
Badili، یک استارتآپ بازرگانی تلفنهای هوشمند مستقر در کنیا، ۲.۱ میلیون دلار پیشمالی برای گسترش فعالیتهای خود در آفریقا جمعآوری کرده است. یکی از سریع ترین بازارهای رو به رشد تلفن همراه در جهان.
Venture Catalysts، V&R Africa، Holdings Grenfell و SOSV و همچنین دفاتر خانوادگی و سرمایه گذاران فرشته از کنیا، نیجریه، آفریقای جنوبی و هند در این دور شرکت کردند.
با حمایت بودجه جدید، Badili قصد دارد فرصتهای رشد جدیدی را در غرب آفریقا کشف کند، جایی که امیدوار است بتواند با تقاضای رو به رشد برای گوشیهای هوشمند دست دوم مقرونبهصرفه، حتی با گسترش فعالیتهای خود در کنیا، اوگاندا و تانزانیا، مواجه شود.
ما در اوگاندا و تانزانیا راه اندازی می کنیم و با تولید کنندگان تجهیزات اصلی (OEM) همکاری قوی برقرار کرده ایم. ریشاب لاوانیا (مدیرعامل) که با Keshu Dubey (CTO) بنیانگذار این استارتاپ است، گفت: ظرف شش ماه آینده، ما به چندین بازار غرب آفریقا گسترش خواهیم داد تا پای خود را در برخی از بازارهای اصلی آفریقا بگذاریم. ) در ابتدای سال جاری
Badili مبادلات و بازخریدها را از طرف شرکتهای OEM و فروشندگان تلفن انجام میدهد و تاکنون با برندهایی مانند سامسونگ قرارداد همکاری امضا کرده است. همچنین دستگاه هایی را از افراد خریداری می کند.
لاوانیا به TechCrunch گفت که او این استارت آپ را پس از اینکه متوجه شد تجارت مجدد در کنیا به عنوان یک صنعت قانونی و معتبر وجود ندارد راه اندازی کرد.
«یکی از کارمندان سابق من در کنیا به دلیل خرید یک تلفن دزدیده شده دستگیر شد و به من تعجب کرد که اکثر مردم واقعاً نمی توانند لوازم الکترونیکی دست دوم را در اینجا بخرند زیرا تنها گزینه ای که دارند بازار خاکستری است که پرخطر است. سپس ایده بدیلی متولد شد. لاوانیا، همچنین موسس Wee Media (شرکت مادر سایت خبری WeeTracker) و گجتهای آفریقا، گفت: من فکر میکردم چیزی واقعاً باید تغییر کند.
لاوانیا گفت 60 درصد از مشتریان Badili ارتقا دهندگان گوشی های هوشمند هستند و افزود که این دستگاه ها معمولاً کمتر از نیمی از قیمت اصلی خود هستند.
لاوانیا گفت: «ما برای افرادی که نمیخواهند قیمت کامل یک دستگاه را بپردازند، جایگزینی ارائه میدهیم و من بیشتر از این که میتوانیم به بسیاری از مصرفکنندگان کمک کنیم اولین گوشی هوشمند خود را بخرند، هیجانزده هستم.
مقرون به صرفه بودن همچنان یک مانع کلیدی برای نفوذ گوشی های هوشمند در اکثر کشورهای آفریقایی، از جمله کنیا است، جایی که تلفن های هوشمند همچنان بر بازار تلفن تسلط دارند. آخرین آمار اداره ارتباطات کنیا نشان می دهد که در حالی که نفوذ گوشی های هوشمند در حال عمیق تر شدن است، سهم بازار تلفن های همراه در حال حاضر 55.1 درصد است.
در سرتاسر آفریقا، آخرین دادههای شرکت بینالمللی داده (IDC) همچنین نشان داد که مصرفکنندگان گزینههای ارزانتری را انتخاب کردهاند، زیرا فروش تلفنهای همراه با رشد 10.6 درصدی افزایش یافته است. فروش گوشی های هوشمند در سه ماهه دوم سال به دلیل افزایش تورم و چشم انداز اقتصادی سخت تر، 7.9 درصد کاهش یافت.
در حالی که این گزارش پیشبینی میکند که محمولههای گوشیهای هوشمند بهبود مییابد، مقرون به صرفه بودن مصرفکننده و قدرت خرید همچنان نقش بزرگی در نفوذ گوشیهای هوشمند در قاره خواهد داشت.
علاوه بر این، Badili در حال بهره برداری از اندازه رو به رشد بازار تلفن های همراه مرمت شده و کارکرده است که انتظار می رود تا سال 2030 به 146 میلیارد دلار برسد که با رشد CAGR 11 درصدی بین سال جاری تا 2030، تا حدی ناشی از پذیرش گوشی های هوشمند در توسعه است. .
بدیلی گوشی ها را از طریق پلتفرم خود و شبکه فروشگاه ها و نمایندگی های خود در سراسر کشور خریداری می کند و از الگوریتم تخمین قیمت خود استفاده می کند که فاکتورهای مختلفی از جمله سن و مدل گوشی را برای محاسبه ارزش گوشی در نظر می گیرد. گوشی ها بازسازی، بسته بندی و با یک سال گارانتی فروخته می شوند.
لاوانیا گفت که بدیلی جزئیات از جمله شماره شناسایی و عکس فروشندگان را می گیرد و همچنین از آنها می خواهد که سوگندنامه ای مبنی بر اینکه مالکان واقعی دستگاه ها هستند را امضا کنند. او گفت که به عنوان یک اقدام احتیاطی اضافی، بدیلی همچنین سیستمی را راه اندازی کرده است که می تواند فروشندگان مکرر را علامت گذاری کند.
او گفت که در حال معرفی و مقیاسبندی فناوریها، سیستمها، مشارکتها و شبکههای مورد نیاز برای ایجاد قابلاعتمادترین و بزرگترین بازار لوازم الکترونیکی مصرفی در آفریقا است.