
زمانی که رولکس شما نیاز به تعمیر دارد، احتمالاً زمانی را برای بردن آن به یک مرکز خدمات تخصصی اختصاص خواهید داد. به همین ترتیب، تعمیر زیره زرشکی رنگ Louboutins خود را به ورق کفش گوشه ای نمی سپارید. پس چرا باید مجبور شوید از یک شبکه شارژ پلبی برای خودروی برقی ممتاز خود استفاده کنید؟
مرسدس بنز امیدوار است که مشتریان ثروتمندش بخواهند خودروهای برقی لوکس خود را از همان نوع رفتار ممتاز برخوردار کنند. در نمایشگاه CES 2023 در لاس وگاس هفته گذشته، مرسدس بنز از ایجاد یک شبکه شارژ سفارشی برای خط رو به رشد خودروهای الکتریکی خود خبر داد – محصولاتی تمام الکتریکی که تا سال 2030 کل مجموعه این شرکت را تشکیل خواهند داد.
سرمایهگذاری اولیه 1 میلیارد دلاری، مشترک با Mn8 Energy، بیش از 400 مکان شارژ اولیه در آمریکای شمالی ایجاد میکند که در نهایت 2000 مکان در سراسر جهان در مجموع 10000 شارژر ارائه میدهند.
برای زمینه، این یک چهارم اندازه شبکه سوپرشارژر فعلی تسلا است، پیشنهاد شارژی که ساخت آن یک دهه طول کشید.
TechCrunch با Magnus Östberg، مدیر ارشد نرم افزار و Markus Schäfer، مدیر ارشد فناوری صحبت کرد تا جزئیات بیشتری در مورد اینکه چرا مرسدس به شارژ خودروهای الکتریکی می پردازد و چگونه برنامه خود را اجرا می کند.
شفر گفت که هزینه نهایی برای ساخت شبکه بر اساس وسعت سرمایه گذاری اولیه «چند میلیارد دلار» خواهد بود (او گفت: «شما می توانید حساب کنید.»
او طی مصاحبهای در CES 2023 گفت: «ما فکر میکنیم ارزشش را دارد.» «اگر راننده خودروهای برقی هستید، از تجربهای که دارید، بهویژه در تعطیلات و سفر با خودروهای الکتریکی میدانید. و مثل مرسدس نیست.»
در حالی که سرمایه گذاری اولیه بزرگ است، شفر گفت که این تنها هزینه بزرگ دیگری است که شرکت حاضر است برای مالکیت فضای خودروهای الکتریکی انجام دهد.
وی گفت: ما در مورد دهها میلیارد هزینه برای تغییر شرکت صحبت می کنیم. این اولین اولویت ما نبود که در وهله اول با زنجیره تامین مواد خام یا تولید سلولی یا شارژ بپردازیم.
اما اینها کارهایی است که مرسدس باید انجام دهد، شراکت با Rock Tech Lithium و دیگران برای تامین مواد خام و متعهد شدن به ساخت هشت کارخانه تولید باتری در سطح جهان.
مرسدس اکنون توجه خود را به یک شبکه شارژ معطوف کرده است زیرا هیچ کس دیگری شبکه ای ایجاد نکرده است که از آن راضی باشد.
«ما فکر میکردیم که واقعاً برخی نهادهای دیگر مراقبت خواهند کرد [of it] و می دانید، شرکت های انرژی که امروزه پمپ بنزین ها را اداره می کنند، اهمیت می دهند [of it]. این اتفاق نیفتاد. این اتفاق نیفتاد.» شفر ابراز تاسف کرد.
البته، کاهش میلیاردها سرمایه مورد نیاز برای ساخت یک شبکه شارژ EV تنها یک بخش – هرچند مهم – از تکمیل موفقیت آمیز چنین پروژه بلندپروازانه ای است. محل قرارگیری این شارژرها و نحوه نگهداری آنها از دیگر اجزای حیاتی شبکه شارژ EV است.
Östberg و CTO Schäfer هر دو مدیر ارشد نرم افزار گفتند که فروشندگان در اینجا نظر خواهند داشت، اما تراکم مشتری و الگوهای استفاده مهم ترین عوامل در انتخاب مکان خواهند بود.
