
در عصری که تقریباً هر چیزی را میتوان آنلاین خرید، فروش مجدد ساعتها به طرز شگفتآوری قدیمی انجام میشود، یعنی چهره به چهره با شفافیت کمی در قیمت. Wristcheck، یک استارت آپ از هنگ کنگ، در تلاش است تا صنعت را دیجیتالی کند.
آستین چو، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Wristcheck، در مصاحبهای گفت: تجارت سنتی ساعتهای دست دوم یک تجارت «خرید کم فروش بالا» است که اغلب خریدار و فروشنده را در موقعیت «غارتگرانه» قرار میدهد. او می گوید، برای مثال، خانه حراج معمولاً تا 26 درصد از خریداران و تا 12 درصد از فروشندگان را به عنوان کارمزد معامله دریافت می کند.
هیچ روش استانداردی برای خرید و فروش در فضای ساعت های لوکس وجود ندارد. موسس خاطرنشان می کند که بخشی از دلیل آن موانع بالای ورود است زیرا این یک سرگرمی فوق العاده مبتنی بر دانش است.
در مقایسه، Wristcheck 8٪ را از فروشنده و 4٪ را از خریدار می گیرد. Wristcheck به جای خرید پیشاپیش ساعت از فروشندگان، به عنوان یک پلت فرم محموله عمل می کند و هزینه های موجودی را حذف می کند. این پلتفرم به کاربران امکان میدهد ساعتی را که میخواهند پیشنهاد بدهند – خریداران میدانند که فروشندگان چه چیزی میفروشند و فروشندگان میدانند که خریداران چه چیزی میپردازند.
این استارت آپ در حدود سه سال گذشته وجود داشته است، تا اینکه اخیرا اولین سرمایه گذاری خارجی خود را بسته است. این شرکت 5 میلیون دلار در دور سرمایهگذاری به رهبری Gobi Partners، یک شرکت سرمایهگذاری خطرپذیر چینی که در سالهای اخیر بیشتر بر منطقه خلیج بزرگ، که شامل کلان شهرهایی مانند شنژن و هنگ کنگ است، جمعآوری کرده است. K3 Ventures مستقر در سنگاپور نیز در این دور شرکت کرد.
آگاهی مچ دست
چو از زمانی که اولین ساعت خود – فلیک فلک – را در سن پنج سالگی دریافت کرد، علاقه زیادی به ساعت داشت. اما جمعآوری ساعتهای خوب، مانند آثار هنری، برای اکثر جوانان بسیار گران است، بنابراین این سرگرمی معمولاً با جمعیت مسنتر همراه است.
Wristcheck برای انواع جمعیتی جذاب است. به گفته چو، چهل و سه درصد از مشتریان او زیر 30 سال سن دارند. در حالی که قادر به افشای درآمد شرکت نیست، او می گوید که این پلتفرم «چندین ساعت را که بیش از یک میلیون دلار آمریکا معامله کرده اند» فروخته است. به طور کلی، Wristcheck “جامعه” متشکل از 80000 عضو را جمع آوری کرده است، یعنی افرادی که به صورت آنلاین و آفلاین با آنها تعامل داشته است.
“ما می بینیم [Wristcheck] به عنوان آینده برای علاقه مندان به ساعت که واقعاً نمی توانند چیزی از خرده فروشی دریافت کنند. او اضافه میکند که مصرفکنندگان جوان بیشتری به ساعتها وارد میشوند، تا حدی به لطف اپل. برخلاف تصور رایج که اپل واچ پایان صنعت ساعت های لوکس است، چو ادعا می کند که در واقع به افزایش “آگاهی مچ دست” در میان ژنرال Z که با ساعت های هوشمند بزرگ شده اند کمک می کند.
بنیانگذار اپل ادعا کرد: اپل واچ بزرگترین اتفاقی است که تا به حال در صنعت ساعت رخ داده است.
مکان اهمیت دارد
این شرکت به طور استراتژیک در هنگ کنگ مستقر است که به دلیل سیاست مالیاتی دوستانه خود به عنوان پایتخت ساعت شناخته می شود. در طول کووید، اکثر مشتریان Wristcheck داخلی هستند، اما با بازگشایی مرزهای هنگ کنگ، این شهر به تدریج پذیرای مسافران بینالمللی است. به موازات آن، ارسال کنندگان و خریداران برون مرزی Wristcheck نیز در حال رشد هستند که شاهد رشد بزرگی است.
تا به امروز، بیش از 15٪ از محموله های Wristcheck از مشتریان خارج از کشور است. بسیاری از مشتریان او ترجیح می دهند با استفاده از طرح معافیت مالیاتی شهر، خرید خود را در هنگ کنگ انجام دهند.
نزدیکی شهر به مرکز فناوری شنژن، که درست در آن سوی مرز در سرزمین اصلی چین قرار دارد، همچنین استخدام مهندسان را برای ساعت مچی آسانتر میکند، یک استراتژی رایج برای شرکتهای فناوری مستقر در هنگکنگ. از امروز، این استارت آپ فعالانه به دنبال یک مدیر ارشد فناوری برای ایجاد زیرساخت هوش مصنوعی خود است.
پشتیبانی شده توسط AI
با افزایش سرمایه جدید، Wristcheck قصد دارد ابزار تشخیص تصویر خود را توسعه دهد که می تواند ساعت ها را در عکس های بارگذاری شده توسط فروشندگان تأیید اعتبار کند. چو میگوید ساعتهای دست دوم یکی از دستهبندیهای تقلبی در سراسر جهان هستند.
“هر چه بیشتر افزایش می یابد [a photo] اصل بودن ساعت واضح تر است. بنابراین ما فقط باید مجموعه ای از ساعت های واقعی و تقلبی را آموزش دهیم. علاوه بر این، این پلتفرم ساعتهای دزدیده شده ثبتشده در ایستگاههای پلیس در سراسر جهان را بررسی میکند.
استفاده از تشخیص تصویر در تجارت الکترونیک چیز جدیدی نیست. بازار Taobao علیبابا مدتهاست که به مردم اجازه میدهد تا محصولات را با آپلود عکس جستجو کنند. اما زمان برای دیجیتالی کردن تجارت ساعت های لوکس ضروری است. در طول کووید، بسیاری از جستجوها و خرید ساعتهای لوکس به صورت آنلاین انجام شده است. چو پیشنهاد میکند که در عین حال، فروش چند میلیون دلاری NFT باعث شده است که مصرفکنندگان، بهویژه Gen Z، با خرج کردن مبالغ هنگفت آنلاین راحتتر شوند.
در نهایت، هدف استارتاپ این است که «معیار قیمت ساعت» باشد. برای این منظور، این شرکت قصد دارد بخشی از بودجه جدید خود را صرف ساخت موتوری کند که دادههای قیمت لحظهای و همچنین دادههای تاریخی را جمعآوری میکند، که باید شفافیت بیشتری را برای صنعت ساعتهای استفادهشده به ارمغان آورد.