
صاحبان مشاغل همیشه می گویند که هر شرکتی قبل از اینکه به یک تجارت واقعی تبدیل شود باید یک بحران واقعی را پشت سر بگذارد. همه شرکتهای بزرگی که میشناسیم در طول عمر خود چندین بحران بزرگ را پشت سر گذاشتهاند و هنوز هم در بازی هستند. تحقیقات زیادی در مورد مدیریت بحران در وب وجود دارد، اما هیچ یک از آنها به ما نمی گوید که چگونه یک شرکت را در طول جنگ اداره کنیم.
شرکت ما هرگز قبل از فوریه 2022 یک بحران واقعی ندیده بود. با این حال، حتی قبل از آن، همیشه به تیم خود می گفتم: “هر شرکتی زمان خود را در آفتاب و زمان خود را در بحران دارد.”
هنگامی که جنگ روسیه و اوکراین در 24 فوریه آغاز شد، همه شرکت های اوکراینی با بحران مواجه شدند. من از مثال خود برای توضیح نحوه برخورد با آن استفاده خواهم کرد.
در اینجا شش نکته برای مدیریت موثر تیم در زمان جنگ آورده شده است.
یک کانال ارتباطی اضطراری ایجاد کنید
در چنین مواقعی از تحولات، مردم به اطلاعات به روز زیادی در مورد آنچه در حال وقوع است نیاز خواهند داشت. وقتی مردم نمی دانند چه خبر است، خلاء ایجاد می کند که می تواند با شایعات یا اخبار تحریف شده پر شود.
برای جلوگیری از این امر، باید یک کانال ارتباطی ویژه ایجاد کنید که شبانه روز فعال باشد. برای مثال، اعلانهای Slack را میتوان بهطور خودکار در خارج از ساعات کاری خاموش کرد، بنابراین مطمئن شوید که از کانالی استفاده میکنید که تیم شما اغلب از آن استفاده میکند تا احتمال اینکه اعلانهای مهم را از دست ندهند.
این ممکن است یک قدم آسان و نسبتاً واضح به نظر برسد، اما این موثرترین راه برای کمک به تیم شما در زمانی است که آنها احساس گمراهی یا سرگشتگی می کنند، که زمانی که جنگ در اطراف آنها جریان دارد طبیعی است.
دو برابر بیشتر با تیم خود ارتباط برقرار کنید
آموزش مدیریت استرس، اضطراب و مدیریت مالی شخصی به کارکنان شما کمک می کند تا دانش و پاسخ لازم را در شرایط سخت ایجاد کنند.
رهبران بزرگ با مردم خود ارتباط برقرار می کنند و همه ما باید به یاد داشته باشیم که “ارتباط بیش از حد، ارتباط خوب است”.
برای ما، این گفته هرگز صادق نبوده است. هر چند وقت یکبار بهروزرسانیهایی در این مورد وجود دارد، اما نه کمتر از دو بار در روز، ارتباط برقرار کنید. همچنین، از قوانین ارتباطی معمول تیم خود پیروی کنید: صادق، همدل و انسان باشید.
در نهایت، هنگامی که یک بحران جدی وجود دارد، توانایی های تفکر انتقادی اکثر افراد می تواند مانع شود. در چنین شرایطی، ممکن است نیاز داشته باشید که مسائل را بیش از حد معمول برای تیم خود توضیح دهید. از این مسئولیت فرار نکنید. اگر تیم شما به یک دست نیاز دارد، برای نگه داشتن آن در آنجا باشید. در درازمدت نتیجه خواهد داد و به شما کمک می کند تا از روزهای اولیه بحران تا زمانی که اوضاع آرام شود، کنترل خود را حفظ کنید.
سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه را متوقف کنید و افراد را در اسرع وقت سر کار بازگردانید
به عنوان یک رهبر، باید کسب و کار خود را نجات دهید، زیرا این چیزی است که مردم در مواقع عدم اطمینان به آن تکیه می کنند. اولین کاری که باید در اینجا انجام دهید این است که تا آنجا که می توانید پول پس انداز کنید تا تا حد امکان در تجارت بمانید. این اغلب به معنای کاهش هزینه های غیر ضروری است. این ممکن است یک تصمیم دشوار باشد، اما این یک فداکاری است که ممکن است مجبور شوید انجام دهید.
هنگامی که تیم ما در مکان های امن قرار گرفت، بهترین راه برای حرکت به جلو این بود که آنها را به سر کار بازگردانیم و به آنها کمک کنیم تا آرام شوند. عجیب به نظر می رسد، اما بهترین راه برای هدایت اضطراب و انرژی عصبی جنگ است. در محل کار، جایی که همه چیز مشخص، تجویز شده و روشن است، مردم به آرامش و یک هدف دائمی می رسند.
