
نزدیک به یک سوم از سهم بازار جهانی پخش موسیقی، Spotify نیاز به معرفی کمی دارد. حدود 456 میلیون نفر هر ماه از طریق Spotify از موسیقی، پادکست و کتاب های صوتی استفاده می کنند که 42 درصد از آنها هزینه ماهانه پرداخت می کنند، در حالی که بقیه مشمول تبلیغات هستند.
در واقع، تبلیغات و اشتراکها سنگ بنای مدل کسبوکار Spotify از بدو پیدایش آن بودهاند، اگرچه این مدل به شکلهای عمودی مماس مانند بلیطهای کنسرت گسترش یافته است. با این حال، اکنون این شرکت در حال بررسی منبع بالقوه دیگری برای پول نقد است که ارتباط چندانی با محصول اصلی مصرف کننده آن ندارد.
در ماه اکتبر، Spotify برنامههایی را برای تجاریسازی پروژهای با تمرکز بر توسعهدهنده به اشتراک گذاشت که تقریباً سه سال پیش منبع باز بود، پروژهای که توسط مهندسان Netflix، American Airlines، Box، Roku، Splunk، Epic Games، VMware، Twilio پذیرفته شد. ، لینکدین و حداقل 200 شرکت.
امروز این طرح ها در حال اجراست.
قسمت جلویی زیرساخت
پروژه مورد بحث Backstage است، پلتفرمی که برای نظم بخشیدن به زیرساختهای شرکتها از طریق ایجاد «پرتال توسعهدهنده» سفارشی با ترکیب همه ابزارها، برنامهها، دادهها، خدمات، APIها و اسنادشان در یک رابط طراحی شده است. از طریق Backstage، کاربران می توانند Kubernetes را نظارت کنند، به عنوان مثال، وضعیت CI/CD آنها را بررسی کنند، هزینه های ابر را مشاهده کنند، یا حوادث امنیتی را ردیابی کنند.

