برای بالا بردن سریع امتیاز، فکر کنید، “در حال حاضر بالاترین خطر چیست و چگونه آن را حذف کنم؟”
احتمالا شنیده اید از پیش دانه، دانه، سری A، سری B و غیره و غیره. این برچسبها اغلب بسیار مفید نیستند، زیرا به وضوح تعریف نشدهاند – ما دورهای کوچک سری A و دورهای بزرگ پیشدانه را دیدهایم. مشخصه تعیین کننده هر دور این است که چقدر پول تغییر می کند، بلکه میزان ریسک در شرکت است.
دو پویایی در سفر استارت آپ شما به طور همزمان وجود دارد. با درک عمیق آنها – و رابطه بین آنها – می توانید درک بسیار بیشتری از سفر جمع آوری کمک مالی خود داشته باشید و چگونه در مورد هر بخش از سفر استارتاپ خود در حین تکامل و رشد فکر کنید.
به طور کلی، دورهای تأمین مالی به طور کلی به شرح زیر است:
- 4 Fs: بنیانگذاران، دوستان، خانواده، احمق ها: این اولین پولی است که به شرکت وارد می شود، معمولاً برای شروع به اثبات برخی از فناوری های اساسی یا پویایی کسب و کار کافی است. در اینجا، این شرکت در تلاش است تا یک MVP بسازد. در این حلقهها، شما اغلب سرمایهگذاران فرشتهای با درجههای مختلف پیچیدگی را خواهید یافت.
- قبل از کاشت: به طور گیج کننده ای، این اغلب مانند موارد فوق است، با این تفاوت که توسط یک سرمایه گذار نهادی (یعنی یک دفتر خانوادگی یا شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر متمرکز بر مراحل اولیه شرکت ها) انجام می شود. این معمولا یک “دور قیمت گذاری” نیست – شرکت ارزش گذاری رسمی ندارد، اما پول جمع آوری شده در اسکناس های قابل تبدیل یا ایمن است. در این مرحله، شرکت ها معمولا هنوز درآمدزایی ندارند.
- دانه: معمولاً اینها سرمایه گذاران نهادی هستند که مبالغ بیشتری را در شرکتی سرمایه گذاری می کنند که شروع به اثبات بخشی از حرکت خود کرده است. یک استارتآپ جنبههایی از کسبوکار خود را دارد و ممکن است مشتریان آزمایشی، محصول بتا، MVP دربان و غیره داشته باشد. موتور رشد نخواهد داشت (به عبارت دیگر، هنوز راه قابل تکراری برای جذب و حفظ مشتریان نخواهد داشت). این شرکت روی توسعه فعال محصول کار می کند و به دنبال تناسب محصول با بازار است. گاهی اوقات این دور قیمت گذاری می شود (یعنی سرمایه گذاران در مورد ارزش گذاری شرکت مذاکره می کنند) یا ممکن است قیمت گذاری نشود.
- سری A: این اولین “رالی رشد” است که یک شرکت برگزار می کند. معمولاً محصولی در بازار وجود خواهد داشت که ارزشی را برای مشتریان فراهم می کند و در شرف داشتن روشی قابل پیش بینی و قابل اعتماد برای سرمایه گذاری در جذب مشتری است. شرکت ممکن است در شرف ورود به بازارهای جدید، گسترش عرضه محصولات خود یا هدف بخشی از مشتریان جدید باشد. دور سری A تقریباً همیشه “قیمت” است، که به شرکت یک ارزیابی رسمی می دهد.
- سری B و فراتر از آن: در سری B، شرکت معمولاً به شدت بر روی مسابقه متمرکز است. مشتریان، درآمد و یک یا دو محصول پایدار دارد. از سری B به بعد سری های C، D، E و غیره دارید. دور و شرکت بزرگتر می شود. دور نهایی معمولاً یک شرکت را برای سیاه شدن (سودآور بودن)، عرضه عمومی از طریق IPO یا هر دو آماده می کند.
برای هر دور، یک شرکت با ارزش تر می شود، تا حدی به این دلیل که با کشف مکانیک رشد و مدل کسب و کار، محصول بالغ تر و درآمد بیشتری به دست می آورد. در طول مسیر، شرکت به روش دیگری نیز توسعه می یابد: ریسک کاهش می یابد.
این آخرین قطعه برای نحوه فکر کردن شما در مورد سفر جمع آوری کمک بسیار مهم است. با ارزشمندتر شدن شرکت، ریسک شما کاهش نمی یابد. یک شرکت زمانی ارزشمندتر می شود که ریسک را کاهش دهد. میتوانید با طراحی دورهای جمعآوری سرمایهتان از این به نفع خود استفاده کنید تا بهطور خاص «ترسناکترین» چیزهای شرکت خود را از بین ببرید.
بیایید نگاهی دقیقتر به این بیندازیم که ریسک در یک استارتآپ کجا رخ میدهد و شما بهعنوان یک بنیانگذار چه کاری میتوانید انجام دهید تا در هر مرحله از وجود شرکتتان تا حد امکان ریسک را حذف کنید.
ریسک در شرکت شما کجاست؟
ریسک اشکال و اشکال مختلفی دارد. هنگامی که شرکت شما در مرحله ایده است، ممکن است با برخی از بنیانگذاران که برای بازار بنیانگذاران مناسب هستند، گرد هم بیایید. شما مشکلی را در بازار شناسایی کرده اید. همه مصاحبههای اولیه شما با مشتریان بالقوه موافق هستند که این مشکلی است که ارزش حل کردن را دارد و اینکه شخصی – در تئوری – مایل است برای حل این مشکل پول بپردازد. سوال اول این است: آیا امکان حل این مشکل وجود دارد؟