
واتس اپ توسط بیش از دو میلیارد در سراسر جهان استفاده می شود و ابزار مهمی برای بسیاری از مشاغل کوچک است. اما با افزایش آنها، حتی WhatsApp for Business نیز ممکن است نتواند نیازهای آنها را برطرف کند. اینجاست که WATI (صندوق ورودی تیم واتس اپ) وارد می شود. WATI که بر اساس واتساپ کسب و کار API ساخته شده است، دارای ابزارهای فروش و تعامل با مشتری است که برای برنامه پیام رسانی ساخته شده است. امروز، استارت آپ مستقر در هنگ کنگ و مالزی اعلام کرد که برای توسعه تیم و محصول خود 23 میلیارد دلار بودجه سری B جمع آوری کرده است.
این دور توسط Tiger Global با مشارکت سرمایهگذاران بازگشته Sequoia Capital هند و آسیای جنوب شرقی و سرمایهگذاران جدید DST Global Partners و Shopify انجام شد (که نشاندهنده اولین سرمایهگذاری مخاطرهآمیز پلتفرم تجارت الکترونیک در استارتآپی است که در منطقه جنوب شرقی آسیا فعالیت میکند). آخرین دور مالی WATI یک سری A 8.3 میلیون دلاری بود که 10 ماه پیش اعلام شد و دور جدید آن از سال 2020 به بیش از 35 میلیون دلار رسیده است.
بنیانگذاران WATI بیانکو هو و کن یونگ در سال 2016 با ساختن Clare.AI که یک دستیار دیجیتال هوش مصنوعی چند کاناله برای شرکت های بزرگ آسیایی است، شروع به کار کردند. در سال 2020، آنها WATI را منتشر کردند تا به SMB ها یک محصول سلف سرویس با کد پایین در واتس اپ برای کسب و کار API ارائه دهند. این استارتاپ در حال حاضر بیش از 6000 مشتری در 75 کشور جهان از جمله مشاغل کوچک و متوسط در فضاهایی مانند نظافت خانه، مدارس، مراکز آموزشی، edtech، فین تک، امکانات پزشکی، برندهای D2C و فروشگاه های Shopify دارد.
هو به TechCrunch گفت زمانی که او و یونگ روی Clare.AI کار میکردند، «فرض ما این بود که فقط شرکتهای بزرگتر منابع لازم برای استقرار یک دستیار دیجیتالی هوش مصنوعی موفق را دارند». با این حال، پس از چندین سال کار با مشتریان خود، این دو متوجه شدند که بسیاری به دنبال راه حل ساده تری هستند، بنابراین WATI ایجاد شد. بخشی از دلیل راه اندازی آن، شتاب دیجیتال ناشی از همه گیری بود، زیرا بسیاری از مشاغل برای آنلاین شدن عجله داشتند.

بنیانگذاران WATI کن یونگ و بیانکا هو
در بسیاری از بازارهای نوظهور و بازارهای بالغ مانند اروپا، واتس اپ کانال ارجح برای ارتباط بین مشتریان و مشاغل است. WATI به کسب و کارهای غیر فنی کمک می کند تا پشتیبانی مشتری، تعامل و جذب مشتری خود را از طریق CRM خود افزایش دهند.
نرم افزار تعامل با مشتری WATI بر روی واتساپ برای کسب و کار API ساخته شده است و به مشتریان اجازه می دهد اعلان های شخصی ارسال کنند. این پلتفرم شامل یک صندوق ورودی تیم مشترک است که توسط چندین عامل به اشتراک گذاشته شده است و ویژگی هایی مانند مسیریابی هوشمند، پاسخ های آماده، برچسب گذاری داده ها و تجزیه و تحلیل. تعاملات را می توان از طریق جریان های کاری کم کد و چت بات ها خودکار کرد و به پلتفرم های تجارت الکترونیک و CRM متصل شد. WATI همچنین با پلتفرم هایی مانند Zoho، Shopify و Google Sheets ادغام می شود.
نمونه ای از نحوه استفاده از WATI یک شرکت بزرگ تجارت الکترونیک است که برای مدیریت کمپین هایی مانند Prime Day به آن متکی است. این شرکت معمولاً روزانه 60 تا 100 پیام از مشتریان از طریق صندوق ورودی تیم WATI دریافت می کند که اکثر آنها از چت WhatsApp در وب سایت آن می آیند و هر روز حدود 30000 پیام را هنگام فعال بودن کمپین ها ارسال می کنند.
مثال دیگر مشتری edtech است که تقریباً دو سال است از WATI استفاده می کند. آنها به حدود 50 الگو در ماه برای تولید سرنخ، پرورش، یادآوری پرداخت و به روز رسانی دوره متکی هستند و 20000 تا 30000 پیام در روز ارسال می کنند. WATI همچنین به آنها کمک می کند تا از طریق ویجت WhatsApp در وب سایت خود، سرنخ های ارگانیک با کیفیت بالا را دریافت کنند.
هو گفت که نزدیکترین رقیب WATI اپلیکیشن بومی واتس اپ برای کسب و کار است که اکثر SMB ها شروع به استفاده از آن کرده اند، اما با رشد کسب و کارشان، WATI برای آنها مناسب است.
این بودجه برای استخدام و سرمایه گذاری در مجموعه محصولات اتوماسیون کم کد WATI استفاده خواهد شد. این شرکت همچنین برنامه هایی برای حضور در بازارهای نوظهور مانند آمریکای لاتین و آسیای جنوب شرقی دارد