
ما سالها میشنویم که چگونه TikTok دادهها را در سطح جهانی جمعآوری کرده و آنها را به شرکت مادر خود در چین و احتمالاً از آنجا به مقامات ارائه میکند. اما علیرغم تماسهای مجدد امروز از سوی کمیسیونر FCC، برندان کار، بعید است که برنامه محبوب به طور کامل ممنوع شود. با این حال، این بدان معنا نیست که اجازه داده خواهد شد بدون مجازات ادامه دهد.
نظر کمیسر کار در مصاحبه ای با Axios بیان شد و طی آن گفت که او معتقد نیست که «هر چیزی جز ممنوعیت» برای محافظت از داده های آمریکایی ها در برابر جمع آوری توسط شرکت ها و مقامات چینی کافی باشد. (برای واضح بودن، این موضع خودش است، نه FCC؛ من از دو نفر دیگر در آژانس نظر خواستم و پاسخی دریافت نکردم.)
این اولین بار نیست که Carr این ایده را مطرح می کند. پس از گزارش BuzzFeed News مبنی بر نادرست بودن داده های ناشی از ارتباطات داخلی فاش شده، او در ماه ژوئن به اپل و گوگل نامه نوشت و این برنامه را یک “خطر امنیت ملی غیرقابل قبول” خواند و از شرکت ها خواست آن را از فروشگاه های برنامه خود حذف کنند. آنها این کار را نکردند، و اکنون ما به مسئله اقدام فدرال بازگشتهایم – که اولین بار توسط دولت ترامپ مورد توجه قرار گرفت، که با وجود اقدامات زیادی برای محدود کردن دسترسی چین به ایالات متحده، هنوز TikTok را مسدود نکرده است.
دلیل این امر بسیار ساده است: این خود خرابکاری سیاسی خواهد بود. TikTok فقط یک برنامه بسیار محبوب نیست – این قایق نجات است که نسلی که کشتیهای نجیب فیسبوک، اینستاگرام و به زودی توییتر را رها کردند، سالها به آن چسبیده بودند. و دلیل آن این است که شرکت های آمریکایی به تکرار شاهکار اعتیاد الگوریتمی TikTok نزدیک نشده اند.
موفقیت TikTok در اتصال Gen Z به تلفن های خود لزوماً خوب یا بد نیست – این بحث دیگری است. با این حال، پذیرفتن جایگاه خود در مزیت، این ممنوعیت را به دلایلی از نظر سیاسی خطرناک می کند.
اولین، بسیار منفور خواهد بود. رای جوانان ناراضی در حال حاضر بسیار مهم است و هر رئیسجمهور، سناتور یا نمایندهای که از چنین ممنوعیتی حمایت میکند، به شدت توسط جوانان نگاه میشود. دی سی که قبلاً با فناوری و اولویت های نسل جوان ارتباطی ندارد، اکنون به عنوان پلیس سرگرم کننده نیز دیده می شود. این که آیا این رای دهندگان را به طرف مقابل سوق می دهد یا به سادگی باعث می شود آنها رای ندهند، نوید خوبی ندارد. تحریم TikTok رای نمی دهد و حتی قبل از اینکه به نحوه انجام آن فکر کنید، کشنده است. (ناگفته نماند که به نوعی به نظر می رسد که دولت برای تقویت شرکت های رسانه های اجتماعی بیمار در ایالات متحده وارد عمل شده است.)
دومین، هیچ مسیر مشخصی برای ممنوعیت وجود ندارد. FCC نمی تواند این کار را انجام دهد (بدون صلاحیت). با وجود تهدیدی که متوجه امنیت ملی می شود، پنتاگون نمی تواند (همچنین). فدرال رزرو نمی تواند اپل و گوگل را مجبور به انجام این کار کنند (اول اصلاحیه). کنگره این کار را نخواهد کرد (به بالا مراجعه کنید). یک فرمان اجرایی این کار را انجام نمی دهد (به طور کلی). هیچ قاضی این کار را نخواهد کرد (هیچ مورد قابل قبولی وجود ندارد). همه مسیرهای ممنوعیت به دلایلی غیرعملی هستند.
سوم، هر ممنوعیت مؤثری یک امر کثیف، طولانی و مناقشه برانگیز و بدون تضمین موفقیت خواهد بود. تصور کنید که دولت به نحوی اپل و گوگل را مجبور به حذف TikTok از فروشگاه های خود و حذف یا غیرفعال کردن آن از راه دور در تلفن ها کند. هیچ کس این نگاه را دوست ندارد – شرکت ها خیلی ضعیف و خیلی قوی به نظر می رسند و به فدرال رزرو اجازه می دهند آنها را به اطراف فشار دهند و سپس قدرت خود را برای دراز کردن و لمس دستگاه “شما” نشان دهند. ممنوعیت مبتنی بر IP میتواند به راحتی دور زده شود، اما همچنین یک سابقه سانسور ناخوشایند دیگر ایجاد میکند که از قضا ایالات متحده را بسیار شبیه چین میکند. و حتی اگر یکی یا هر دوی اینها بخواهند اجرا شوند، در دادگاه نه تنها توسط ByteDance، بلکه توسط شرکتهایی در سراسر جهان که نمیخواهند در صورت ضربه خوردن به آنها و دولت همچین اتفاقی بیفتد، با آنها مخالفت میکنند. آن را دوست ندارد
به این دلایل و دلایل دیگر، ممنوعیت مطلق توسط قانون، تصمیم یا فعل خداوند بسیار بعید است. اما نگران نباشید: ابزارهای دیگری در جعبه ابزار وجود دارد.
