
Lyft با موج جدیدی از شکایتها از سوی رانندگان و مسافرانی مواجه است که ادعا میکنند در حین سواری مورد تجاوز جنسی و جسمی قرار گرفتهاند و شرکت راید-هیلینگ را به کوتاهی در محافظت از کاربرانش متهم میکنند.
طبق گفته شرکت حقوقی Peiffer Wolf Carr Kane Conway & Wise، هفده پرونده قضایی در آریزونا، کالیفرنیا، کانکتیکات، ایلینوی، کنتاکی، میشیگان، اوهایو، اورگان، تگزاس، ویرجینیا و ویسکانسین تشکیل شده است. اینها موارد فردی هستند، نه یک دعوای دسته جمعی. دعواها مستلزم محاکمه هستند و حکم مالی خاصی را مشخص نمی کنند، به جز مطالبه خسارت، از جمله تمام هزینه ها و دستمزدهای بدهکار، خسارات ناشی از از دست دادن درآمدهای آینده، حق الزحمه معقول وکیل، هزینه ها و مخارج و خسارات تنبیهی.
این شکایتها، که 13 مورد از آنها از رانندگان و مسافرانی است که مورد تجاوز جنسی قرار گرفتهاند، ادعا میکنند که Lyft اقدامات ایمنی کافی برای جلوگیری از چنین حملاتی را نداشته و پس از گزارش تجاوزها، پاسخ مناسبی نداده است.
تریسی کوان، یکی از شرکای Peiffer Wolf، در طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که آنها میخواهند «لیفت اقداماتی را که میداند برای حفظ امنیت همه باید انجام دهد، بردارد». کوان گفت، این مراحل شامل غربالگری کامل پسزمینه رانندگان، اطمینان از دقیق بودن اطلاعاتی که متقاضیان ارائه میدهند و همچنین بررسیهای پسزمینه از طریق پایش اثر انگشت بیومتریک و ارائه دوربینهای داشبورد به رانندگان است.
کوان گفت: «بهترین نتیجه ممکن این است که Lyft واقعاً این تغییرات را ایجاد کند که مردم – هم مسافران و هم رانندگان – سالها درخواست میکردند، و ما امیدواریم که Lyft این کار را انجام دهد.»
Lyft با تاکید بر تعهد خود به ایمنی و مخالفت با برخی از ادعاهای مطرح شده در یک کنفرانس خبری مجازی که چهارشنبه برگزار شد و شامل چندین راننده و مسافر بود که شکایت کردهاند، پاسخ داد.
ما متعهد به کمک به حفظ ایمنی رانندگان و سواران هستیم. در حالی که حوادث ایمنی در پلتفرم ما فوقالعاده نادر است، ما تشخیص میدهیم که حتی یکی از آنها بسیار زیاد است. “هدف ما این است که هر سواری با Lyft را تا حد امکان ایمن کنیم، و ما به اقدامات و سرمایه گذاری در فناوری، سیاست ها و مشارکت برای انجام این کار ادامه خواهیم داد.”
Lyft گفت که هر راننده یک “بررسی دقیق پس زمینه” از جمله بررسی پس زمینه را انجام می دهد. پس از تایید، “نظارت جنایی مستمر” وجود دارد. این شرکت گفت، هر راننده ای که در بازرسی اولیه، سالانه و مستمر شکست بخورد، نمی تواند به پلت فرم دسترسی پیدا کند. به گفته Lyft، هر راننده ملزم به گذراندن دوره آموزشی ایمنی جامعه است که با مشارکت سازمان ضد تجاوز جنسی RAINN ایجاد شده است.
این شرکت همچنین ادعاهای وکلای شاکیان مبنی بر عدم همکاری با مجریان قانون را رد کرد. برخی از قربانیانی که در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه صحبت کردند، به تشریح مبارزات خود برای وادار کردن Lyft برای پاسخ دادن یا به اشتراک گذاشتن اطلاعات با پلیس پرداختند.
Lyft به TechCrunch گفت که قبل از افشای اطلاعات شخصی به مجریان قانون، احضاریه یا سایر مراحل قانونی معتبر نیاز دارد. این شرکت گفت که این یک فرآیند استاندارد برای گزارش فعال حوادث مربوط به ایمنی به مجریان قانون نیست، زیرا تصمیم گیری برای گزارش و زمان انجام آن به عهده خود فرد است.
آخرین گزارش ایمنی جامعه Lyft، که در اکتبر 2021 منتشر شد، نشان داد که بیش از 4000 مورد تجاوز جنسی علیه کاربران پلت فرم سواری بین سالهای 2017 تا پایان سال 2019 انجام شده است. در حالی که تعداد موارد افزایش یافته است، Lyft اشاره می کند که با افزایش تعداد سفرها، این میزان کاهش یافته است.
در اکتبر 2018، Lyft به سیاست خود برای اجبار داوری برای ادعاهای فردی تجاوز جنسی یا آزار و اذیت توسط رانندگان، سواران یا کارمندان پایان داد. با این حال، الزامات داوری هنوز برای دعاوی تجاوز فیزیکی برقرار است.