Spotify: پشت صحنه در عمل
در حالی که ابزارهای مشابه دیگری مانند Compass وجود دارد که Atlassian در اوایل امسال معرفی کرد، نکته اصلی فروش Backstage این است که انعطافپذیر، توسعهپذیر و منبع باز است و به شرکتها اجازه میدهد از قفل شدن فروشنده اجتناب کنند.
Spotify از سال 2016 قبل از انتشار با مجوز منبع باز در اوایل سال 2020، از نسخهای از Backstage به صورت داخلی استفاده کرده است. و اوایل امسال، Backstage بهعنوان یک پروژه انکوباسیون توسط بنیاد محاسبات Cloud Native (CNCF) پذیرفته شد.
بسیاری از شرکتهای بزرگ فناوری برنامههای منبع باز نسبتاً قوی توسعه دادهاند، که اغلب شامل مشارکت در پروژههای شخص ثالث است که در پشته فناوری خودشان یکپارچه هستند، یا با اهدای پروژههای توسعهیافته داخلی به جامعه برای تشویق به پذیرش. و این همان چیزی است که Spotify را پس از اینکه قبلاً با ظهور Kubernetes در حوزه میکروسرویس ها نادیده گرفته شده بود، به Backstage منبع باز تبدیل کرد.
برای زمینه، Spotify اولین پذیرنده به اصطلاح “microservices” بود، معماری که کامپایل نرم افزارهای پیچیده را برای شرکت ها با یکپارچه سازی اجزای توسعه یافته به طور جداگانه و اتصال آنها از طریق APIها آسان تر می کند – برخلاف معماری یکپارچه سنتی، یعنی. از بسیاری جهات ساده تر است، اما نگهداری و مقیاس آن دشوار است.
Spotify در واقع در مکان مناسب، در زمان مناسب، زمانی که انتقال بزرگ از یکپارچه به میکروسرویس ها اتفاق می افتاد، قرار داشت.
اما در مورد میکروسرویسها، نیاز بیشتری به هماهنگ کردن تمام قسمتهای متحرک مختلف وجود دارد، که میتواند فرآیندی دست و پا گیر با تیمها و رشتههای مختلف باشد. برای کمک، Spotify یک پلتفرم ارکستراسیون خانگی (که میزبان میکروسرویس های مختلف است) به نام Helios ایجاد کرد که در سال 2014 افتتاح شد. با این حال، با ورود Kubernetes از مخازن منبع باز Google در آن سال و در نهایت طوفان جهان، Spotify در نهایت تصمیم “دردناک” را گرفت که هلیوس را کنار بگذارد و به بازی آل این در Kubernetes برود.
کوبرنتس از زمین بلند شد و بهتر شد – ما مجبور شدیم آن را عوض کنیم [Helios] تایسون سینگر، رئیس فناوری و پلتفرمهای Spotify، به TechCrunch گفت. “اما مجبور شدیم زیرا نمی توانستیم با همان نرخ سرمایه گذاری کنیم تا ادامه دهیم [with Kubernetes]”
معلوم شد که این پیدایش تصمیم Spotify برای باز کردن Backstage در سال 2020 بود: یک بار گاز گرفته، دو بار خجالتی. Spotify نمیخواست Backstage به پروژه منبع باز دیگری از یکی از رقبای خود بازنده شود و مجبور شود پورتال توسعهدهنده داخلی خود را با چیزی سال نوری جلوتر به دلیل پشتیبانی از شرکتهای صدها میلیارد دلاری در مقیاس جهانی جایگزین کند.
سینگر گفت: “پشت صحنه سیستم عامل تیم های توسعه محصول ما است – این به معنای واقعی کلمه اساسی است.” و ما نمی خواهیم مجبور به جایگزینی آن باشیم.
به سرعت به امروز بروید و Spotify اکنون تلاش های خود را با Backstage دو چندان می کند زیرا به نظر می رسد آن را به پیشنهادی جذاب تر برای برخی از بزرگترین شرکت های جهان تبدیل کند. و این شامل کسب درآمد از پروژه منبع باز اصلی با فروش افزونه های ممتاز در بالای آن می شود.
سینگر ادامه داد: «با کسب درآمد از این افزونهها، به ما این امکان را میدهد که اطمینان بیشتری داشته باشیم که همیشه میتوانیم برنده باشیم. و این همان چیزی است که ما میخواهیم – زیرا، میدانید، تعویض آن برای ما گران تمام خواهد شد.»
مشمول
Backstage اکنون بر اساس یک معماری مبتنی بر پلاگین ساخته شده است که به تیم های مهندسی اجازه می دهد تا چیزها را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنند. ده ها افزونه رایگان و متن باز وجود دارد که از طریق یک بازار اختصاصی توسعه یافته توسط Spotify و جامعه کاربران خارجی در دسترس است. با این حال، Spotify با ارائه پنج افزونه ممتاز و فروش آنها به عنوان اشتراک پولی فراتر می رود.
این افزونهها شامل Backstage Insights هستند که دادههایی را در مورد استفاده فعال از Backstage در سازمان و افزونههایی که کاربران با آن درگیر هستند را نشان میدهد.

Insights Backstage که روندهای هفته را نشان می دهد اعتبار تصویر: Spotify
در جاهای دیگر، Pulse یک نظرسنجی سه ماهه بهره وری و رضایت را مستقیماً از Backstage انجام می دهد و به شرکت ها امکان می دهد نیروی کار خود را بررسی کنند و روندهای مهندسی را شناسایی کنند و به مجموعه داده های ناشناس دسترسی داشته باشند.
Skill Exchange، در همین حال، اساساً بازاری را برای کمک به کاربران برای یافتن مربیان، فرصتهای موقت آموزشی مشترک یا هکهایی برای بهبود مهارتهای مهندسی خود ارائه میدهد.

تبادل مهارت در پشت صحنه اعتبار تصویر: Spotify
و سپس Soundcheck است که به تیم های مهندسی کمک می کند تا سلامت اجزای نرم افزاری خود را اندازه گیری کنند و استانداردهای توسعه و عملکرد را تعریف کنند.

پشت صحنه صدا چک کنید اعتبار تصویر: Spotify
در نهایت، پلاگین Role-Based Access Control (RBAC) وجود دارد که یک رابط بدون کد برای شرکت ها برای مدیریت دسترسی به پلاگین ها و داده های Backstage ارائه می کند.

