
استارتآپ کامیونهای خودمختار Waabi، Volvo Group Venture Capital AB، بازوی سرمایهگذاری خطرپذیر این خودروساز را به عنوان یک سرمایهگذار استراتژیک معرفی کرده است. این شرکتها مبلغ سرمایهگذاری یا بسیاری از جزئیات دیگر معامله را فاش نکردند، اما حضور ولوو در هیئت مدیره به Waabi امکان دسترسی به شبکه صنعتی گسترده ولوو را میدهد و به استارتآپ کمک میکند فرصتهایی را برای تجاریسازی در مقیاس بزرگ کشف کند.
Raquel Urtasun مدیرعامل و بنیانگذار Waabi به TechCrunch گفت: «ما در انتخاب افرادی که به عنوان سرمایهگذار وارد میکنیم بسیار گزینشی بودهایم و اکنون زمان مناسبی برای Waabi است تا یک OEM استراتژیک منصوب کند.
این مشارکت همچنین نماد تعهد خود ولوو به کامیون های خودران است. گروه ولوو سالهاست که در حال تحقیق در مورد راهحلهای جابجایی خودمختار است. در سال 2017، ولوو یک کامیون مفهومی خودران توسعه داد که برای حمل و نقل کالا از مرکز به مرکز استفاده میشد، مدلی که Waabi نیز دنبال میکند. در سال 2019، این خودروساز Vera را معرفی کرد، “کامیون” خودران و برقی خود که بیشتر شبیه یک خودروی اسپرت با یک تریلر نصب شده در بالای آن است. آخرین بار شنیدیم که Vera در سوئد برای انتقال کالاهای بسته بندی شده در تریلرهای باری از یک مرکز تدارکات به یک پایانه بندری با مشارکت شرکت تدارکات DFDS استفاده شده است. ولوو به موقع برای ارائه به روز رسانی پاسخ نداد.
اخیراً، ولوو با استارتاپ فناوری خودروهای خودمختار Aurora Innovation همکاری کرد تا کامیونهای نیمهکامیونی خودران را با فناوری Aurora Driver یکپارچه کامیون برای بازار آمریکای شمالی توسعه دهد.
اورتاسون با اشاره به اولین و شبیهسازی سنگین هوش مصنوعی Waabi گفت: «ما برای ولوو تعهد فزایندهای نسبت به کامیونهای خودران نشان میدهیم، و درک آنها مبنی بر اینکه فناوری نسل بعدی وجود دارد و میخواهند در فناوری نسل بعدی پیشرو باشند.» رویکرد به خودمختاری آنها می خواهند بخشی از این داستان باشند.»
این سرمایهگذاری که دنبالهای بر سری A 83.5 میلیون دلاری Waabi به رهبری Khosla Ventures است، چند ماه پس از رونمایی این استارتآپ از نسل اول کامیونهای خود که برای یکپارچهسازی OEM ساخته شدهاند، صورت میگیرد. این بدان معناست که به جای افزودن دوربینها، لیدار و سایر حسگرها به یک کامیون از قبل ساخته شده، Waabi’s Driver – که شامل نرمافزار، سنسورها و قدرت محاسباتی است – مستقیماً از خط مونتاژ داخل خودرو تولید میشود. نتیجه برای ناظر، نمای بیرونی ماشین صافتر است – بدون زیورآلات لمسی عظیم – که تمیز کردن و نگهداری آن آسانتر است.
Urtasun گفت: «ما با شرکتهای OEM همکاری عمیقی ایجاد میکنیم، زیرا به تاسیسات پس از فروش اعتقادی نداریم. بنابراین برای ما، مشارکت های OEM مهم ترین مشارکت ها هستند.
اورتاسون در مورد اینکه آیا ولوو واقعاً شریک تولید آینده خواهد بود یا نه – اگر چه ما حدس می زنیم ولوو باشد – مادرم بود، اما او گفت که منتظر اخبار در چند ماه آینده در این زمینه باشد.
Waabi به TechCrunch گفت که شبیهساز آن، علاوه بر آزمایش، آموزش و آموزش نرمافزار خودران Waabi، با آزمایش قرار دادن حسگرهای مختلف بر روی دوقلو دیجیتالی خودرو، به این شرکت کمک کرد تا کامیون نسل بعدی خود را طراحی کند. اورتاسون گفت که وابی با ساخت و آزمایش کامیون در شبیه سازی، از سال ها ساخت و آزمایش وسایل نقلیه واقعی اجتناب کرد.
Urtasun گفت که علاوه بر توانایی سرعت بخشیدن به طراحی و ساخت با کسری از هزینه، شبیه ساز Waabi به دلیل کاربردهای ایمنی آن به نقطه فروش ولوو تبدیل شده است.
Urtasun گفت: “وقتی می گویید Volvo، چیزی که برای همه به ذهن می رسد نمادی از ایمنی است و اینجاست که ما از نظر رویکرد بسیار متمایز خود در ایمنی که Waabi ارائه می دهد، فوق العاده همسو هستیم.” Waabi به جای استقرار ناوگان آزمایشی بزرگ، بر شبیه سازی متمرکز است و این یکی از مواردی است که ولوو واقعاً بر روی سرمایه گذاری خود تأکید می کند.
Urtasun گفت که شرکای OEM نیز از توانایی Waabi در “مقیاسسازی از روز اول” به لطف شبیهساز آن هیجانزده شدهاند.
اورتاسون گفت: «این یک گام مهم در راه ما است. “ما از نظر چشم انداز رقابتی در موقعیت بسیار منحصر به فردی هستیم زیرا سابقه چند ساله داریم و رویکرد بسیار ساده ای داریم، به این معنی که می توانیم با کسری از هزینه و مردم سریع پیش برویم.”
Waabi در سال 2021 تاسیس شد و در حال حاضر این شرکت ادعا می کند که پیشرفته ترین شبیه ساز در صنعت و کامیونی را دارد که برای اکثر شرکت های فعال امروزی مانند کامیون نسل بعدی به نظر می رسد.
Urtasun گفت: “آنچه واقعا Waabi را تعریف می کند این است که ما رویکرد فوق العاده سرمایه بر را دیدیم که بسیار کند بود و در عوض گفتیم که باید یک فناوری متفاوت بسازیم تا بتوانیم سریعتر و به روشی بسیار مقیاس پذیرتر به آنجا برسیم.
البته باید دید که آیا وعده های وابی مبنی بر مقیاس بندی سریع و ارزان واقعا عملی خواهد شد یا خیر. این شرکت خودروهای آزمایشی را در اختیار دارد، اما هنوز آزمایشهای آزمایشی را با شرکتهای OEM یا شرکای تحویل اعلام نکرده است.