

متا، مادر فیسبوک، برای حل و فصل دعوای دسته جمعی مربوط به رسوایی جمع آوری داده های کمبریج آنالیتیکا، با پرداخت 725 میلیون دلار توافق کرده است.
اولین بار توسط رویترز در اوایل امروز گزارش شد، این معامله تقریباً چهار ماه پس از انتشار اخباری مبنی بر پیشنهاد متا برای حل و فصل در ناحیه شمالی کالیفرنیا، جایی که برای اولین بار حدود چهار سال پیش شکایت را تشکیل داد، انجام شد. در سالهای پس از آن، متا این شکایت را رد کرده است، که شکایات چندین کاربر فیسبوک را ادغام میکند و استدلال میکند که کسانی که داوطلبانه در این شبکه اجتماعی ثبتنام کردهاند نباید هیچ انتظار واقعی از حریم خصوصی داشته باشند – ادعایی که قاضی ناظر بر پرونده در سال 2019 آن را نامید. “خیلی اشتباه”.
رسوایی مورد بحث – یکی از بسیاری از مواردی که در طول این سال ها به دنیای فیس بوک ضربه زده است – مربوط به شرکت مشاور سیاسی بریتانیایی که اکنون منحل شده است، کمبریج آنالیتیکا است که داده های ده ها میلیون کاربر فیس بوک را از طریق یک برنامه نظرسنجی به نام MyDigitalLife با هدف تأثیرگذاری بر روی آن انتقال می دهد. رفتار رای دهندگان از طریق تبلیغات هدفمند. بحران حریم خصوصی متعاقب آن منجر به جریمه ها و تسویه حساب های مختلفی شد که متا (در آن زمان فیس بوک نامیده می شد) 5 میلیارد دلار به عنوان بخشی از توافق با کمیسیون تجارت فدرال (FTC) و 100 میلیون دلار به کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) پرداخت کرد. گمراه کردن سرمایه گذاران، و 500000 پوند (600000 دلار) برای دفتر کمیسر اطلاعات بریتانیا.
همچنین شایان ذکر است که در حالی که منشأ این اقدام گروهی کمبریج آنالیتیکا بود، به سایر اشخاص ثالث که ممکن است از دادههای کاربران فیسبوک سوء استفاده کرده باشند، گسترش یافته است.
روبروی موسیقی
در حالی که مارک زاکربرگ، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل متا قبلاً در کنگره درباره این رسوایی شهادت داده است، پاسخ های او تا حدودی دور از ذهن بوده است، و جدای از شهادتی که مدت کوتاهی پس از آن در پارلمان اروپا به شدت محافظت شده بود، رده های ارشد متا با پرسش مستقیم تری در مورد این رسوایی مواجه نشدند. موضوع. با این حال، با این شکایت در حال بررسی، زاکربرگ، شریل سندبرگ، مدیر ارشد اجرایی سابق، و خاویر اولیوان، مدیر اجرایی جدید، همگی قرار بودند دوباره در جلسه آتی شهادت دهند. این چیزی است که متا به وضوح نمی خواست، و این چیزی است که به وضوح اکنون که یک توافق موقت حاصل شده است، اتفاق نخواهد افتاد.
در پرونده ای که به دادگاه از توافق پیشنهادی اطلاع می دهد، وکلای دادگستری به این نتیجه رسیدند که معامله ای که بین شاکیان و متا مذاکره شده است یک “نتیجه برجسته” است که منجر به “بزرگترین بازیابی شده تا کنون در یک کلاس حقوق خصوصی داده ها و بیشترین بازیابی شده است که فیس بوک انجام داده است. برای پایان دادن به یک دعوای کلاسی خصوصی.
آنها نوشتند:
با توجه به اینکه فیسبوک ادعا میکند که کاربرانش با روشهای مورد بحث موافقت کردهاند و اینکه کلاس هیچ خسارت واقعی ندیده است، اندازه بازیابی بسیار چشمگیر است. شاکیان با این توصیفات مخالفت می کنند، اما اذعان می کنند که در این پرونده جدید و پیچیده با خطرات زیادی روبرو بودند. علاوه بر خسارات مالی دریافتی توسط شاکیان، فیس بوک به طور قابل توجهی رویه هایی را که منجر به ادعاهای شاکیان شد، تغییر داد، همانطور که در اظهارات دو کارمند فیس بوک آشنا با واقعیت ها مشخص شده است.
با این حال، تسویه حساب 725 میلیون دلاری باعث می شود که متا بار دیگر هیچ تخلفی را اعتراف نکند و در بیانیه ای که برای رویترز منتشر کرد، گفت که این تسویه “به نفع جامعه و سهامداران ما است.” علاوه بر این، این توافق برای هر کاربر فیس بوک در ایالات متحده اعمال می شود، که در صورت تمایل به درخواست، تنها چند دلار از دیگ دریافت می کنند.
با این حال، این توافق هنوز مهر و موم نشده است، اگرچه انتظار می رود این در جلسه بعدی در 2 مارس 2023 برگزار شود.
متا آخرین خبر کمبریج آنالیتیکا را نشنیده است، با این حال، واشنگتن شخصاً از زاکربرگ شکایت کرد و ادعا کرد که او شخصاً مسئول شکست هایی است که منجر به رسوایی شد.