب است). مدل کسبوکار او با وجود ثروت هنگفت و موفقیت بینظیرش به نظر من پایدار نیست. همانطور که او سعی می کند یک دور VC به اندازه یک شاخ بلند کند، خواهیم دید که آیا او می تواند بدون تبدیل شدن به دیوید دوبریک دیگر، شیرین کاری های خود را افزایش دهد یا خیر.
آیا همیشه بزرگتر رفتن بهتر است؟ مدل کسب و کار MrBeast مانند یک مار است که دم خود را می خورد – هیچ کس مانند او پول در نمی آورد، اما هیچ کس مانند او آن را خرج نمی کند. او در گفتگو با لوگان پل، حاشیههای خود را «کم تیغ» توصیف کرد زیرا بیشتر سود خود را دوباره در محتوای خود سرمایهگذاری میکند. بینندگان او انتظار دارند که هر ویدیویی تاثیرگذارتر از ویدیوی قبلی باشد، و در ظاهر، به نظر می رسد که فقط زمان زیادی است که MrBeast دیگر نتواند آن را بالا ببرد (و برای سازندگان دیگر، به فاجعه منجر شده است). بنابراین اگر تجارت MrBeast واقعاً یک تکشاخ است – شرط می بندم که باشد – پس او دو انتخاب دارد. آیا او از بالشتک 150 میلیون دلاری استفاده خواهد کرد تا تجارت خود را انعطاف پذیرتر کند تا مجبور نباشد زنده به گور شود؟ یا اینکه تا زمانی که چیزی باقی نماند، به تلاش بیشتر ادامه خواهد داد؟
با صحبت از دیوید دوبریک، یوتیوبر قدیمی کیسی نیستات امسال مستندی را در مورد این یوتیوبر 26 ساله در SXSW منتشر کرد. هنگامی که Neistat شروع به کار بر روی مستند کرد، او می خواست پدیده ای را به تصویر بکشد که Dobrik و Vlog Squad او بودند که زمانی حق التدریس یوتیوب بودند. این مستند بعد از اینکه Insider ادعاهایی مبنی بر تجاوز جنسی در صحنه فیلمبرداری دوبریک را فاش کرد، تغییر کرد – سپس دوبریک نزدیک بود دوست خود جف ویتک را در یک شیرین کاری که به طرز وحشتناکی اشتباه پیش رفت، بکشد. Neistat کار درخشانی را در به تصویر کشیدن سقوط سازندگان انجام میدهد، و اینکه چگونه فقدان مقررات در مجموعه YouTube میتواند زمینه را برای فاجعه فراهم کند، بهویژه زمانی که سازندگان تشویق میشوند تا شیرینکاریهای دیوانهکنندهتری انجام دهند تا مرتبط بمانند.
سریالهای تلویزیونی مانند «Hype House» و «The D’Amelio Show» کل داستانها را به ترس خلاقان از «لغو» اختصاص دادهاند، اما Dobrik هنوز هم کار خوبی انجام میدهد و میپرسد که یک خلاق چقدر باید پیش برود تا طرفدارانش را از دست بدهد. دوبریک به تازگی یک پیتزا فروشی در لس آنجلس افتتاح کرده است و برنامه تلویزیونی Discovery خود را دارد. ویتک در اثر تصادفش در صحنه فیلمبرداری دوبریک تا به امروز حداقل 9 عمل جراحی انجام داده است.
من فکر می کنم همیشه تعقیب و گریز وجود دارد. این برای یک نوازنده مرتبط است – چگونه موسیقی خود را جذاب نگه می دارید؟ اما چیزی که باعث میشود افرادی مانند دیوید دوبریک متفاوت باشند این است که دنبال آنها این است که آهنگ بعدی یا فیلم بعدی را بسازند. انگیزه آنها این است که چگونه می توانم هیجان انگیزتر باشم؟ و این یک تعقیب بسیار بسیار بسیار خطرناک است، زیرا لحظه ای که به چیزی می رسید که دیوانه کننده تر از قبلی است، باید آن را پشت سر بگذارید.