در تجربه من، موج اول بحران به دلیل سطوح بالای عدم اطمینان، سخت ترین موج است. با این حال، هنگامی که از این مرحله عبور کردید، متغیرهای کمتری وجود خواهند داشت، یعنی زمانی که شما به فعالیتهای سرمایهگذاری بازمیگردید، اگر هنوز امکانپذیر باشد.
از خط مشی استاندارد دورکاری خود استفاده کنید
وقتی جنگ شروع شد، مدیریت تیم و بازسازی فرآیندهای تجاری ما بسیار دشوار بود. بنابراین ما منتظر ماندیم تا پس از تخلیه تیم ما و حرکت ایمن این کار را انجام دهیم.
زمانی که کارکنان ما در محیط معمولی خود قرار نداشتند، سیاستهای اثبات شده از راه دور نجاتدهنده بودند. هیچکس ارزش روحیه تیمی را نادیده نمیگیرد، بنابراین بیشتر روی آن سرمایهگذاری کنید، زیرا افراد در زمانهای درگیریهای بزرگ به حمایت یکدیگر نیاز خواهند داشت. در میان فعالیتهای تیمسازی آنلاین، فعالیتهای AR ثابت کردهاند که یک تقویتکننده خلق و خوی شگفتانگیز هستند.
آموزش اختصاصی برای حمایت از تیم خود انجام دهید
بحرانها خوشبختانه نادر هستند، اما این بدان معناست که مردم اغلب فاقد دانش لازم برای مقابله با رگبار اطلاعات غیرعادی هستند که در چنین شرایطی بمباران میشوند.
در چنین شرایطی باید:
- آموزش افراد با انجام آموزش های ویژه با کمک کارشناسان. آموزش مدیریت استرس، اضطراب و مدیریت مالی شخصی به کارکنان شما کمک می کند تا دانش و پاسخ لازم را در شرایط سخت ایجاد کنند. مرکز ارتباطات راهبردی اوکراین راهنمایی با عنوان “حمایت روانی در زمان جنگ” تهیه کرده است که در آن نحوه شناسایی و کمک به مشکلات روانی را توضیح می دهد.
- از افراد موفق و محترم دعوت کنید تا افکار مثبت خود را در مورد موقعیت به اشتراک بگذارند و شاید توضیح دهید که چگونه با زمان های بسیار دشواری روبرو شده اند. شهوت قدرت واقعی است و زمانی که تیم به جهت گیری نیاز دارد و احساس می کند همه چیز خوب پیش خواهد رفت به عنوان یک تقویت کننده روحیه عمل می کند.
- اخبار مثبت مرتبط را به اشتراک بگذارید تا تیم خود را شاد کنید و چشم اندازی برای آینده ای بهتر ایجاد کنید.
اهداف تجاری را با ابتکارات اجتماعی مرتبط کنید
وقتی جنگ شروع شد، مردم می خواستند کمک کنند. این خوب بود، اما متوجه شدیم که میتواند بر تمرکز روی کار تأثیر بگذارد و در نهایت کسبوکار را به یک بحران عمیقتر سوق دهد. در چنین مواقعی، از ابزار توضیح بیش از حد خود در مرحله 1 استفاده کنید و به مردم آموزش دهید که چگونه موفقیت شرکت شما برای جامعه مفید است.
به عنوان یک نتیجه از دستاوردهای تیم شما در محل کار، شرکت شما می تواند منابع بیشتری را در ابتکارات خیریه سرمایه گذاری کند که رشد یا سودآوری حفظ یا بهبود یابد. در نتیجه، تیم شما می تواند کارهای بیشتری انجام دهد و منابع بیشتری برای انجام کاری معنادار برای جامعه داشته باشد.
این نباید هیچ تاثیری بر سیستم OKR موجود شما داشته باشد زیرا اهداف شرکت شما ثابت می ماند. با این حال، امتیازات تیم تغییر کرده است – به جای یک باربیکیو خوب، اکنون پول پس انداز شده را در چیزی مفید برای جامعه بزرگتر سرمایه گذاری خواهید کرد. آمارها نشان می دهد که وقتی یک شرکت با هدف رهبری می کند، 76 درصد از پاسخ دهندگان بیشتر به آن شرکت اعتماد می کنند.
داوطلبی به یکی از اجزای اصلی فعالیت های تیم ما تبدیل شده است. به عنوان مثال، ما مشارکتها را سازماندهی کردیم، به دنبال تجهیزات بودیم، سربازان را تامین کردیم و به مردم در مناطق فاجعهبار کمک کردیم.
هر شرکتی با یک بحران ناشی از ترکیب منحصر به فرد عوامل مواجه خواهد شد. با این حال، توصیهای که من در اینجا ارائه کردهام تقریباً برای هر موقعیت مشکلی قابل استفاده است. به یاد داشته باشید که یک موقعیت رهبری قوی را حفظ کنید و با تیم خود همدل باشید.