
Tencent، بزرگترین شرکت شبکه های اجتماعی و بازی های ویدیویی چین، واقعاً نتوانسته است محصولات محبوب خود را به جریان اصلی غربی گسترش دهد. گسترش بین المللی غول تا حد زیادی با سرمایه گذاری در شرکت های خارج از چین حاصل شده است، اما اکنون حضور خود را در خارج از کشور از طریق سودآورترین تجارت خود، بازی های ویدیویی، افزایش می دهد.
طی دو سال گذشته، Tencent به طور قابل توجهی ردپای دو تا از موفق ترین استودیوهای بازی خود یعنی استودیو TiMi و Lightspeed Studios را در سراسر جهان گسترش داده است و مدیران محلی را برای اداره این پایگاه های خارج از کشور استخدام کرده است.
برای اینکه بدانیم Tencent چگونه شعب بازیهای بینالمللی خود را اداره میکند و انتظاراتش از آنها چیست، با استیو مارتین، مدیر کل لباس لسآنجلس Lightspeed صحبت کردیم. لایت اسپید علاوه بر پایگاه خود در چین، اکنون دفاتری در ایالات متحده، کانادا، سنگاپور، بریتانیا، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، نیوزلند و امارات دارد.
جاه طلبی های IP
Tencent بیشتر به دلیل توانایی خود در تبدیل بازی های رایانه شخصی به بازی های محبوب تلفن همراه شناخته می شود تا به عنوان یک توسعه دهنده اصلی. برای مثال، Lightspeed با ساخت نسخه موبایل PlayerUnknown’s Battlegrounds نام خود را به دست آورد.
تا ماه مه، PUBG Mobile 8 میلیارد دلار از هزینههای مادام العمر پخشکننده در سراسر جهان جمعآوری کرده بود، که آن را به دومین بازی موبایلی پردرآمد دنیا پس از TiMi’s Honor of Kings تبدیل کرد، که خود به عنوان برداشت Riot از League of Legends نامگذاری میشود.
اکنون Tencent از بازیکنان می خواهد که آن را از طریق مالکیت معنوی خود به خاطر بسپارند. تحت رهبری مارتین، که در تیم توسعه Grand Theft Auto V و Red Dead Redemption 2 در Rockstar Games حضور داشت، دفتر Lightspeed LA در حال کار بر روی یک بازی کنسول AAA با هدف گیمرهای هاردکور در سراسر جهان است.

استیو مارتین، مدیر کل Lightspeed LA
در حالی که مارتین از به اشتراک گذاشتن جزئیات در مورد بازی خودداری کرد، او گفت که “منعکس کننده فرهنگ ها و حساسیت های سراسر جهان است.” این بازی قرار است دو تا سه سال دیگر به پایان برسد.
این مدیر اجرایی به TechCrunch گفت: «کاری که ما روی آن کار می کنیم بسیار جاه طلبانه است.
موفقیت PUBG Mobile تا حد زیادی به دلیل تعداد زیاد بازیکنان چینی است. Lightspeed LA به وضوح به دنبال مخاطب بین المللی بیشتری است.
بازار کنسول چین پس از یک ممنوعیت 15 ساله که در سال 2015 به پایان رسید در حال اوج گیری است. اما این صنعت که در سال گذشته 2 میلیارد دلار درآمد در چین داشت، در مقایسه با بازی های موبایل و رایانه شخصی که درآمد 45، 5 میلیارد دلاری را به ارمغان آورد، در حد متوسط باقی می ماند. به گفته محقق صنعت نیکو پارتنرز، در سال 2021.
خودمختاری
Tencent به دلیل رویکرد غیرمستقیم خود به شرکتهای سبد بازیهای خود شناخته میشود و به آنها اجازه میدهد تا به طور مستقل عمل کنند و در عین حال هر طور که میخواهد پشتیبانی کنند.
به نظر می رسد که او کتاب را برای استودیوهای داخلی خود در خارج از کشور ذخیره می کند. مارتین گفت، در حالی که Lightspeed LA به پشتیبانی فنی و عملیاتی از مقر Tencent در شنژن دسترسی دارد، از نظر خلاقیت، همه چیز در دفتر 83 کارمند LA انجام می شود که در نهایت به یک تیم 200 نفره گسترش خواهد یافت.
پس از یک دهه در Rockstar، این کهنه کار بازی به Tencent پیوست زیرا “ناشران بزرگ زیادی وجود ندارند که این سطح از خلاقیت را ارائه دهند.”
بسیاری از مدیران تنسنت، از جمله مدیر عامل شرکت پونی ما و رئیس جمهور مارتین لاو، گیمرهای شناخته شده ای هستند. وقتی با راهنما در مورد بازیها صحبت میکنیم، همیشه این موضوع است که چه بازیهایی را دوست داریم. من مدیرانی داشته ام که اصلاً بازی نمی کنند.
مارتین به جای داشتن یک مغز متفکر که بیشتر تصمیمات استودیو را دیکته می کند، گروهی از کارگردانان را در رشته های مختلف، از خلاقیت و انیمیشن گرفته تا کارکردهای فنی، رهبری می کند. به عنوان مثال، هنگامی که استودیو در حال انتخاب یک موسیقی متن است، رهبران ارشد در مورد گزینه ها بحث خواهند کرد، اما تصمیم با کارگردان صدا است. مارتین پیشنهاد کرد که این ساختار همچنین موانع 700 نفر را که از یک رئیس سؤال میپرسند، برطرف میکند.
ما می خواهیم مردم احساس مالکیت بر بازی کنند.”