
سال XR بود. اما این روزها به نظر می رسد همه اینطور هستند. حضور قدرتمند متا، مجیک لیپ، سونی و اچتیسی با صدها استارتآپ پیشرو در CES امسال بود. من با چند نسخه نمایشی خیره شدم، اما در پایان به این فکر افتادم که ادغام AR/VR واقعی ممکن است در نهایت چه شکلی به خود بگیرد – اگر چنین شود.
چیزی در مورد فناوری وجود دارد که بعد از یک روز طولانی روی پای شما احساس گرما و استقبال می کند، غده ای که راه شما را در مؤسسات لاس وگاس باز می کند. چند هدفون بگذارید و احساس کنید که نمایش برای یک یا دو دقیقه از بین می رود. من معتقدم اکثر افرادی که این فناوریها را در این زمینه امتحان میکنند، آن را دریافت میکنند، اما در حال حاضر موانع زیادی برای مشاهده این محصولات توسط اکثر مردم وجود دارد.
واقعیت مجازی خوب هنوز هم بسیار گران است. محتوا نیز کاملاً محدود است. البته هر دو در مسیر درستی حرکت میکنند، اما یک سوال بزرگ و باز وجود دارد که آیا آنها این کار را در یک کلیپ به اندازه کافی سریع انجام میدهند تا در این تکرار چرخه تبلیغات ثابت به حجم بحرانی برسند.
رویکرد HTC هنوز هم قدم های کودک است. این یک تصدیق است که – علیرغم سالها بیان خلاف آن – پذیرش جریان اصلی واقعی هنوز راه زیادی دارد. در همین حال، به معنای تمرکز بر مخاطب اصلی است. این به این معنی است که یک جایگاه نسبی باقی بمانید – بسیار دور از روزهای پرپرواز این سازنده تایوانی به عنوان یک سازنده تلفن – در حالی که مانند آن تخته سنگ های گرانیتی بزرگی که بین آن و عموم مردم ایستاده اند، بریده می شوند.
برای HTC Vive XR Elite، این ستاره ستاره نمایش بود. با 1099 دلار، چند صد دلار ارزانتر از Meta’s Quest Pro است، اما هنوز هم گرانتر از آن است که بتوان آن را هر نوع پیشرفتی برای صنعت در نظر گرفت.
شن یه، مدیر ارشد این شرکت، مدیر تولید جهانی، در مصاحبه با TechCrunch، گفت: “این برای مخاطبانی است که خواهان یک تجربه پیشرفته هستند.”
در این مرحله از فرآیند تکامل، ممکن است تعیین نوار موفقیت در هدفون XR در هر خانه غیرمنصفانه باشد. مبارزات Leap Motion که به خوبی تبلیغ شده است، فشارسنج مناسبی است. حتی بیشتر از آن این واقعیت است که شرکت یک چرخش کامل در شرکت ایجاد کرد. از فروش محصولات به کسب و کارها می توان پول زیادی به دست آورد – مطمئناً بیش از آنچه در حال حاضر به نظر می رسد برای بازی های مصرف کننده خالص صرف می شود.
HTC بدون شک در اینجا دستاوردهای چشمگیری داشته است. نمی توانم بگویم زمان زیادی را با XR Elite گذراندم، اما هدست به همان اندازه که تبلیغ می شد راحت و جذاب بود. این قطعهای از پازل است که مدتهاست برای تولیدکنندگان به نظر میرسد. نادیده گرفتن یک قطعه سخت افزاری که برای ماندن طولانی مدت روی صورت شما طراحی شده است، چیز عجیبی است.

اعتبار تصویر: HTC
Ye خریداران بالقوه را با گیمرهایی مقایسه میکند که صبورانه – و به طرز ناامیدکنندهای – منتظر ورود نسخه حرفهای کنسول محبوب نینتندو بودهاند.
او به TechCrunch گفت: «تا به امروز، مردم همچنان Switch Pro را می خواهند. آنها چیزی قابل حمل می خواهند، اما چیز بهتری می خواهند. موبایل VR در حال حاضر همینطور است. بدون ارتقاء مناسب افرادی که خواهان یک تجربه خوب هستند، با این محصولات گیر کردهاند که در حال پیشرفت هستند.»
“مسابقه تا پایین” که او در اینجا به آن اشاره می کند دقیقاً موضوع اصلی گفتگو در مورد پذیرش انبوه است: هزینه. سالهاست که بازار مملو از راهحلهای ارزانقیمت واقعیت مجازی است، از Google Cardboard/Daydream گرفته تا Samsung Gear VR و هزاران محصول و شرکتی که هرگز نام آنها را نشنیدهاید. می توان به طور قابل اعتمادی این استدلال را مطرح کرد که این چیزها بیشتر به ضررشان تمام شد تا سود. آنها کار خوبی انجام دادهاند که برخی از نسخههای VR را در دستان بسیاری قرار دادهاند، اما زمانی که این تجربه بهویژه خوب نیست، تصور اینکه این افراد در آینده پول بیشتری برای VR پرداخت کنند، آسان است.
Yeh درباره تلاشهای HTC میگوید: «واقعاً فکر میکنم روزی هدست ارزانتری وجود خواهد داشت. اما در حال حاضر تمرکز ما بر این است که چگونه بازار را بهتر مدیریت کنیم تا آن را بهتر کنیم، فراگیرتر باشیم و تجربه بهتری داشته باشیم.”
یک چیز مطمئن است: HTC به VR در سطحی متعهد است که تعداد کمی از آنها متعهد هستند. سختافزار Vive و نرمافزار/تکنولوژیهای متاورس مرتبط، تمرکز اصلی این شرکت است، زیرا تجارت تلفنهای آن به تدریج کاهش یافته است (تلفن متاورس سال گذشته، Desire 22 Pro را به خاطر دارید؟). آینده این شرکت به توانایی آن در پیشبرد VR/XR بستگی دارد. اگر به یک فناوری علاقه مند باشید و در عین حال در مورد سرعت و دامنه رشد بالقوه آن عمل گرا باشید، راه رفتن می تواند دشوار باشد.
بسیاری از افراد در این صنعت به ویژه در انتظار تایید اعتبار از سوی اپل هستند. امید این است که این شرکت با تفنگهای آتشین وارد رده AR یا XR شود و وزوز موجی باشد که همه قایقها را بلند میکند.
Yeh میگوید: «من فکر میکنم خوبی ورود اپل این است که آنها یک شرکت رسانههای اجتماعی نیستند. غولهایی که واقعاً تلاش میکنند مختل کنند، در این رقابت تا انتها هستند و هدفونهای ارزان قیمتی تولید میکنند که ضرر میکنند. پس از همه، هزینه داده های شخصی شما چقدر است؟ ما یک شرکت رسانه اجتماعی نیستیم. مدل کسب و کار ما به درآمد تبلیغاتی متکی نیست، بنابراین کاری نیست که ما انجام دهیم. ما می خواهیم سخت افزار خوبی بسازیم.»