
تجارت حمل و نقل اوبر در اسپانیا با اتحادیه های محلی که اخراج بیش از 4000 راننده را در آگوست سال گذشته پیش از اصلاح قانون کار به چالش کشیدند – به رسمیت شناختن پیک های اخراج شده به عنوان کارمند و موافقت با پرداخت غرامتی معادل 45 روز حقوق در سال کار، حل و فصل شده است. از طریق رویترز).
در بیانیه ای که به TechCrunch ایمیل شد، سخنگوی اوبر گفت:
“این توافق با اتحادیه های کارگری اسپانیا با هدف جبران خسارت به پیک هایی است که از زمان معرفی قانون رایدر در سال 2021 قادر به دسترسی به برنامه ما نبوده اند. ما از آن زمان مدل جدیدی را در انطباق کامل با چارچوب نظارتی محلی جدید راه اندازی کرده ایم و همچنان در دسترس هستیم. گفتگو با همه ذینفعان برای ادامه بهبود کار مستقل برای همه.”
«قانون رایدر»، همانطور که اصلاح قانون کار اسپانیا در سال 2021 شناخته میشود، پلتفرمهای هدفمندی است که گمان میرود پیکها را بهعنوان خوداشتغال طبقهبندی میکنند – پیشفرض استخدام را برای کسانی که چنین خدماتی را از طریق پلتفرمهای دیجیتال ارائه میکنند، معرفی میکند.
تصمیم اوبر برای اخراج هزاران پیک پیش از این تغییر در وضعیت شغلی آنها، اخراج جمعی عملی توسط اتحادیه های FeSMC-UGT و CCOO-Servicios نامیده شد – که اقدام آن را در دادگاه ملی به چالش کشیدند. دادگاه ابتدا این اعتراض را رد کرد، اما در حکمی در ماه ژوئیه، دیوان عالی کشور تصمیم دادگاه بدوی را لغو کرد و حکم داد که اتحادیه ها می توانند اخراج را به چالش بکشند و پرونده را دوباره باز کنند.
به نظر می رسد که اوبر موافقت کرده است که از این امر اجتناب کند زیرا قرار بود امروز محاکمه مجدد در دادگاه ملی برگزار شود.
اتحادیهها گفتند که 4404 پیک که سال گذشته توسط اوبر اخراج شدهاند باید طبق توافقنامه غرامت دریافت کنند.
آنها در یک بیانیه مطبوعاتی (که ما آن را از اسپانیایی ترجمه کردیم) نوشتند: “این یک توافق تاریخی است.” “برای اولین بار، اخراج دسته جمعی تامین کنندگان در دادگاه به رسمیت شناخته شده است و دریافت غرامت برای هر یک از کسانی که تحت تاثیر قرار می گیرند را تضمین می کند، به میزانی که بهتر از آنچه توسط قانون تعیین شده است.”
طبق گفته اتحادیهها، تحویلهایی که تحت تأثیر تسویه حساب قرار میگیرند باید ایمیلی از شرکت تحویل محلی اوبر، که Portier Eats Spain نام دارد، دریافت کنند و به آنها از تسویه حساب و میزان غرامتی که باید دریافت کنند، اطلاع دهد.
برای مطالبه غرامت مقرر، آنها باید ظرف یک ماه پس از دریافت پیام پاسخ دهند، غرامت را بپذیرند و مشخصات بانکی خود را برای انتقال پرداخت تأیید کنند – که باید ظرف چهار ماه منتقل شود.
به پیکهای آسیبدیده که دیگر به آدرس ایمیلی که قبلاً برای ارتباط با Portier Eats Spain استفاده میکردند دسترسی ندارند، دستور داده میشود که فوراً از طریق ایمیل – به آدرس [email protected] – با FeSMC-UGT تماس بگیرند تا سندیکا بتواند پرداخت غرامت آنها را مدیریت کند.
تغییر تجهیزات انطباق
در حالی که اوبر پذیرفت که این پیکهای سابق کارمند بودهاند، اخیراً نحوه واکنش خود به قانون رانندگی اسپانیا را تغییر داد.
یکی از سخنگویان اوبر به ما گفت که این شرکت اکنون دو مدل مختلف را در اسپانیا اجرا می کند – یکی از آنها شامل کار با شرکای شخص ثالث است که مستقیماً پیک استخدام می کنند. اما همچنین از ماه سپتامبر مدل تغییر یافته ای را راه اندازی کرده است که به پیک ها اجازه می دهد مستقل بمانند (یعنی خوداشتغالی) بدون اینکه قانون سوارکاران را زیر پا بگذارند.
«مدل جدید ما به پیکهایی که میخواهند مستقل بمانند اجازه میدهد مطابق با مقررات کار اسپانیا تحویل دهند. این مدل شامل تغییرات ساختاری برای تقویت بیشتر کنترل پیکها بر تجربهشان با اپلیکیشن، از جمله توانایی تعیین نرخهای خود است.»
پلتفرم های تحویل در اسپانیا به روش های مختلفی به تغییر قوانین کار در سال گذشته واکنش نشان داده اند – از جمله خروج کامل از بازار (در مورد Deliveroo). برخی دیگر میگویند که مدلهای خود را تطبیق دادهاند، مانند رقیب بومی Glovo که میگوید برخی از سوارکاران را به عنوان کارمند میپذیرد، اما به نظر نمیرسد اکثریت قریب به اتفاق پیکهای خود را استخدام کرده باشد.
این منجر به تنش هایی با اوبر شده است – که اوایل سال جاری نامه ای سرگشاده نوشت و Glovo را به بی توجهی به اصلاحات کار متهم کرد و از ناتوانی در استخدام پیک های کافی برای ادامه خدمات خود شکایت کرد زیرا بسیاری از مردم ادامه «خوداشتغالی» با Glovo را انتخاب کردند. .
چند ماه پیش بروید و Uber کتاب بازی خود را برای مطابقت با Glovo دوباره کار کرده است.
با این حال، این ممکن است قابل اعتمادترین استراتژی انطباق نباشد، زیرا دومی همچنان با آشفتگی نظارتی در زمین خود مواجه است – مانند جریمه 78 میلیون دلاری که در ماه سپتامبر به دلیل نقض قانون کار مرتبط با طبقه بندی استخدام موتورسواران به آن محکوم شد. .
این شرکت استدلال کرده است که این تحریم قبل از قانون سواران است، اما چالشهای جدید برای مدل تغییر یافته آن – و اوبر – کاملاً قطعی است.
با بزرگنمایی، سال گذشته اتحادیه اروپا اصلاحاتی را در سراسر بلوک پیشنهاد کرد که با هدف بهبود شرایط برای کارگران پلت فرم اقتصاد گیگ – پیشنهاد قانونی برای معرفی یک فرضیه ابطالپذیر اشتغال در کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اجرای حداقل استانداردها در زمینههایی مانند حقوق، شرایط و اجتماعی. حفاظت.
با این حال، همانطور که Euract اخیراً گزارش داد، پرونده – و فرض قانونی استخدام – با اختلافات بین هیئت های ملی و هنوز هیچ موضع سازشی مورد توافق شورا قرار نگرفته است.