
استارتاپ لوکس خودروهای برقی چینی XPeng در حال پیشبرد برنامه هایی برای راه اندازی یک کسب و کار روباتیک است. آخرین خودروی شاسی بلند G9 این شرکت به اولین خودروی تجاری تولید انبوه در چین تبدیل شده است که آزمون رانندگی خودکار دولتی را در یک میدان بسته پشت سر گذاشته است، این شرکت روز دوشنبه در چهارمین سالانه روز فناوری 1024 خود اعلام کرد.
هنگامی که XPeng در ماه سپتامبر از G9 رونمایی کرد، این شرکت اعلام کرد که به سیستم جدید کمک راننده پیشرفته XPeng (ADAS)، XNGP مجهز خواهد شد که ترکیبی از خلبان هدایتشونده هدایتشده با هدایت بزرگراه (NGP) و شهر NGP برای خودکار کردن عملکردهای خاص رانندگی در هر دو بزرگراه است. و سناریوهای رانندگی در شهر
به گفته معاون XPeng، دکتر Xinzhou Wu، معاون XPeng اکنون میگوید که XNGP برای پایهگذاری شبکهای از روباتیک به اندازه کافی خوب است و G9 میتواند به گسترش این شبکه کمک کند.
وو در مراسم XPeng Tech Day گفت: «دریافت مجوز آزمایش جادهای از خودروهای تجاری تولید انبوه ما – بدون نیاز به بازسازی – یک دستاورد بزرگ است. هدف توسعه مبتنی بر پلتفرم روباتاکسی ما ایجاد مزایای هزینه قابل توجه و تضمین کیفیت محصول، ایمنی و تجربه کاربر است.

اعتبار تصویر: XPeng
XPeng پیشرفت خود را در استقلال به نسل بعدی معماری ادراک بصری خود نسبت می دهد، XNet، که از یک شبکه عصبی عمیق توسعه یافته داخلی استفاده می کند که تشخیص بصری را با “قابلیت های تصمیم گیری شبیه انسان، با استفاده از داده های چندین دوربین” ارائه می کند. به شرکت XPeng می گوید فناوری شبکه عصبی منطق پردازش دستی را نادیده می گیرد تا دائماً خود را بهبود بخشد.
XPeng گفت که XNet توسط Fuyao، یک مرکز ابررایانهای چینی برای رانندگی خودکار، و توسط پلت فرم محاسباتی هوشمند Alibaba Cloud پشتیبانی میشود. این به XNet کمک میکند تا به توانایی ابررایانهای 600 PFLOPS برسد، که این شرکت میگوید بازده یادگیری پشته AV آن را بیش از 600 برابر افزایش میدهد. این یک ادعای جسورانه است و نشان می دهد که می توان آموزش مدل را به جای 276 روز قبل به 11 ساعت کاهش داد.
XPeng میگوید پیشرفتها در پشته AV این شرکت را قادر میسازد تا یک سیستم داده رانندگی خودکار کاملاً بسته ایجاد کند – از جمعآوری دادهها و برچسبگذاری گرفته تا آموزش و استقرار – که قادر است هر سال بیش از 1000 مورد لبه را حل کند و میزان تصادفات را برای بزرگراه NGP کاهش دهد. با 95 درصد
به گفته He Xiaopeng، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل XPeng، روباتاکسی همچنین دارای دستیار صوتی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی XPeng خواهد بود. سیستم صوتی شامل فناوری چند منطقه ای چند ورودی-چند خروجی (MIMO) برای تشخیص دستورات هر مسافر در کابین و درک دستورالعمل های مختلف در جریان های چندگانه مکالمه است. XPeng میگوید فناوری کمک صوتی آن به اتصال اینترنت یا فرمان فعالسازی (مانند «Hey Siri») نیازی ندارد و به اندازهای خوب است که ۹۶ درصد مواقع دقیق باشد و در کمتر از یک ثانیه اجرا شود.
این شرکت گفت که XPeng فناوری جدید دستیار صوتی را در تمام خودروهای جدید در چین استاندارد خواهد کرد.
ربات پونی XPeng و eVTOL

اعتبار تصویر: XPeng
در روز فناوری XPeng، این شرکت همچنین بهروزرسانیهایی را برای ربات پونی و ماشین پرنده خود ارائه کرد. بیایید با پونی شروع کنیم.
مطمئناً از ربات انساننمای تسلا زیباتر به نظر میرسد، اما تصور اینکه به زودی به بازار عرضه شود، چندان خارقالعاده نیست. صرف نظر از این، XPeng برخی ارتقاء طراحی را به اشتراک گذاشته است تا از قابلیتهای حرکتی و حرکتی «درجههای آزادی چندگانه» پشتیبانی کند که میتواند آن را به حرکت طبیعیتر نزدیکتر کند. به گفته XPeng، این به ربات کمک میکند تا با شرایط پیچیده زمینهای داخلی و خارجی مانند پلهها، شیبهای تند و جادههای سنگریزه سازگاری بهتری پیدا کند.

اعتبار تصویر: XPeng
XPeng همچنین طراحی بهبودیافتهای را برای خودروی پرنده عمودی (eVTOL) خود که توسط شرکت تابعه XPeng Aeroht در حال توسعه است، نشان داد. هنگامی که XPeng برای اولین بار مفهوم خودروی پرنده خود را معرفی کرد، ساختاری افقی دو روتور داشت. طراحی امسال دارای یک پیکربندی جدید چند روتور توزیع شده است. XPeng روز دوشنبه گفت که وسیله نقلیه آزمایشی اولین پرواز و چندین آزمایش خرابی تک موتوره خود را با موفقیت به پایان رساند.
XPeng همچنین اطلاعات کمی در مورد نحوه انتقال راننده از رانندگی ماشین به ماشین پرنده ارائه کرد – در حالت پرواز، ماشین با استفاده از فرمان کنترل می شود و از دسته دنده برای کنترل حرکت رو به جلو و عقب استفاده می شود. این شرکت ادعا می کند که برای چرخش، بالا رفتن، شناور شدن و فرود آمدن.