
بازار اپلیکیشنهای نوجوانان بازاری سخت است که بتوان آن را شکست داد و مرتبط ماند. فقط از اسنپ چت بپرسید. به همین ترتیب، نوجوانان مرحلهای از زندگی را سپری میکنند که در آن تقریباً هر تعامل اجتماعی به نظر میرسد پیشنمایشی از نوع دیگری باشد. این تا حدی توضیح میدهد که چرا اپلیکیشنهایی مانند SendIt، NGL و Nocapp (برخی ابزارهای مرتبط با Snapchat هستند) به روشهایی برای نوجوانان تبدیل شدهاند تا بهطور ناشناس درباره یکدیگر نظر بدهند. و AskFM احتمالاً دوست دارد همه ما خودکشیهای مختلفی را که در زمان راهاندازی آن به شکل اصلی در آن روز رخ داد، فراموش کنیم. (و فکر کردید اینستاگرام برای سلامت روان مضر است…).
در همین حال، به نوعی (به نحوی!؟) یک استارت آپ جدید با این ایده ظاهر شده است که برنامه دیگری به این آتش تعاملات اجتماعی کمک می کند، اما اجازه دهید قبل از نتیجه گیری سریع، آنها را بشنویم.
اسلای خود را به عنوان یک “شبکه رسانه اجتماعی مثبت برای نوجوانان” معرفی می کند. دلیل اینکه ما امروز در مورد آن صحبت می کنیم این است که از سال گذشته که در آلمان راه اندازی شد، مانند یک علف هرز رشد کرده است، جایی که چهار روز پس از انتشار به رتبه 1 در اپ استور آلمانی iOS رسید. اکنون ادعا می کند که بیش از 250000 کاربر ثبت شده دارد و ادعا می کند که در کشورهای دیگر، از جمله بریتانیا، جایی که اخیراً راه اندازی شده است، محبوبیت پیدا می کند.
پس جاذبه اینجا چیست؟ هنگامی که کاربران برنامه را باز می کنند، 12 سوال را به کاربران نشان می دهد که کاربر تنها با انتخاب کاربر دیگری (از مدرسه، کلاس یا گروه همسالان خود) برای تعریف ناشناس (یا “کشتن”) می تواند به آنها پاسخ دهد. به عنوان مثال، برنامه می تواند از کاربر بپرسد “چه کسی به من الهام می دهد تا بهترین باشم؟”. سپس آنها می توانند از بین چهار کاربر دیگر از مدرسه خود انتخاب کنند تا این “کشتن” را به آنها بپردازند. سپس می توانند تعارفات سایر بچه ها را ببینند، مشروط بر اینکه در هنگام ورود به 12 سؤال پاسخ دهند. هویت مداحان پنهان می ماند.
این من را به یاد مکانیک BeReal می اندازد که در آن شما فقط می توانید عکس های BeReal دیگران را با آپلود عکس های خود ببینید.
و Slay هیچ تفاوتی با Gas ندارد، پلتفرم پیام رسانی محبوب نوجوانان به دلیل چرخش مثبتش در رسانه های اجتماعی که دیروز توسط Discord خریداری شد. در گاز، نظرسنجی ناشناس با هدف افزایش اعتماد کاربران است.
دلیل دیگری که Slay در رادار TC ظاهر شد این است که رشد آن باعث جلب توجه VC شد.
اکنون یک دور مالی 2.63 میلیون دلاری (2.5 میلیون یورو) پیش از شروع به رهبری Accel جمع آوری کرده است. 20VC نیز شرکت می کند. سرمایهگذاران دیگری از جمله ایلکا پانانن، بنیانگذار و مدیرعامل سوپرسل، اسکات بلسکی بنیانگذار Behance، ماریو گوتزه، ستاره فوتبال، کوین ویل (Scribble Ventures) و موسیقیدان الکس پال (The Chainsmokers).
اسلی میگوید قصد دارد با عادیسازی تعریف و تمجید کردن، روابط نوجوانان با اپلیکیشنهای اجتماعی را با ایجاد تعادل بین احساسات منفی در پلتفرمهای اجتماعی، اصلاح کند. همچنین می گوید که با ایمنی، اعتدال محتوا و رفاه ذهنی نوجوانان طراحی شده است. خواهیم دید…
اگر برنامه را بررسی کنید، می بینید که به سادگی به عنوان یک “برنامه تعارف” ایجاد شده است. گفتن اینکه آیا این برای بازگرداندن کاربران کافی است یا نه، سخت است. پیش بینی رفتار نوجوانان دشوار است. برای مثال، گرفتن یک عدد تهی می تواند یک “سیگنال” نیز ارسال کند.
