

Kapu، یک استارت آپ تجارت اجتماعی که امروز پس از جمع آوری 8 میلیون دلار سرمایه اولیه، از مخفی کاری خارج شده است، امیدوار است بتواند بار خرید غذا را برای مصرف کنندگان کنیایی که بسیاری از آنها با قیمت های سرسام آور غذاها دست و پنجه نرم می کنند، کاهش دهد.
موسس کاپو، سام چاپات، مدیر عامل سابق جومیا، گفت که این استارت آپ از زمان آغاز به کار در ژانویه امسال، در حال ساخت یک سرویس تجارت الکترونیک b2c بوده است که به مصرف کنندگان اجازه می دهد مواد غذایی را با قیمت های پایین تر، از طریق کانال های آنلاین و آفلاین خریداری کنند.
این استارتاپ اکنون شبکه نمایندگی های محلی خود را گسترش می دهد که کاربران می توانند با آنها سفارش دهند. به زودی از سفارشات واتس اپ نیز پشتیبانی خواهد کرد. کاپو با تأمین مستقیم از تولیدکنندگان و تولیدکنندگان، خرید عمده مواد غذایی را امکان پذیر می کند و ادعا می کند که به مصرف کنندگان کمک می کند تا 30 درصد در محصولات تازه و کالاهای مصرفی بسته بندی شده صرفه جویی کنند.
“افرادی که حدود 40 تا 50 درصد از درآمد خانوار خود را صرف سبد مواد غذایی می کنند، یک مشکل بزرگ برای جامعه است، اما همچنین یک فرصت بزرگ است… دلیل اینکه ما Kapu را راه اندازی کردیم این است که فکر می کنیم یک مدل تجارت الکترونیکی مناسب تر وجود دارد. که می تواند برای هدف قرار دادن سبد خواربار که بیشترین بخش از هزینه اکثریت قریب به اتفاق مصرف کنندگان است، ساخته شود. و اگر با کمک فناوری بتوانیم کارایی را به ارمغان بیاوریم، میتوانیم تأثیر زیادی بر جامعه برای مصرفکنندگان و کسبوکارها داشته باشیم.»
دور اولیه توسط Giant Ventures و Firstminute Capital با مشارکت Founder Collective، Base Capital، Norrsken (صندوق نیکلاس آدالبرث از بنیانگذاران Klarna) و Raven One انجام شد. آنها به حامیان اولیه کاپو از جمله بنیانگذاران Meesho هند و برزیل Facily، و همچنین تعدادی از دفاتر خانواده آفریقایی، Biz Stone توییتر، Ilka Paananen از Supercell، Tom Blomfield از Monzo و کارآفرین سریال الکساندر Rietweger میپیوندند.
سام انداکات، شریک Firstminute capital، در بیانیهای گفت: «سام تجربه گستردهای در هر دو بخش تجارت الکترونیک و تدارکات دارد و ما هیجانزده هستیم که با او و کل تیم کاپو همکاری کنیم تا به کاهش هزینههای زندگی در قاره برای مصرفکنندگان کمک کنیم. ، تحرک اجتماعی را باز می کند و باعث رشد SME در منطقه می شود.”
کاپو می گوید 1500 مرکز جمع آوری نمایندگی در نایروبی دارد و در مرحله بعدی رشد خود تلاش خواهد کرد تا قبل از گسترش به بازارهای جدید، به طور کامل به پایتخت کنیا نفوذ کند.
نمایندگی های کاپو که معمولا در مناطق مسکونی قرار دارند، سفارشات مشتریان را می پذیرند و تحویل روز بعد را انجام می دهند.
«کاپو و همچنین نمایندگان به مشتریان اطلاع میدهند که بروند و کالاهای خود را جمعآوری کنند. بسیاری از نمایندگان نیز به خانه های مصرف کنندگان تحویل می دهند.
کاپو گفت که مدلهای کانال آفلاین (از طریق نمایندگان) و مدلهای مستقیم به مصرفکننده آنلاین (از طریق واتساپ) متناسب با بازار کنیا طراحی شدهاند، جایی که تجارت الکترونیک رشد نکرده است، اما تجارت اجتماعی نشانههایی از پتانسیل را نشان میدهد.
طبق گزارش گرایشهای کاربران رسانههای اجتماعی 2020 در فهرست جهانی وب، گفته میشود کنیا یکی از بالاترین درصد کاربران ماهانه واتساپ در جهان را دارد – این درحالی است که محبوبیت بخش تجارت اجتماعی در منطقه افزایش مییابد زیرا تغییر به سمت خرید آنلاین ادامه دارد. همه گیری کووید
کاپو به فهرست رو به رشدی از استارتاپهایی میپیوندد که بخش خردهفروشی غیررسمی کنیا را دیجیتالی میکنند، از جمله توشاپ، که سال گذشته راهاندازی شد. Kapu و Tushop امکان خرید عمده مواد غذایی را از طریق نمایندگان و WhatsApp فراهم می کنند.