
انتظار میرود که دوازده کشور در آفریقا، از جمله نیجریه، بزرگترین اقتصاد و دموکراسی قاره، انتخابات ریاست جمهوری خود را در سال آینده برگزار کنند و این پرسشها در مورد میزان آمادگی پلتفرمهای رسانههای اجتماعی برای مهار اطلاعات نادرست پس از اتهامات مربوط به تعدیل محتوای ناموفق در طول نظرسنجیهای کنیا وجود دارد. اوت گذشته
نگرانیها در حال افزایش است زیرا مشخص میشود که توییتر از زمانی که ایلان ماسک مدیریت آن را به دست گرفت و بعداً بیش از نیمی از کارکنان خود را اخراج کرد و تقریباً کل تیم آفریقایی خود را از بین برد، اعتدال محتوا را کاهش داده است، تصمیمی که مدیران خارجی را نیز بیکار کرد. با پشتیبانی بسیار محدود برای فیلتر کردن یا توقف گسترش تبلیغات، آفریقا احتمالا قربانی واکنش اغلب نامنظم یا کند توییتر به دروغها میشود که خشونت را در زمان قطببندی سیاسی تسریع میکنند.
اما این مختص توییتر نیست. پلتفرمهای پرکاربرد مانند فیسبوک، تیک تاک، واتساپ و یوتیوب نیز به دلیل انجام کمی برای توقف اطلاعات نادرست و اطلاعات نادرست در آفریقا مورد انتقاد قرار گرفتهاند.
به عنوان مثال، در نیجریه، محمد بوهاری، رئیس جمهور فعلی، نسبت به اینکه چگونه اطلاعات نادرست و اطلاعات نادرست در رسانه های اجتماعی به درگیری، عدم اطمینان و بی اعتمادی به دولت قبل از انتخابات فوریه دامن می زند، ابراز نگرانی کرده است – حتی در حالی که اقتصاد این کشور به مشکل ادامه می دهد و باعث احساس بی ثباتی می شود. با این حال، با افزایش شتاب برای یکی از شدیدترین انتخابات، فعالان، محققان و برخی غیرنظامیان از شیوع روزافزون مبارزات منفی هراس دارند.
محققان انتظار دارند که محتوای نفرت انگیز و دروغ هایی که برای ایجاد سردرگمی یا تحت تاثیر قرار دادن رای دهندگان در نیجریه طراحی شده اند همچنان به اشتراک گذاری آنلاین ادامه یابد. آنها از شرکتهای فناوری میخواهند تا کارشناسان محلی با دانش زبانها و زمینههای محلی را استخدام و آموزش دهند تا پستهای گمراهکننده، خشونتآمیز یا ارعابکنندهای را که میتواند یکپارچگی انتخابات را تضعیف کند، رهگیری کنند.
اودو گفت: «به ویژه، پلتفرم های رسانه های اجتماعی – توییتر، متا (فیس بوک)، یوتیوب، واتس اپ و تلگرام – باید تلاش های خود را برای شناسایی و رسیدگی به اطلاعات نادرست، اطلاعات نادرست و توطئه های مرتبط با انتخابات و همچنین رهگیری پیام های خشونت آمیز یا ترسناک افزایش دهند. بولاما بوکارتی، کارشناس ارشد موسسه تونی بلر برای تغییرات جهانی، در گزارشی که دو هفته پیش در مورد خطرات امنیتی در نیجریه منتشر شد.
جمعیت جوان نیجریه و آگاه به فناوری، فعال ترین جمعیت آفریقا در رسانه های اجتماعی است. به دنبال افزایش استفاده از سایتهای اجتماعی به دلیل افزایش تلفنهای هوشمند و اینترنت، پلتفرمها خواستار افزایش تعدیل محتوا هستند، اگرچه جدید نیستند.
