
ناسا توافقنامه ای را با اسپیس ایکس برای خرید پنج ماموریت دیگر برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی نهایی کرده است که موقعیت این شرکت فضایی را به عنوان یک ارائه دهنده خدمات بزرگ برای آژانس فضایی تثبیت می کند.
ارزش قرارداد جدید – برای ماموریتهای Crew-10، Crew-11، Crew-12، Crew-13 و Crew-14، 1.4 میلیارد دلار است. ارزش کل قرارداد برای تمام 14 ماموریت حمل و نقل، بخشی از برنامه قابلیت حمل و نقل خدمه تجاری (CCtCap) را به 4.9 میلیارد دلار می رساند. این بودجه شامل استفاده از کپسول Crew Dragon اسپیس ایکس برای انتقال حداکثر چهار فضانورد، موشک فالکون 9 برای پرتاب و سایر عملیات بازگشت و بازیابی است. ناسا قصد خود را برای سفارش ماموریت های اضافی در ماه ژوئن اعلام کرد.
برنامه CCtCap زیر چتر برنامه خدمه تجاری آژانس است، مجموعه ای از مشارکت های عمومی و خصوصی که برای توسعه قابلیت های پرتاب به صورت محلی طراحی شده اند. ناسا در سال 2014 قرارداد اولیه 2.6 میلیارد دلاری را با اسپیس ایکس اعطا کرد. آژانس فضایی همچنین قرارداد CCtCap را به مبلغ 4.2 میلیارد دلار برای شش پرواز با استفاده از کپسول Starliner خود به بوئینگ اعطا کرد، اگرچه آن کپسول تحت تأثیر مشکلات فنی قرار گرفته است و هنوز هیچ ماموریت خدمه موفقی انجام نشده است. تکمیل شد. اواخر هفته گذشته، بوئینگ و ناسا اعلام کردند که اوایل سال 2023 را برای اولین پرواز خدمه استارلاینر هدف قرار داده اند.
هدف نهایی استفاده از Crew Dragon و Starliner برای خدمات حمل و نقل فضانوردان است. قبل از CCtCap، ناسا از کپسول روسی سایوز برای خدمات حمل و نقل فضانوردان استفاده می کرد. گزارش سال 2019 دفتر بازرس کل ناسا نشان داد که آژانس فضایی از سال 2017 به طور متوسط 79.7 میلیون دلار برای فضا هزینه کرده است.
ناسا در اطلاعیهای که در ماه ژوئن منتشر شد، اعلام کرد که به دلیل «چالشهای فنی و برنامهریزی پیش روی بوئینگ» و «پیشبینیهای ناسا درباره زمان در دسترس بودن سیستمهای حمل و نقل خدمه جایگزین»، به دنبال پروازهای اضافی است.
آژانس فضایی همچنان بر اهمیت داشتن قابلیتهای اضافی حملونقل فضانوردان برای اطمینان از سرنشین شدن مستمر ایستگاه فضایی بینالمللی تا پایان عمر ایستگاه در سال 2030 تاکید میکند.
آژانس فضایی همچنین قرارداد CCtCap اسپیس ایکس را در ماه فوریه تمدید کرد.