

وقتی به دادههای فروش جهانی رایانههای شخصی سهماهه چهارم از Canalys، IDC و Gartner نگاه میکنید، منصفانه است که بگوییم اخبار عالی نیستند، زیرا هر سه شرکت شاهد کاهش شدید نسبت به اوج خود در سال 2021 هستند.
در واقع، این اعداد برای چهارمین سه ماهه متوالی سقوط کردند، به طوری که طبق IDC، فروش ۲۸ درصد، گارتنر ۲۸.۵ درصد و طبق Canalys ۲۹ درصد کاهش یافت. این اعداد شامل لپتاپها و رایانههای رومیزی با سیستمعاملهای Windows، macOS یا Chrome میشوند.
ارقام کلی سالانه داستان مشابهی را نشان می دهد و هر سه شرکت حدود -16 درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته اند. اما رایان ریث، تحلیلگر IDC، خاطرنشان کرد که ممکن است آنقدرها که این اعداد نشان میدهند تیره و تار نباشد، زیرا در سال 2021 ستارهای در راه است.
رایت در بیانیهای گفت: «2021 برای محمولههای رایانههای شخصی به سطوح تاریخی نزدیک بود، بنابراین هر گونه مقایسه با آن منحرف خواهد شد. وقتی به گذشته نگاه می کنیم، شکی نیست که صعود و سقوط بازار رایانه های شخصی یکی از رکوردها خواهد بود، اما هنوز فرصت های زیادی در پیش است.”
از نظر واحدهای ارسال شده برای سه ماهه چهارم، گارتنر 65.3 میلیون دستگاه را گزارش کرد که Canalys با 65.4 میلیون دستگاه و IDC با 67.2 میلیون دستگاه وارد شدند.
هیچ برنده واقعی در Q4 وجود نداشت، بدون تولید کننده در قلمرو مثبت. بهترین چیزی که میتوانستید به آن امیدوار باشید، حداقل ضرر بود، و در بیشتر موارد، هر سه شرکت زیان دو رقمی را در همه زمینهها ثبت کردند.
اپل کمترین جوهر قرمز را در هر سه گزارش دارد، با گزارش Gartner – 10.1٪، Canalys با نرخ رشد سالانه -7.5٪، با IDC در پایین تر -2.1٪. خبر از آنجا بدتر شد.
در میان سه سازنده برتر رایانههای شخصی، دل در هر سه گزارش، بیشترین بازنده را داشت و هر سه گزارش ضرر تقریباً 37 درصدی داشتند. پس از آن HP با -29٪ و Lenovo با حدود -28٪ است. صرف نظر از دلیل، این افت های بزرگ هستند.

اعتبار تصویر: IDC

اعتبار تصویر: کانال ها

اعتبار تصویر: گارتنر
اعداد سه ماهه چهارم به ویژه نگران کننده هستند زیرا تعطیلات معمولا زمانی است که فروش افزایش می یابد و تولید کنندگان تلاش زیادی برای افزایش فروش با کاهش قیمت انجام داده اند، اما بی فایده است. گارتنر گزارش داد که این بزرگترین کاهشی است که آنها در یک سه ماهه از زمان شروع ردیابی این اعداد در اواسط دهه 1990 مشاهده کرده اند.
همه اینها برای سال آینده چه معنایی دارد؟ به طور کلی، علیرغم دورنمای نامشخص اقتصادی، تحلیلگران محتاطانه خوشبین هستند که در اواخر سال یا حداکثر در اوایل سال 2024 شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.
ایشان دات، تحلیلگر Canalys در بیانیه ای گفت: زمانی که کسب و کارها و مصرف کنندگان طوفان را پشت سر گذاشتند، انتظار داریم که خریدهای متوقف شده در اواخر سال 2023 شروع به حرکت در بازار کنند و در سال 2024 شتاب افزایش یابد.
این همچنین با تفکر IDC همخوانی دارد که بهبودی را در سال 2024 با بهبودی در سال آینده پیش بینی می کند، در حالی که میکاکو کیتاگاوا، تحلیلگر گارتنر، پیش بینی می کند که این وضعیت تا اوایل سال 2024 ادامه یابد.
در حالی که بازار امسال ضربه خورده است، درک این اعداد در زمینه مهم است، و به نظر می رسد که علیرغم کاهش شدید نرخ های سال به سال در مقایسه با اعداد قبل از قفل در سال 2020، چشم انداز کمی بیشتر است. مثبت