

یک دهه نیست پیش از این، دو فناوری به سمت یک خط پایان نادیده مسابقه دادند. آنها با یکدیگر رقابت نکردند – پذیرش یکی دیگری را طرد نمی کرد. اما برای جلوگیری از پیامدهای آب و هوایی فاجعه بار، ترتیب پایان مهم بود.
وسایل نقلیه خودران باید باخت و وسایل نقلیه الکتریکی باید برنده می شدند.
در آن زمان مشخص نبود که چه کسی پرچم شطرنجی را خواهد برد. به نوعی، به نظر می رسید که وسایل نقلیه خودران حرکت خود را در کنار خود داشته باشند و از زمانی که اولین ها با احتیاط چالش بزرگ دارپا را در سال 2007 تکمیل کردند، پیشرفت چشمگیری داشتند. ده سال بعد، به نظر می رسید، همه واحدهای خودران داشتند.
در همین حال، خودروهای برقی با سرعت کم شروع به حرکت کردند. مدلهای اولیه میتوانستند کمتر از 100 مایل را با یک بار شارژ با باتریهایی طی کنند که حدود یک سوم هزینه کل خودرو را در بر میگیرد. تسلا در سال 2012 با مدل S این قالب را شکست، اما قیمت آن از بیشتر بازار خودرو آمریکا خارج بود. تا سال 2017، تصویر تغییر چندانی نکرده بود.
پنج سال چه تفاوتی ایجاد می کند.
خودروهای خودران تا حد زیادی در حالت توقف هستند، در حالی که خودروهای الکتریکی به سرعت در حال پیشرفت هستند. وسایل نقلیه خودران ممکن است بر بسیاری از سناریوهای رایج رانندگی غلبه کرده باشند، اما هنوز هم اغلب با موقعیت های دیگری که رانندگان هر روز در آن حرکت می کنند – عابران پیاده، آب و هوای بد، مناطق ساخت و ساز، با مشکل مواجه می شوند.
بله، Waymo و Cruise سرویسهای تاکسی را ارائه میکنند که برای عموم آزاد است، اما آنها فقط در بخشهایی از Tempe و San Francisco در دسترس هستند، شهرهایی که آنها سالها نقشهبرداری و آزمایش کردهاند. همانطور که هر کسی که در شهر دیگری رانندگی کرده است می داند، هر منطقه مترو ویژگی های خاص خود را دارد. نقل مکان به یک شهر جدید آسان نخواهد بود. حتی تقویتکنندههای سابق مانند جان زیمر، یکی از بنیانگذاران و رئیس Lyft، که تنها شش سال پیش گفت که اکثر سواریهای امروزی در شبکه امروزی مستقل خواهند بود، اکنون انتظار دارند که فقط 1٪ تا 10٪ از سواریهای آینده مطابق با این شرایط باشد.
از سوی دیگر، خودروهای برقی در حال افزایش هستند. قیمت باتری از بیش از 1000 دلار در هر کیلووات ساعت در اوایل سال 2010 به بیش از 100 دلار کاهش یافته است. سرمایهگذاران پول را به استارتآپهای باتری سرازیر میکنند و سازندگان باتری در حال رقابت برای ایجاد شبکهای از کارخانهها هستند.
در حالی که خودروهای برقی مقرون به صرفه کمیاب هستند، قیمت ها از زمان معرفی مدل S کاهش یافته و تعداد مدل ها به طور چشمگیری افزایش یافته است. فروش در اروپا، چین و ایالات متحده افزایش یافته است و بعد از اقدامات قانونی و نظارتی که باتریها را به عنوان منبع اصلی برق برای خودروها و کامیونهای سبک معرفی کرد، آینده حتی بهتر به نظر میرسد.
این دو روند یک لحظه دیر از هم جدا می شوند.