کنترل دسترسی مبتنی بر نقش پشت صحنه اعتبار تصویر: Spotify
اگرچه Backstage و همه افزونههای مرتبط میتوانند توسط مشاغل با هر اندازهای مورد استفاده قرار گیرند، اما در درجه اول برای سازمانهای بزرگتر با صدها مهندس طراحی شده است، جایی که نرمافزار احتمالاً پیچیدهتر است.
سینگر گفت: «در یک سازمان توسعه کوچک، میزان پیچیدگی شما از مثلاً 15 میکروسرویس، داشتن یک پورتال توسعهدهنده خوب است، اما لازم نیست.» اما وقتی در مقیاس 500 توسعهدهنده یا بیشتر هستید، در آن زمان است که پیچیدگی واقعاً ایجاد میشود.»
ابزارهای توسعه دهنده
در حالی که بسیاری از شرکتها فناوری منبع باز را در طول سالها تجاری کردهاند، با مهندسان و توسعهدهندگان اغلب ذینفعان، کمی عجیب است که یک شرکت ۱۵ میلیارد دلاری که عمدتاً برای پخش موسیقی شناخته میشود، اکنون به دنبال کسب درآمد از طریق چیزی غیر مرتبط با موسیقی است. جریان.
همچنین، از آنجایی که قبلاً Backstage را منبع باز ایجاد کرده اید و یک جامعه بسیار فعال از مشارکت کنندگان ایجاد کرده اید که افزونه هایی را برای استفاده دیگران توسعه داده اند، چرا با ارائه رایگان آن افزونه های جدید، به تقویت این حسن نیت ادامه ندهید؟ همه چیز به یک واقعیت ساده منتهی می شود: توسعه نرم افزارهای پایدار و غنی از ویژگی ها، خواه اختصاصی یا متن باز، هزینه دارد.
در واقع، همانطور که Kubernetes توسط بسیاری از شرکتهای بزرگ فناوری از طریق عضویت در CNCF پشتیبانی میشود، Spotify نیز با اهدای پروژه اصلی به CNCF به دنبال پشتیبانی مشابه برای Backstage است. اما سرویسهای ارزش افزودهای که به پذیرش آن کمک میکنند، همچنان به منابع و سرمایهگذاری مستقیم نیاز دارند، که Spotify به دنبال تأمین مالی آن از طریق بسته افزونه اشتراک است.
“فقط موضوع این است که آیا ما می توانیم به تامین مالی این اکوسیستم منبع باز ادامه دهیم یا خیر. [and] سینگر گفت، مانند بسیاری از پروژههای منبع باز بزرگ، نوعی مکانیسم تامین مالی در پشت آنها وجود دارد.
از نظر قیمت، Spotify گفت که هزینه ها به “پارامترهای خاص مشتری” مانند میزان استفاده و ظرفیت بستگی دارد و سالانه برای هر توسعه دهنده صورتحساب می شود. به عبارت دیگر، هزینهها متفاوت خواهد بود، اما برای شرکتی با صدها توسعهدهنده، احتمالاً به دنبال هزینههای هزار تا ده هزار منطقه هستیم. بنابراین، این امر میتواند سالانه میلیونها دلار درآمد Spotify داشته باشد، اگرچه در مقایسه با بیش از 10 میلیارد دلاری که از فروش دسترسی به موسیقی به دست میآورد، احتمالاً کاهشی است.
اگر هیچ چیز دیگری نباشد، Backstage به عنوان یادآوری است که Spotify نه تنها به عنوان یک شرکت پخش موسیقی، بلکه به عنوان یک شرکت فناوری نیز دیده می شود. و دقیقاً مانند اینکه آمازون یک تجارت ابری عظیم را با استفاده از فناوری ایجاد کرد که در ابتدا برای تقویت عملیات داخلی خود ساخته بود، Spotify به دنبال این است که ببیند چه نوع کششی می تواند به عنوان یک شرکت ابزار توسعه کسب کند – یا چیزی در این زمینه.
این قطعاً سؤالی است که ارزش فکر کردن را دارد: میکند آیا همه اینها به این معنی است که Spotify تمام تلاش خود را می کند تا به نوعی شرکت ابزار توسعه تبدیل شود؟ و آیا میتوان انتظار داشت در آینده افزونههای پریمیوم بیشتری ظاهر شوند؟
سینگر گفت: “چه کسی میداند در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد – فکر نمیکنم سال آینده آن را ببینید، ما خواهیم دید که چگونه اجرا میشود.” “ما فکر می کنیم در حال حاضر چیزهای زیادی برای یادگیری از نظر اینکه چگونه این مورد در بازار قرار می گیرد، داریم؟ با این حال، من انتظار دارم که در آینده تعداد بیشتری از ما را ببینید.”
پنج افزونه ممتاز جدید Spotify امروز بهعنوان بخشی از یک برنامه بتای باز رسماً در دسترس هستند.