
لایتیر، یک استارتآپ هلندی که یک خودروی خورشیدی هیبریدی دوربرد توسعه میدهد، امروز اعلام کرد که ۸۱ میلیون یورو (۸۱ میلیون دلار) جمعآوری کرده است تا تولید اولین خودروی خود را در ماههای آینده آغاز کند.
در حالی که تاریخ اخیر مملو از نمونههای نمونه اولیه وسایل نقلیه خورشیدی است، حرکت رو به رشد خودروهای الکتریکی تاکنون عمدتاً به خودروهایی محدود شده است که برای شارژ باید به شبکه متصل شوند، یا خودروهای الکتریکی هیبریدی (HEV) که در حین رانندگی خود شارژ میشوند. . با این حال، تعدادی از شرکتها در تلاش هستند تا خودروهای با انرژی خورشیدی را برای بازار انبوه به واقعیت تبدیل کنند، مانند سونو موتورز آلمان که اخیراً طرح تولید نهایی اولین خودروی برقی خورشیدی خود را که قرار است در سال 2023 عرضه شود، فاش کرد. لایت یر، یک استارتاپ شش ساله که نمونه اولیه خود را در سال 2019 معرفی کرد و قبلاً بیش از 100 میلیون دلار سرمایه جذب کرده بود.
تغییر رانندگی
آوردن شارژ خورشیدی به نبرد وسایل نقلیه الکتریکی اساساً دو مشکل را در یکی حل میکند – رانندگان نباید نگران این باشند که نزدیکترین ایستگاه شارژ کجاست، زیرا خودرو میتواند در حین رانندگی یا هنگام پارک کردن، خود را شارژ کند. و خودروها میتوانند بدون نیاز به اتصال به برق بیشتر سفر کنند، با لایتیر که مسافتی بیش از 600 مایل را با یک بار شارژ نوید میدهد. این البته بستگی زیادی به عادات رانندگی فردی و همچنین زمان سال دارد و نور خورشید کلید آن است. اما کسی که فقط 20 مایل در روز رانندگی میکند، میتواند یک تابستان کامل را بدون وصل کردن ماشین خود به شبکه بپیماید و کاملاً به شارژی که روزانه از خورشید دریافت میکند تکیه کند.
لایت یر گفت که تحت شرایط ایده آل و بهینه، این وسیله نقلیه به طور بالقوه می تواند تنها تا 40 مایل در روز انرژی خود را تامین کند، علاوه بر قدرتی که از اتصال به شبکه جمع آوری می کند.

Lex Hoefsloot، مدیرعامل Lightyear اولین خودروی خورشیدی این شرکت را در 9 ژوئن 2022 معرفی کرد.
لایت یر قرار است در پاییز امسال تولید خودروی لایت یر 0 خود را (که قبلا لایت یر وان نامیده می شد) آغاز کند که برای خریداران احتمالی 250 هزار یورو هزینه در بر خواهد داشت. این شرکت تاکنون 150 دستگاه از این خودروها را پیش فروش کرده است و ظرفیت ساخت نزدیک به 1000 دستگاه را دارد که نشان می دهد محصول اولیه بیش از هر چیز دیگری یک نمایش فناوری است.
ریچل ریچاردسون تک کرانچ، رئیس روابط عمومی و ارتباطات لایت یر گفت: «از آنجایی که Lightyear 0 به عنوان نمایشگر فناوری در نظر گرفته شده است، ما آن را در مقادیر محدود تولید خواهیم کرد و این اولین خودرو تنها به کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین نروژ و سوئیس تحویل داده خواهد شد.
با این حال، لایت یر در کنار هم در حال کار بر روی مدل بعدی، لایت یر 2 است، که مدل کامل بازار انبوه آن است که وزن آن 30000 یورو مقرون به صرفه تر است – انتظار می رود در سال 2025 تولید شود و در ایالات متحده عرضه شود. ، انگلستان، آسیا، در میان بازارهای دیگر. بنابراین، در حالی که ما به دنیایی نزدیکتر میشویم که در آن وسایل نقلیه با انرژی خورشیدی واقعیت دارند – حداقل در بخشی از زمانها – ممکن است هنوز چند سال با دیدن این واقعیت در جادههای عمومی جهان فاصله داشته باشیم.
ریچاردسون افزود: «مصرفکننده تنها زمانی آن را میپذیرد که در دسترس آنها قرار گیرد – از نظر مالی و جغرافیایی». «صنعت برای تولید آن در مقیاس باید به دوام فناوری اطمینان داشته باشد. این هدف ما با Lightyear 0 است – نشان دادن اینکه تحرک پاک یک واقعیت و آماده است، نه چیزی در آینده. هرچه زودتر این فناوری به کار گرفته شود، حجم تولید بیشتر میشود و قیمتهای پایینتری را برای مصرفکننده ممکن میسازد.»
آخرین تزریق نقدی لایت یر شامل سرمایه از کنسرسیوم عمومی حامیان شامل Invest-NL، یک شرکت سرمایه گذاری که توسط وزارت دارایی هلند در سال 2020 تأسیس شد، و وجوه خصوصی از امثال SHV و Dela می شود.
Lex Hoefsloot مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Lightyear در بیانیه ای گفت: “در محیط فعلی بازار، فناوری ما پتانسیل باورنکردنی برای تأثیرگذاری مثبت بر جامعه دارد، بنابراین من سرمایه گذاری هایی با این کالیبر را به عنوان شاهدی بر چشم انداز محصول Lightyear می بینم.” “[Lightyear] همچنان در مسیر ارائه اولین خودروی خورشیدی جهان و تلاش برای آینده ای پایدارتر است.”