

پس از تلاش برای فروش فناوری خود به شرکتهای بزرگ خدمات غذایی، استارتآپ اتوماسیون آشپزی Jasper به مستقیم به مصرفکننده روی آورده است. در یک مکالمه اخیر، مدیرعامل Gunnar Fro در مورد Pivot به TechCrunch گفت و یک به روز رسانی کلی در مورد این شرکت، یکی از اعضای Battlefield 200 امسال در Disrupt 2022 ارائه کرد.
زمانی که گونار چند سال پیش جاسپر را (به عنوان YPC Technologies) با کارشناس تعامل انسان و ربات کامیلو پرز کوینترو تأسیس کرد، انگیزه آنها عمدتاً صرفه جویی در زمان پخت و پز بود.. پس از توسعه فناوریهای روباتیک برای خودکار کردن فرآیندهای پخت و پز، آنها رویکردی را برای فروش به بازار از تجارت به کسب و کار انتخاب کردند، به این امید که پلتفرم خود را به ارائه دهندگان غذا و خدمات بفروشند. ولی این شرکت هرگز آنقدر که گونار و کوینترو امیدوار بودند، به دست نیاورد.
این شرکت چند ماه پیش تغییر نام داد و نام خود را جاسپر تغییر داد و مدلی را که گونار «آشپزی به عنوان یک سرویس» مینامد، اتخاذ کرد. جاسپر اکنون آشپزخانههای روباتیک را در ساختمانهای آپارتمانی مرتفع یا در مجاورت آن راهاندازی میکند و از ساکنان هزینه اشتراک به اضافه هزینه مواد تشکیل دهنده غذا دریافت میکند.
«غذاهای خوب در خانه گران یا وقت گیر هستند. تحویل غذا بسیار ناکارآمد است – رستورانها یا آشپزخانههای ارواح وعدههای غذایی به ارزش چند دلار تهیه میکنند و سپس به کسی پول میدهند تا آنها را به سراسر شهر ارسال کند. اگرچه اکثر مشتریان از آن آگاه نیستند، حدود نیمی از دلارهای آنها صرف هزینه های پلتفرم و هزینه های حمل و نقل می شود. جاسپر با استقرار آشپزخانههای رباتیک در ساختمانهای مسکونی بلندمرتبه یا در کنار آن، ناکارآمدی نیروی کار و تحویل را از بین میبرد تا به ساکنان غذاهای لذیذ تازه آماده را به قیمت پخت و پز در خانه ارائه دهد. ظروف جاسپر روی ظروف چینی قرار می گیرند و به مشتریان اجازه می دهند تا یک سوم زباله های خانگی خود را برش دهند.

پلتفرم فناوری رباتیک جاسپر که غذا را طبق منوی تنظیم شده جمع آوری می کند.
استارتآپهای اتوماسیون مواد غذایی لحظهای را سپری میکنند، همانطور که اخیراً سرمایهگذاری Chipotle در ربات سازنده تراشه تورتیلا Miso Robotics نشان میدهد. جای تعجب نیست، کمبود نیروی کار و گرانی مواد اولیه، ربات های آماده کننده غذا را به پیشنهادی جذاب تبدیل می کند. در سال 2020، کاراکوری 8.4 میلیون دلار برای غذاخوری خودکار آماده سازی غذا به دست آورد. در ماه می گذشته، Chef Robotics با هدف کمک به خودکارسازی برخی از جنبههای آمادهسازی غذا، ۷.۷ میلیون دلار جمعآوری کرد. چند ماه بعد، زنجیره سالاد Sweetgreen استارتاپ روباتیک آشپزخانه اسپایس را خرید و تابستان گذشته Makeline 24 میلیون دلار برای ربات خود که به طور خودکار ناهار را از کاسه جمع می کند، تضمین کرد.
جاسپر به طور مستقیم با Nommi مستقر در لس آنجلس رقابت می کند، که کیوسک های غذای مستقل را برای شرکای املاک و مستغلات و کالج تامین می کند. اما گونار میگوید که دکل جاسپر میتواند طیف وسیعتری از آیتمهای منو (از 1.20 دلار تا 16.90 دلار)، از جمله ماهی کاد با سیبزمینی بخارپز، مرغ فلفل قرمز و دسرهایی مانند پودینگ کاراملی چسبنده را تهیه کند.
ما از یادگیری ماشین برای برنامهریزی وظایف و توزیع مواد استفاده میکنیم. ما همچنین قصد داریم آن را اضافه کنیم تا تجربه سرآشپز شخصی را فراهم کنیم.» غمگین گونار. همانطور که Spotify میتواند پیشبینی کند که شما چه موسیقی را دوست دارید، جاسپر نیز پیشبینی میکند که مشتریان ما چه غذاهایی را دوست دارند… هیچ سیستم دیگری نمی تواند منوی متنوعی به اندازه ما تهیه کند.”
جاسپر می گوید که آزمایش های متعددی را در یک محله مسکونی در سال گذشته انجام داده است و جاسپر را در شش ساختمان مسکونی در ماه گذشته آزاد کرده است. تا به امروز، تنها حدود 231 مشتری از طریق پلت فرم سفارش این شرکت، غذا از جاسپر سفارش داده اند. اما به نشانه خوشحالی سرمایه گذاران از پیشرفت فعلی، جاسپر 3.5 میلیون دلار از پشتیبانانی از جمله تویوتا ونچرز جمع آوری کرده است.

اعتبار تصویر: جاسپر
جیم آدلر، مدیرعامل موسس تویوتا ونچرز در بیانیهای ایمیلی گفت: «تویوتا ونچرز سرمایهگذاری اولیهای را روی جاسپر انجام داد، زیرا ما از چشمانداز تیم برای ارائه آشپزی تازه، منوهای هیجانانگیز و غذاهای با کیفیت بالا به مصرفکنندگان هیجانزده شدیم. آنها بر نحوه ارائه بهترین وعده های غذایی روزانه به مشتریان در خانه تمرکز کرده اند. آنها به دلیل کمبود نیروی کار اخیر در صنعت رستوران و تقاضای رو به رشد مصرف کنندگان برای گزینه های غذایی مقرون به صرفه، کشش اولیه قابل توجهی دارند. این یک طوفان عالی برای جاسپر است و فرصتی بزرگ برای این شرکت ایجاد می کند تا شیوه غذا خوردن ما را هر روز بهبود بخشد.”
گونار میگوید که هدف این است که به 2.5 میلیون دلار درآمد تکرارشونده سالانه (ARR) برسد، زیرا آماده میشود تا 7 میلیون دلار سرمایه اضافی جذب کند. جاسپر، که 13 نفر را استخدام می کند (تعدادی که گونار انتظار دارد تا پایان سال به 15 نفر افزایش یابد)، ARR فعلی “کمتر از” 100000 دلار است.
گونار گفت: «ما به تازگی جاسپر را در چندین ساختمان در چند هفته گذشته راه اندازی کرده ایم و درآمد خود را افزایش خواهیم داد. این بودجه باعث افزایش بیشتر اتوماسیون در فرآیندهای ما می شود تا به درآمد هر ساعت به ازای 167 دلار برسد.