
پلتفرمهای رسانههای اجتماعی و استارتآپهای متمرکز بر سازندگان امسال خیلی داغ به نظر نمیرسند، زیرا شرکتهایی مانند اسنپ چت، پاترئون، کامئو و متا کارمندان خود را به همراه بقیه صنعت فناوری اخراج کردند. درآمد تبلیغات یوتیوب در حال کاهش است و بودجه سازندگان برای پلتفرم هایی مانند Pinterest تمام شده است.
ممکن است در ظاهر چیزها بد به نظر برسند، اما اقتصاد خلاق چیزی بیش از یک کلمه رایج است که در حال از دست دادن علاقه در بین سرمایه گذاران خطرپذیر است. با وجود چالشهای موجود در سطح پلتفرم، سازندگان به کسب درآمد خارج از رسانههای سنتی ادامه میدهند و در سال ۲۰۲۳ به رشد خود ادامه خواهند داد.
پلتفرم های رسانه های اجتماعی باید با سازندگان تعامل داشته باشند (این بار به طور جدی)
به نظر من، بزرگترین خبر برای سازندگان در سال 2022 اعلام یوتیوب بود مبنی بر اینکه سازندگان شورت را در برنامه شریک YouTube قرار می دهد و به سازندگان شلوارک اجازه می دهد برای اولین بار درآمد تبلیغاتی کسب کنند. از اوایل سال 2023، سازندگان واجد شرایط درخواست برای برنامه شریک YouTube خواهند بود که در 90 روز به آستانه جدید ویژه Shorts یعنی 1000 مشترک و 10 میلیون بازدید Shorts برسند. به عنوان اعضای Affiliate Program، این سازندگان 45٪ از درآمد تبلیغات را از ویدیوهای خود به دست خواهند آورد.
این بسیار بزرگ است زیرا این یک راز آشکار است که کسب درآمد از ویدیوی کوتاه سخت است. به عنوان مثال، TikTok از طریق Creator Fund خود به سازندگان پرداخت می کند، یک مجموعه 200 میلیون دلاری که در تابستان 2020 معرفی شد. در آن زمان، TikTok گفت که قصد دارد این استخر را در طول سه سال آینده به یک میلیارد دلار در ایالات متحده افزایش دهد و آن را در بین المللی دو برابر کند. طرح. ممکن است پول زیادی به نظر برسد، اما در مقایسه، یوتیوب بیش از 30 میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی در سه سال گذشته به سازندگان پرداخت کرده است. از آنجایی که مجموعه سازندگان واجد شرایط اشباعتر میشوند، سرمایههای سازنده کاملاً بیفایده است – اگر در برنامه سازندگان TikTok هستید و ویدیویی دارید که 1 میلیون بازدید دارد، ممکن است بتوانید مقداری لاته دریافت کنید. بنابراین، اگرچه این سرمایههای چند میلیون دلاری (یا میلیاردی) برای سازندگان ممکن است چراغی برای سازندگان به نظر برسد، اما کمک چندانی نمیکنند. محبوب ترین TikTokers پول خود را از طریق حمایت مالی و فرصت های خارج از پلتفرم به دست می آورند، نه از طریق ویدیوهای خود.
TikTok مدتهاست که پلتفرم ویدیویی کوتاهمدت غالب بوده است، در حالی که اسنپچت، اینستاگرام و یوتیوب تا حد زیادی از این تازهوارد کپی کردهاند. اما سازندگان در نهایت تشویق میشوند تا وقتی واقعاً بتوانند درآمد تبلیغاتی در آنجا کسب کنند، به YouTube Shorts بروند. بهترین قسمت؟ هرگز فشار بیشتری بر TikTok برای پیروی از آن وارد نشده است.
“اقتصاد خلاق” یک کلمه سرسام آور نیست
کلمه ی پر سر و صدا چیست؟ وقتی میبینیش میفهمی زمانی است که فیسبوک به متا تغییر نام میدهد و ناگهان صدها ایمیل درباره «متاورس» دریافت میکنید، یا زمانی است که یک استارتآپ کریپتو تعهد خود را به تقویت یک «جامعه» فقط به این دلیل که یک سرور نیمه فعال Discord دارد، اعلام میکند. شما همچنین میتوانید «اقتصاد خلاق» را بهعنوان واژهای پرمخاطب طبقهبندی کنید – من شخصاً وقتی آن را با صدای بلند میگویم، احساس عصبانیت میکنم، اما بر این واقعیت ایستادهام که این کوتاهنویسی بسیار سادهتر از گفتن «صنعتی است که افراد با استعداد در اینترنت در آن به کار میروند». استفاده از مخاطبان رسانه های اجتماعی برای توسعه مشاغل به عنوان هنرمندان مستقل.
اما همه این کلمات کلیدی در واقع نشان دهنده چیزهای واقعی هستند. بله، حتی متاورس هم یک چیز است، هرچند میتوانم بگویم که ما بیشتر از هر چیزی که مارک زاکربرگ به آن علاقه دارد، در مورد پنگوئن باشگاه صحبت میکنیم. با این حال، مشکل کلمات کلیدی این است که پدیدههای واقعی را به مدهایی تبدیل میکنند که توسط سرمایهگذاران خطرپذیر غیرمرتبط که با سرمایهگذاری بیش از حد مشتاقانه روند را دو برابر میکنند، سردرگم میشوند.
در پادکست سهام خود TechCrunch در هفته گذشته، همه توییتر محبوب و پدر کاملاً جدید (!!) الکس ویلهلم پیشبینیای را که سال گذشته انجام داد، منعکس میکند.