شفر گفت: “ما ترجیحات سفر آنها را می دانیم و این مبنایی برای انتخاب مکان عالی خواهد بود.”
خواندن بین خطوط، به این معنی است که این شبکه ای نخواهد بود که برای پر کردن شکاف های موجود در شبکه های شارژ موجود طراحی شده است. در عوض، این یک انتخاب ممتاز خواهد بود که در مناطق پرجمعیت ارائه میشود، مکانهایی که مطمئناً قبلاً توسط Electrify America، شبکه سوپرشارژر تسلا و سایرین به خوبی ارائه میشود.
اوستبرگ گفت که هر مکان برای ایجاد یک “تجربه لوکس مرسدس” انتخاب می شود و اطمینان حاصل می کند که هیچ کس در “مکانی ترسناک” نصب نشده است.
نزدیکی به غذای خوب یک اولویت خواهد بود و هر مکان دارای نور و سیستم های نظارت زیادی خواهد بود. مرسدس گفت که برای اطمینان از آماده بودن هر مکان سرمایه گذاری خواهد کرد و در صورت نیاز زمین را خریداری یا اجاره خواهد کرد.
شارژرها با سرعت بالا، 350 کیلووات برای بوت شدن خواهند بود، اما حتی فراتر از آن قابل ارتقا خواهند بود و مرسدس بنز اقداماتی را برای اطمینان از زمان اجرا انجام می دهد، که آفت بسیاری از سفرهای برقی است.
ChargePoint شارژرهای فیزیکی و پشتیبانی را برای نظارت بر آنها فراهم می کند. Schäfer گفت مرسدس و شریک Mn8 اطمینان حاصل می کنند که قطعات یدکی به راحتی در نزدیکی در دسترس هستند، همراه با تکنسین های آماده برای نصب آنها، اما ChargePoint باید نرم افزار را در حال اجرا نگه دارد. این باعث نگرانی است. وقتی شارژرها خراب می شوند، معمولاً نرم افزار مقصر است. یک مطالعه در سال 2022 روی 657 شارژر در منطقه خلیج نشان داد که 22.7 درصد به دلیل خرابی های مختلف سیستم، مانند عدم پاسخگویی صفحه نمایش های لمسی، دچار مشکل شده اند. تنها 0.9 درصد از شارژرها دارای نقص سخت افزاری آشکار مانند کانکتور شکسته بودند.
آخرین جنبه لوکس در اینجا در دسترس بودن خواهد بود. در حالی که این شارژرها برای استفاده توسط هر خودروی برقی باز خواهند بود، صاحبان مرسدس بنز از امتیاز اضافی سیستم شارژر اضافی برخوردار خواهند بود. ناوبری امروزی MBUX اکنون توقف شارژ در طول مسیر و پیشتهویه باتری در هنگام نزدیک شدن به آن را ارائه میدهد. با انتخاب یک شارژر متعلق به مرسدس بنز، خودرو گامی اضافی برای صرفه جویی در فضای آن ها می برد.
شفر گفت: «اگر در ترافیک هستید و میدانید که تا آن زمان نمیتوانید به آن برسید، سیستم متوجه میشود که دیرتر میرسید و رزرو شما را بهروزرسانی میکند». البته این تنها در صورتی اتفاق میافتد که از ناوبری یکپارچه مرسدس بنز استفاده میکنید، نه اپل یا Google Maps. شفر گفت: «این ایده همچنین کلید حفظ آنها در اکوسیستم ما است.
1 میلیارد دلاری که برای راهاندازی این شبکه هزینه شده است، تنها آغاز سرمایهگذاری خواهد بود، اما شفر مصمم است که در نهایت یک سرمایهگذاری سودآور خواهد بود: «این باید یک تجارت خودپایدار باشد. کاملا.”
شفر گفت که این سرمایه گذاری در نهایت سودآور خواهد بود و Ionity را به عنوان نمونه ای از آنچه می تواند درست پیش برود ذکر کرد.
وی گفت: ارزش این شبکه بسیار بالا رفته است. “بنابراین این یک سرمایه گذاری عالی بوده است… ما فکر می کنیم که می توانیم همین کار را در اینجا انجام دهیم.”