بوکارتی گفت: “گسترش و نفوذ رسانه های اجتماعی در سال های پس از انتخابات 2019 حتی بیشتر شده است. این رسانه از نظر ارتباطات سیاسی مثبت و از نظر توانایی اش در انتشار اطلاعات نادرست و اطلاعات نادرست نقش اساسی در انتخابات 2023 خواهد داشت.” گفت .
در نیجریه، متا میگوید برای جلوگیری از سوء استفاده از پلتفرمهای خود قبل از انتخابات، روی افراد، از جمله ناظران محتوا و فناوری سرمایهگذاری کرده است. این غول رسانه های اجتماعی نیز همان اقدامات قبلی و در جریان انتخابات کنیا را انجام می دهد که شامل تأیید هویت افرادی است که تبلیغات سیاسی را منتشر می کنند. اما اودانگا مادونگ، همکار فناوری و جامعه موزیلا، متقاعد نشده است که فیس بوک و سایر سایت های اجتماعی به اندازه کافی آماده شده باشند.
مادونگ گفت: «سکوهای رسانه های اجتماعی هنوز به طور کامل برای مقابله با محیط انتخابات آماده نیستند، به ویژه به این دلیل که کاهش های گسترده ای داشته اند که به طور قابل توجهی بر عملیات در چندین منطقه که این انتخابات برگزار می شود تأثیر گذاشته است.
و صادقانه بگویم، آنها به طور مداوم به جنبههای کلیدی که محیط انتخابات را به یک محیط اطلاعاتی خطرناک تبدیل میکند، نمیپردازند، جایی که همه چیز نه درست است و نه نادرست، و اطلاعات تمایل دارد به عنوان یک سلاح استفاده شود.» فضای انتخاباتی محیطی است که اعتماد بسیار پایینی دارد. من فکر نمی کنم که آنها واقعاً این کار را انجام دهند.”
دور از نیجریه، لحظهای مهم برای پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و کشورهای بیثباتی مانند سودان، سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کنگو، لیبی و مالی نزدیک میشود – که اکثر آنها در گذشته اخیر دسترسی به رسانههای اجتماعی را برای سرکوب اعتراضات علیه دولتهایشان مسدود کردهاند. – در حالی که سال آینده به پای صندوق های رای بروید.
برچسب زدن اشتباه و اعتدال
سایتهای رسانههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر و تیک تاک اخیراً به دلیل نقششان در تضعیف یکپارچگی انتخابات کنیا تحت نظارت شدید قرار گرفتهاند. یک گزارش بنیاد موزیلا ادعا میکند که برچسبگذاری محتوا نتوانسته است اطلاعات نادرست را متوقف کند، در حالی که پلتفرمهایی مانند فیسبوک از تبلیغات سیاسی سود میبرند که به تقویت تبلیغات کمک میکند.
برچسبگذاری نادرست پستهای توییتر و تیکتاک که خواستار برگزاری انتخابات قبل از اعلام رسمی بودند، باعث شد که این پلتفرمها مغرضانه به نظر برسند و علیرغم مشارکت با سازمانهای راستیآزمایی، مانع از انتشار دروغها نشدند.
فیس بوک، پلت فرم رسانه های اجتماعی پیشرو آفریقا، تا حد زیادی در این جبهه شکست خورد، زیرا در طول انتخابات “هیچ برچسب قابل مشاهده ای” نداشت و به تبلیغات اجازه انتشار داد – مانند ادعاهای ربوده شدن و دستگیری یک سیاستمدار برجسته، که توسط رسانه های محلی رد شد. ماه ها بعد، فیس بوک پست اصلی را تگ کرد که مدعی بود این سیاستمدار برجسته ربوده و دستگیر شده است.
پاسخهای سست فیسبوک به این دروغها اکنون در کانون شکایتی قرار گرفته است که هفته گذشته مبنی بر دامن زدن متا به خشونت و نفرت در شرق و جنوب آفریقا تنظیم شد.
