

زمان های چالش برانگیز برای صنایع فناوری و مصرف کننده سر و صدای زیادی در مورد “خستگی اشتراک” ایجاد کرده اند. به نظر می رسد همان مدلی که پلتفرم های تجاری و مصرف کننده برای رشد و درآمد قابل پیش بینی بر آن تکیه کرده اند در یک اقتصاد در حال تغییر تهدید شده است.
با این حال، این ایده یک مشکل دارد: این درست نیست. اشتراک ها نمی میرند. آنها فقط تکامل می یابند
شرکتهای هوشمند مدل اشتراک را با تغییراتی مانند صورتحساب مبتنی بر استفاده تکرار میکنند. در اینجا چیزی است که ما از حمایت از بیش از 4500 کسب و کار دارای اشتراک با صورتحساب اشتراک و مدیریت درآمد یاد گرفتهایم، زیرا آنها به زمانهای تغییر پاسخ میدهند.
تاریخچه مختصری از اشتراک ها
نسل امروزی مدلهای اشتراکی از زمان ظهور Salesforce در اواسط دهه 2000، مسیر طولانی را پیموده است و تغییرات شرکتهای بزرگی مانند Adobe و مایکروسافت آنها را در B2B عادی کرده است.
اگر قبلاً یک مدل مبتنی بر اشتراک ارائه میدهید و میبینید که مشترکین ریزش میکنند، پیشفرضهایی در مورد اینکه چرا آنها سرگردان هستند، دستوری برای شکست است.
در B2C، شرکت به شرکت به دنبال تکرار موفقیت نتفلیکس است. یک مدل آزمایش شده طولانی که مانند یادگاری از دنیای روزنامهها و باشگاههای کتابهای ماه به نظر میرسید که به دهه ۱۶۰۰ میلادی بازمیگردد، به داغترین روند در فناوری و تجارت الکترونیک تبدیل شده است. و زیرساخت دیجیتال طیف وسیعی از فرصت ها را برای نوآوری فراهم کرده است.
اما در سال 2022، گفتگو تغییر کرده است. وقتی نتفلیکس گزارش داد که در سه ماهه اول سال 2022 200000 مشترک را از دست داده و انتظار دارد در ماه های آینده 2 میلیون مشترک دیگر را از دست بدهد، روایت جدیدی در هر دو B2B و B2C متولد شد. بسیاری از مفسران صنعت این را نشانه تغییر بسیار عمیقتری میدانستند که در آن مشتریان هزینهها را کاهش میدادند و اشتراکها را به عنوان یک دسته کنار میگذاشتند.
واقعا چه اتفاقی می افتد
با این حال، واقعیت ها داستان کاملا متفاوتی را بیان می کنند. گزارش سه ماهه دوم نتفلیکس شامل از دست دادن 1 میلیون مشترک است. نتایج نشان می دهد که “خستگی اشتراک” آن چیزی نیست که به نظر می رسد. بهعلاوه، کسبوکارهای جدید هنوز کاملاً بر اساس اشتراکها ساخته میشوند و کسبوکارهای سنتی همچنان پیشنهادات اشتراک را با نرخ سرسامآوری میپذیرند.