بزرگترین راز فاش شده در این ویدیوی کوتاه این است که شما نمی توانید به تنهایی از طریق TikTok ثروتمند شوید زیرا حتی ویروسی ترین سازندگان نیز بخش کوچکی از درآمد خود را از خود پلتفرم به دست می آورند. TikTok مدتهاست که بر صحنه کوتاهمدت تسلط داشته است، اما YouTube Shorts میتواند سال آینده به TikTok کمک کند تا درآمد خود را به دست بیاورد زیرا اولین پلتفرمی است که درآمد تبلیغات را با سازندگان فرم کوتاه به اشتراک میگذارد. درآمد تبلیغات آنقدرها هم جذاب به نظر نمی رسد، اما من نمی توانم بیشتر از این هیجان زده باشم که ببینم این برنامه چگونه بازی کوتاه فرم را در سال 2023 تغییر می دهد.
دلیل بزرگی که چرا TikTok و سایر برنامههای ویدئویی کوتاهمدت هنوز از برنامه اشتراک درآمد مشابهی رونمایی نکردهاند این است که تشخیص نحوه تقسیم درآمد تبلیغات بر روی فید ویدیوهای کوتاه که بهصورت الگوریتمی تولید میشود، دشوارتر است. شما نمی توانید یک تبلیغ را در وسط یک ویدیو جاسازی کنید – تصور کنید یک ویدیوی 30 ثانیه ای را با یک تبلیغ هشت ثانیه ای در وسط تماشا کنید – اما اگر تبلیغات را بین دو ویدیو قرار دهید، چه کسی سهمی از درآمد را دریافت می کند؟ سازنده ای که ویدیوی او بلافاصله قبل یا بعد از آن ظاهر شد؟ یا آیا سازندهای که ویدیوی او را قبلاً در فید تماشا کردهاید نیز مستحق بریدگی است زیرا محتوای آنها شما را تشویق میکند به پیمایش ادامه دهید؟
در TechCrunch Disrupt، من با آمی گان، مدیر اجرایی OnlyFans و کایلی بلر، مدیر ارشد استراتژی، در مورد آینده این پلتفرم، به خصوص در رابطه با کارگران جنسی، مصاحبه کردم. تا حد زیادی به دلیل موفقیت سازندگان بزرگسال، OnlyFans از سال 2016 بیش از 8 میلیارد دلار به سازندگان پرداخت کرده است. در مقام مقایسه، رقیب ایمن تر Patreon از سال 2013 3.5 میلیارد دلار پرداخت کرده است. کارگران سکس آنلاین برخی از باهوش ترین و پردرآمدترین کسب و کار هستند، اما آسیب پذیرترین آنها هستند. تغییر مقررات شرکت کارت اعتباری و قوانین حفظ حریم خصوصی اینترنت می تواند تجارت آنها را نابود کند و سال گذشته تقریباً برای OnlyFans اتفاق افتاد. این شرکت گفت که محتوای بزرگسالان را ممنوع خواهد کرد، سپس آن ممنوعیت را لغو کرد – اما با این وجود، سازندگان بزرگسال در مورد اینکه تا چه زمانی میتوانند به کسب درآمد در این پلتفرم ادامه دهند، تردید دارند. در استیج ما، از گان پرسیدم که آیا محتوای بزرگسالان تا 5 سال دیگر همچنان در OnlyFans خواهد بود؟ او گفت: بله.
OnlyFans تمام تلاش خود را کرده است تا تصویر خود را از یک پلتفرم اشتراک محتوای بزرگسالان به خانه ای شبیه به Patreon برای انواع سازندگان تغییر دهد، اما فاصله زیادی با آنها به عنوان کاربر ندارد. امروز، مدیر عامل این پلتفرم، امی گان تأیید کرد که محتوای بزرگسالان پنج سال دیگر همچنان در سایت خانه خواهد داشت و این سازندگان می توانند از این طریق به امرار معاش ادامه دهند.
تاییدی که امروز روی صحنه در TechCrunch Disrupt انجام شد، به دلیل رابطه دشوار OnlyFans با سازندگان ارشد قابل توجه است. سال گذشته، این شرکت اعلام کرد که پس از فشار شرکتهای پرداخت کارتی و تلاشهایی که برای جمعآوری بودجه خارجی انجام داده، محتوای بزرگسالان را در سایت ممنوع خواهد کرد. سپس کمتر از یک هفته بعد و پس از اعتراض کاربران به طور ناگهانی این تصمیم را متوقف کرد.