

گفته می شود که بازار خدمات لجستیک فرامرزی تا سال 2025 به 32 میلیارد دلار درآمد خواهد رسید و چندین شرکت برای سهم بازار در صنعت رقابتی رو به رشد رقابت می کنند. استارتآپ تدارکات الکترونیک غنا، جت استریم آفریقا، در این لیست قرار دارد و امروز اعلام کرد که 13 میلیون دلار سرمایه سهام و بدهی را قبل از سری A خود تضمین کرده است.
وام دهنده فین تک و شرکت سهام خصوصی Cauris تنها تامین کننده تامین مالی بدهی بود، در حالی که سرمایه گذاران سهام شامل Octerra، Wuri Ventures، Seed9، The MBA Fund، موسسه توسعه فرانسوی Proparco و ASCVC، یک صندوق خطرپذیر است که توسط رهبران پلتفرم دید زنجیره ای تاسیس شده است. تامین پروژه 44. سرمایه گذاران موجود Alitheia IDF و Golden Palm نیز شرکت کردند.
این دور حدود 18 ماه پس از آن صورت می گیرد که پلت فرم تدارکات برون مرزی مبتنی بر Tema یک دور اولیه 3 میلیون دلاری (شامل 1 میلیون دلار بدهی) را اعلام کرد. جت استریم میگوید این سرمایهگذاری جدید به آن امکان میدهد تا در کشورهای جدید گسترش یابد – در حال حاضر در 29 کشور (12 در آفریقا) است – و به توسعه پلت فرم فناوری خود ادامه دهد که به طور عمودی تدارکات و تامینکنندگان مالی پراکنده را در دنیای تجارت آفریقا جمعآوری میکند.
در زمان آغاز به کار، جت استریم آفریقا دو خط تجاری داشت: یکی ارائه خدمات لجستیک به صاحبان کالا که در زمینه واردات و صادرات مشغول بودند، و دیگری تأمین مالی برای حمل و نقل کالا. با این حال، جت استریم این دو محصول را در چند ماه گذشته ادغام کرده است تا فقط به صاحبان کالا خدمات ارائه دهد. به گفته مدیر عامل این استارت آپ، میشه آدی، جت استریم به بازار محصول مناسبی دست یافته است.
او به Pivot گفت: «با قرار دادن این دو خط در کنار هم، متوجه شدیم که تجارت واردات یا صادرات زنجیره تأمین را کنترل می کند. «اگرچه صاحبان محموله و حملکنندهها عدم تقارن اطلاعاتی زیادی دارند، واردکننده و صادرکننده میتوانند بر فرستنده فشار وارد کنند تا زنجیره تأمین را دیجیتالی کند. ما تجارت خود را به خط تولید ساده تبدیل کردیم تا با ترکیبی از تأمین مالی تجاری و تدارکات، مستقیماً از آنها واردات و صادرات داشته باشیم.
مدل کسب و کار جدید Jetstream به سمت یک حمل و نقل بار تغییر کرد. این شرکت اکنون درگیر جابهجایی سرتاسر حملونقلها (اعم از واردات و صادرات)، دریافت کارمزد و از همه مهمتر تامین مالی برای کسانی است که به آن نیاز دارند. معمولاً روش سنتی برای اکثر صاحبان بار زمانی که میخواهند برای اداره تجارت خود وام دریافت کنند، مراجعه به بانکها برای تضمین اعتبار اسنادی است. دریافت یا نگرفتن آن به بانک طرف مقابلشان بستگی دارد. برای توضیح: فرض کنید یک واردکننده غنائی با یک صادرکننده چینی معامله میکند – بانک در غنا CEDI را جمعآوری میکند و با بانک صادرکننده در چین تعامل میکند، که پس از تضمین برای صاحب محموله، یوان را توزیع میکند.
این یک فرآیند زمان بر است که می تواند چندین هفته طول بکشد. و برای صاحبان کالا در هر دو طرف معامله که خواهان دسترسی به اعتبار سریعتر هستند، سیستم اعتبار اسنادی ناکارآمد است و آنها را مجبور میکند منابع سرمایه دیگری را پیدا کنند که به نوعی وثیقه برای وامهایشان نیاز دارد. جت استریم اساساً سرمایه در گردشی را در اختیار آنها قرار می دهد که با تحویل واقعی پشتیبانی می شود. به گفته آدی، این استارت آپ سه ساله به امنیت محموله علاقه مند است. جت استریم به جای پردازش اعتبار اسنادی خود، وامهایی را – که باید ظرف 15 تا 90 روز بازپرداخت شود – از طریق شرکای بانکی خود تضمین میکند و درآمد حاصل از وام را به هر تامینکننده در زنجیره تامین پرداخت میکند.
اگر 10 کانتینر وارد می کنید، علاوه بر پرداخت هزینه کالای واقعی، واردکنندگان باید هزینه خط حمل و نقل، دلال گمرک از هر دو طرف، رانندگان کامیون از طرفین، در برخی موارد به اپراتور انبار پرداخت کنند یا یک ترمینال کانتینری حداقل 9 ارائه دهنده مختلف وجود دارد که باید پرداخت کنید. سولومون تورگبور در سال 2018
و وقتی کسی برای وام از جت استریم درخواست میکند، فقط به من نمیگوید 50000 دلار بدهید، بلکه پول کافی برای تامین مالی کل این محموله و پرداخت این 9 تامینکننده را به من بدهید. همچنین ما پول را به صاحبان بار نمی دهیم، بلکه مستقیماً به 9 فروشنده می دهیم.

R: Miishe Addy (مدیر عامل Jetstream Africa)
جت استریم محصول مالی تجارت خود را از 1 میلیون دلار بدهی که در اواسط سال 2021 تضمین کرده بود به حدود 9 میلیون دلار در کل وام های پرداخت شده تاکنون افزایش داده است. عدی گفت که پیشبینی وی این است که تا پایان سال جاری این میزان پنج برابر شود. مدیر عامل شرکت همچنین اشاره کرد که Jetstream پس از تغییر مدل کسب و کار خود از پرداخت یک وام در ماه به 50 وام در ماه رسید و در نتیجه EBITDA مثبت شد. علاوه بر این، بر اساس بیانیه ای که توسط استارتاپ لجستیک الکترونیکی به اشتراک گذاشته شده است، که محموله های متشکل از 47 درصد محموله هوایی، 44 درصد حمل و نقل دریایی و 9 درصد حمل و نقل زمینی را انجام می دهد، درآمد در سال گذشته 48 درصد و مشتریان فعال 102 درصد رشد داشته است. .
این تیم 44 نفره که با Sote، SEND، One35 Port و MVX رقابت میکند، توانسته است چندین مشارکت کلیدی را برای مرحله بعدی رشد خود تضمین کند، از جمله بانکهای چند ملیتی مانند Societe Generale و استارتآپهایی مانند Lami و MFS Africa. Tokunboh Ismael، یکی از بنیانگذاران و شریک اصلی Alitheia IDF، یکی از سرمایه گذاران Jetstream، می گوید که این دور سرمایه گذاری، که از گسترش استارتاپ به بازارهای جدید حمایت می کند، شاهد بهره مندی آن از سیاست های تجاری مانند AfCFTA خواهد بود، “به تجارت بین قاره ای غنی تر اجازه می دهد. که برای حمایت از توسعه اقتصادی فراگیر و آزادسازی پتانسیل کامل این قاره ضروری است.”