اگر نمی توانید آنها را شکست دهید، آنها را اذیت کنید

اعتبار تصویر: برایس دوربین / TechCrunch
دولت ممکن است نتواند TikTok را از کشور بیرون کند، اما این بدان معنا نیست که باید به اندازه کافی مهربان باشد که به آنها اجازه بماند. در واقع، این احتمال وجود دارد که آنها از راه خود برای درست کردن آن تلاش کنند ناخوشایند.
شرکت و خدمات از منظر نظارتی، مانند اکثر شرکتهای رسانههای اجتماعی، در یک حفره وجود دارند. اضافه کردن مالکیت چینی هم یک عارضه و هم یک فرصت است.
این پیچیده تر است زیرا ایالات متحده نمی تواند مستقیماً بر سیاست های ByteDance تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، به عنوان یک “دشمن خارجی”، تسلط چین بر صنعت خصوصی یک نگرانی مشروع امنیت ملی است و می توان سیاست ها را حول آن شکل داد. این شامل آژانسهای مختلف مستقلتری میشود که آزادند قوانینی را در محدوده اختیارات خود تعیین کنند – FCC نمیتواند در اینجا موردی را مطرح کند. اما در مورد وزارت بازرگانی چطور؟ امنیت دولتی؟ FTC؟ برای این موضوع، در مورد ایالت هایی مانند کالیفرنیا چطور؟
آژانسهای قانونگذار دارای آزادی عمل هستند – و مانند حمایت ضمنی کنگره – دامنههای خود را تا لبههای TikTok گسترش دهند و امنیت ملی به عنوان دلیل اصلی عمل میکند. اگر Commerce همانطور که پیشنهاد کرده است “برنامه های نرم افزاری متصل” را به قوانین امنیتی زنجیره تامین خود اضافه کند، ناگهان داده هایی که از طریق برنامه می آیند و می روند تحت حفاظت آن قرار می گیرند. (همه اینها در تعاریف و اسناد مختلف در هنگام تدوین قوانین نشان داده خواهد شد.)
اگر کد منبع، دادههای کاربر و سایر منابع مهم TikTok تحت ممیزیهای منظم قرار میگرفتند تا اطمینان حاصل شود که با قوانین زنجیره تأمین دادههای فرامرزی مطابقت دارند؟ خوب، این برای ByteDance دردناک است، زیرا باید پایگاه کد خود را بررسی کند تا مطمئن شود که زیاد از بین نمی رود. برای رضایت مقامات ایالات متحده، که به آنها آزادی انتخاب داده شده است، ثابت کنیم که داده ها را به روشی که می گوید مدیریت می کند – به هیچ وجه خوب نیست. و این فقط از یک تغییر قانون نسبتاً سریع است – تصور کنید FTC قدرت های جدیدی برای ممیزی توصیه های الگوریتمی دریافت کند!
مهمتر از آن، به دولت ایالات متحده زنجیره ای می دهد تا در صورت عدم رعایت ByteDance، آن را بکشد. این یک چیز است که بگوییم، “ما فکر می کنیم که این شرکت با داده های شهروندان ایالات متحده سوء استفاده می کند و ما آن را ممنوع می کنیم.” این کاملاً چیز دیگری است که بگوییم: “تحقیق حسابرس نشان داد که ByteDance تکنیک های مدیریت داده های خود را به اشتباه معرفی کرده است و آیا آنها درست هستند. ظرف 90 روز اصلاح نشوند، خلاف قانون بوده و از فروشگاه های اپلیکیشن حذف خواهند شد.”
نه اپل و نه گوگل نمیخواهند TikTok را از فروشگاه خود حذف کنند، اما باز هم باید گفت: «فدرال رزرو از ما خواستهاند».
و دیگری بگوید ما باید از قانون پیروی کنیم. دست ما نیست.»
اگر TikTok ثابت کرده است که از اقدامات بالاترین سطوح مدیریتی غیرقابل نفوذ است، به سادگی به این معنی است که این کار به ارتش کوچکی از بوروکراتها واگذار میشود که دوست دارند این خوک چاق خاص را ببندند. این خودرویی نیست که هیچ شرکتی بخواهد در آن شرکت کند – آمریکایی، چینی یا غیره.