او با نقل قول از پیشبینی سال گذشته خود میگوید: «اقتصاد شور پایدار نیست». “فهمیده! چه کسی امروز در مورد خلاقیت ها صحبت می کند؟ هيچ كس!”
من می توانم الکس را ببخشم زیرا از “اقتصاد شور” با آتش یک ابرنواختر در حال انفجار برای هر دنبال کننده ای که Khaby Lame در TikTok دارد متنفرم. این اصطلاح به ستایش بیامان و روح خردکنندهای که مردم در تلاش برای «پیشرفتن» در زمینهای که دوست دارند، میپردازد، در حالی که نادیده گرفته میشود که صنایعی که مردم از روی اشتیاق دنبال میکنند (هنر، غیرانتفاعی، سیاست) اغلب بیشترین بهرهکشی را دارند. همه.
با این حال، من فکر میکنم چیزی که الکس در اینجا به آن اشاره میکند این است که در سال 2021، سرمایهگذاران خطرپذیر به همان روشی که فناوریهای «پیشرفته» مانند هوش مصنوعی و وب3 را تعقیب کردند، پول را به اقتصاد خلاق سرازیر کردند. بر اساس دادههای به دست آمده از Crunchbase در اوایل سال جاری، در اینجا به تفکیک بودجه اقتصاد خلاق برای سه فصل اول سال 2022 آمده است.
- Q1: 58 دور به ارزش 343.2 میلیون دلار.
- Q2: 42 دور به ارزش 336.0 میلیون دلار.
- Q3: 19 دور به ارزش 110.2 میلیون دلار.
با این حال، من فکر نمیکنم این به معنای شکست اقتصاد خلاق باشد. این فقط میتواند به این معنا باشد که صنعت در حال تطبیق با سرمایهگذاری بیش از حد در مجموعهای از شرکتهای متمرکز بر خالق است که سازندگان واقعاً نمیخواستند یا به آنها نیاز نداشتند. همچنین، می دانید، اقتصاد.
من در تمام این سال گذشته گفتهام که استارتآپها در اقتصاد خلاق تنها زمانی میتوانند موفق شوند که هدف اصلی آنها کمک واقعی به سازندگان باشد. در سال 2021، سالی که سرمایه های مخاطره آمیز مانند شامپاین در یک مهمانی گتسبی جریان داشت، ما به شوخی گفتیم که آنجا استارت آپ های بیشتر در اقتصاد خلاق نسبت به سازندگان اما این یک مشکل برای سرمایه گذاران است، نه سازندگان، که بسیاری از آنها کاملاً بی تفاوت نسبت به هوس های a16z عمل می کنند. این نشاندهنده محیطی است که غولهای فناوری بدون تجربه عملی را تشویق میکند تا مشکلات را در صنعتی که کاملاً درک نمیکنند حل کنند، و در نتیجه فضا به شدت بیش از حد اشباع شده است. من نمیتوانم تعداد شرکتهایی را که با آنها برخورد کردهام و تلاش میکنند فرآیند تضمین معاملات برند یا کمک به سازندگان را برای ایجاد محصولات برچسب سفید خودکار کنند، پیگیری کنم.
من تا آنجا پیش می روم که بگویم وقتی استارتاپ های زیادی به دنبال مشارکت خود هستند، برای سازندگان بد است. ما می دانیم که اکثر استارت آپ ها محکوم به شکست هستند – اگر برای ارائه نوعی خدمات به یک شرکت تکیه کنید و در عرض چند سال شکست بخورند، چه اتفاقی می افتد؟ به همین دلیل است که من این یک خط مشی شخصی را در نظر گرفته ام که همیشه از بنیانگذاران استارتاپ های متمرکز بر خالقان بپرسم که در صورت ورشکستگی شرکتشان چگونه برنامه ریزی می کنند که از سازندگان خود در برابر آسیب محافظت کنند.
مهم نیست که صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر در سال 2023 کجا سقوط می کنند، طرح موفقیت خلاقانه یکسان باقی می ماند. جریان های درآمدی خود را متنوع کنید، با مخاطبان خود اعتماد ایجاد کنید و مطمئن شوید که خود را نسوزانید.
سرمایه گذاری مخاطره آمیز همچنان با خلاقیت ها تلاقی می کند، اما نه آن طور که شما فکر می کنید
ممکن است سرمایهگذاریها در شرکتهای اقتصاد خالق کاهش یافته باشد، اما سازندگان به تعامل با پول VC به گونهای ادامه میدهند که مخاطبانشان اغلب نمیبینند. چارلی داملیو و خانواده اش خودشان سرمایه گذار شده اند. MrBeast به دنبال بودجه با ارزش گذاری به اندازه تک شاخ است، که با توجه به اینکه سایر سازندگان بسیار موفق نیز به همین نتیجه رسیده اند، تعجب آور نیست.
در موارد شدیدتر، بسیاری از سازندگان کسبوکار خود را از طریق استارتآپهایی مانند Creative Juice، Spotter، و Jellysmack توسعه میدهند که در ازای مالکیت موقت کاتالوگ پشتیبان YouTube سازنده، پول نقد ارائه میکنند، به این معنی که شرکت تمام درآمد تبلیغات را از این ویدیوها دریافت میکند. این شرکت ها مشابه شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر عمل می کنند. آنها روی سازندگانی سرمایهگذاری میکنند که معتقدند این تزریق نقدی را به پول بیشتری تبدیل میکنند و به هر دو طرف سود میدهند.
علیرغم تضمین دورهای عظیم سرمایه و ارزش گذاری های عظیم، مدلی که این شرکت ها در آن فعالیت می کنند هنوز نسبتاً جدید است و سازندگان باید همانطور که باید در هر معامله تجاری احتیاط کنند.