آبراهام میرگ، یکی از درخواست کنندگان و پدرش، پروفسور Meareg Amare، در طول جنگ Tigray پس از جعلی شدن پست های فیس بوک و درخواست خشونت علیه او کشته شد، می گوید فیس بوک پس از درخواست های متعدد، از حذف پست هایی که زندگی پدرش را به خطر می اندازد، ناکام مانده است. در خطر. او گفت که اخیراً یک پست حذف شده است، یک سال پس از کشته شدن پدرش – بیش از 600000 اتیوپیایی در جنگ دو ساله ای که در سال 2020 آغاز شد کشته شده اند.
این پرونده ادعا میکند که الگوریتم فیسبوک به نفرت و خشونت ویروسی دامن میزند، در حالی که تعدیل محتوا در آفریقا ناقص است زیرا ناظران فاقد دانش محلی برای تعدیل محتوای ارسال شده به زبانهای محلی هستند.
اودانگا گفت: «بسیاری از آنها (پلتفرمها) فاقد زمینه هستند و همیشه از قولهایی که به کاربرانشان میدهند کوتاهی میکنند، زیرا باز هم، یک دروغ میتواند خیلی سریع بین پلتفرمها حرکت کند قبل از اینکه بتوانند آن را پیدا کنند.
افشاگر فرانسیس هاوگن قبلا فیس بوک را متهم کرده بود که “به معنای واقعی کلمه به خشونت قومی دامن می زند” در اتیوپی، و تحقیقات اخیر توسط Global Witness همچنین اشاره کرد که این سایت اجتماعی “در تشخیص سخنان نفرت انگیز به زبان اصلی اتیوپی بسیار بد است.”
«در نحوه تعدیل محتوا توسط فیس بوک مشکلی وجود دارد و … عدم سرمایه گذاری در تعدیل محتوا، به ویژه برای کشورهای آفریقایی وجود دارد. هنگامی که شما با مناطق دیگر مقایسه می کنید، ما درمان درجه دوم را دریافت می کنیم. و چه تاثیری دارد؟ ما شاهد یک کاتالیزور برای ناآرامی های داخلی، جنگ داخلی هستیم که ناشی از تعاملات عادی است. مرسی موتمی، وکیل معارگ، گفت: پستهای ویروسی که مردم را به سخره میگیرند و سپس به پستهای روشنگرانهای تبدیل میشوند که موکل من بر آنها اثبات میکند، در نهایت منجر به خشونت در زندگی واقعی میشود.»
در همین حال، رسانههای اجتماعی برای نفوذ تبلیغات سیاسی و کمرنگ کردن تحقیقات مهم در مورد موضوعات فساد اقتصادی و اجتماعی نقش محوری دارند. سال گذشته، اوهورو کنیاتا، رئیسجمهور سابق کنیا، در اسناد پاندورا نام برده شد، پروندههایی که جزئیات ثروت پنهان تعدادی از رهبران جهان، سلبریتیها و میلیاردرها را در پناهگاههای فراساحلی فاش کردند. با این حال، محققان متوجه افزایش دو هشتگ، #offshoreaccountfacts و #phonyleaks شدند که در صدر موضوعات پرطرفدار قرار گرفت و بحثهای ارگانیک توییتر در کنیا را تحت الشعاع قرار داد و یافتههای مستند را تضعیف کرد.
کمپین های حمایت شده خارجی با اهداف سیاسی بیش از سه چهارم کشورهای آفریقایی را نیز تحت تاثیر قرار داده است، زیرا “کمپین های اطلاعات نادرست در استتار منشأ خود با برون سپاری فعالیت های انتشاراتی پیچیده تر می شوند.”
بر اساس گزارش مرکز آفریقایی مطالعات استراتژیک که در آوریل امسال منتشر شد، برای مثال، کمپین های اطلاعات نادرست تحت حمایت روسیه توسط مزدوران گروه واگنر که منافع کرملین در این قاره را ترویج می کنند، بیش از 16 کشور در آفریقا را تحت تاثیر قرار داده است.