کافی است که بگوییم، Slay ادعا می کند که “هرگز اطلاعات شخصی را با اشخاص ثالث نمی فروشد یا به اشتراک نمی گذارد.” با توجه به تاریخچه برنامه های اجتماعی، بیایید ببینیم این مدت چقدر ادامه خواهد داشت.
همچنین هیچ قابلیت پیامرسانی مستقیم وجود ندارد، اگرچه کاربران میتوانند پیوندهایی به پروفایلهای رسانههای اجتماعی اضافه کنند، بنابراین به وضوح میتوانند در نهایت خارج از برنامه به یکدیگر پیام ارسال کنند.
فرض بر این است که بزرگسالان مجاز به «پیوستن» به مدارس نیستند و مکان تقریبی برای پیشنهاد مدارس نزدیک مورد نیاز است. همه سوالات و تعاملات توسط برنامه پرسیده می شود، نه توسط خود کاربران.
SLAY در سال 2022 توسط تیمی متشکل از سه بنیانگذار 23 ساله مستقر در برلین تاسیس شد: فابیان کامبری، جانیس رینگوالد و استفان کورنهورست. این ایده زاییده فکر کامبری است که از نوجوانی مشغول ساخت اپلیکیشنهای کاربری بوده و میگوید از تجربیات خواهر و برادرش در مبارزه با منفی بودن اپلیکیشنهای رسانههای اجتماعی در طول همهگیری COVID-19 الهام گرفته است.
مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران کامبری از طریق ایمیل به من گفت: “ما Slay را در آینده چیزی بیش از یک برنامه نظرسنجی ناشناس می بینیم. [referring to the aforementioned Gas]اما به عنوان مکانی ارجح برای نوجوانان برای کشف مجدد تعاملات اجتماعی در حالت های مختلف بازی.”
“کاربرد ما مشابه گاز است و به دست آوردن آنها گواهی بزرگی از آنچه ساخته ایم و آنچه برای آینده در فضای ما می آید را نشان می دهد. با این حال، برای مثال، برنامههایی که صرفاً به پرسشها و پاسخهای ناشناس متکی هستند، خطر بالای آزار و اذیت سایبری را به همراه دارند، که – در مقابل – از طریق تعدیل محتوای سختگیرانهمان و همچنین حالتهای بازی طراحیشده خاص از آن جلوگیری میکنیم.»
اما سوال این است که چرا او فکر میکند که یک برنامه اجتماعی میتواند سلامت روان را بهبود بخشد، در حالی که بسیاری از برنامههای اجتماعی این کار را نکردهاند؟
او به من گفت: «ما هزاران پیام بازخوردی از کاربران دریافت کردهایم که از ما به خاطر ایجاد احساس ارزشمندی در زمانهای تعاملات منفی در رسانههای اجتماعی تشکر میکنیم.
او گفت که این استارت آپ می تواند ویژگی های جدیدی ارائه دهد که می تواند تعامل بیشتری ایجاد کند، اما در عین حال می تواند خطر منفی را به همراه داشته باشد: “بنابراین ما تمرکز زیادی بر روی تجربه فردی که هر کاربر دارد، داریم تا آن را مثبت کنیم. تا جایی که ممکن است.” او گفت که وظیفه این استارتاپ «امنیت محتوا» است.
بنابراین مدل کسب و کار اسلای چیست؟ چگونه پول در خواهد آورد؟ کامبری میگوید اینها احتمالاً ویژگیها، خدمات یا ابزارهای ممتازی خواهند بود که کاربران برای آن پول پرداخت میکنند: «در حال حاضر در حال ساخت چندین حالت بازی انحصاری و پولی و همچنین افزونههایی هستیم که از طریق حلقههای بازخورد کاربر و مبتنی بر داده منتشر خواهیم کرد.»
SLAY در آلمان، اتریش، سوئیس و بریتانیا موجود است.
جولین بک، مدیر Accel، در بیانیهای افزود: «ما بسیار تحت تأثیر برنامه SLAY هستیم، هم به دلیل محبوبیت فوری آن در بین نوجوانان و هم به دلیل هدف مثبت تیم برای بهبود سلامت روانی نوجوانان در دنیای دیجیتال. در حال حاضر، تیم SLAY تقریباً نیمی از کاربران فعال خود را دیده است که هر روز مدرسه از آن استفاده می کنند.