
حتی بزرگترین محل های دفن زباله اندونزی ظرفیت (یا نزدیک به) دارند و دولت هدف بلندپروازانه کاهش 30 درصدی زباله تا سال 2025 را تعیین کرده است. Waste4Change یکی از شرکت هایی است که به دنبال کمک به افزایش نرخ بازیافت و ارائه مدیریت بهتر زباله است. این استارت آپ که در حال حاضر سالانه بیش از 8000 تن زباله را مدیریت می کند، امروز اعلام کرد که 5 میلیون دلار بودجه سری A را با همکاری AC Ventures و PT Barito Mitra Investama جمع آوری کرده است.
سایر شرکت کنندگان در این دور شامل شرکت بصره، پالوما کپیتال، PT Delapan Satu Investa، Living Lab Ventures، SMDV و Urban Gateway Fund هستند. Waste4Change که در سال 2014 تأسیس شد، از سال 2017 شاهد CAGR 55.1 درصدی بوده است و در 21 شهر اندونزی حضور دارد، جایی که در حال حاضر حدود 100 مشتری B2B و بیش از 3500 خانوار از خدمات آن استفاده می کنند.
Waste4Change توسط بنیانگذار و مدیرعامل محمد بیجکسانا جونروسانو بر اساس مکالمات بین PT Greeneration Indonesia، یک سازمان غیردولتی، و سازمان مدیریت پسماند PT Bumi Lestari Bali (ecoBali) ایجاد شد تا شرکتی ایجاد کند که میزان زباله هایی را که در محل های دفن زباله قرار می گیرند کاهش دهد. . جونروسانو یک مهندس محیط زیست با آموزش است و 16 سال را در بخش زباله جامد گذرانده است.
جونروسانو میگوید با نرخ پایین بازیافت اندونزی (حدود 11 تا 12 درصد) فرصت بزرگی ایجاد میشود، که به این معنی است که بسیاری از مواد قابل بازیافت با ارزش وجود دارند که از بین میروند.
او به TechCrunch گفت: «کاهش ضایعات اولویت اصلی است و به دنبال آن بهینهسازی و بازیافت مواد است که از مفهوم اقتصاد واقعاً دایرهای حمایت میکند.
Waste4Change از بودجه جدید خود برای توسعه و افزایش ظرفیت مدیریت پسماند خود به 100 تن در روز طی 18 ماه آینده استفاده خواهد کرد و هدف آن رسیدن به بیش از 2000 تن در روز طی پنج سال آینده است.

تیم Waste4Change
جونروسانو گفت Waste4Change با ارائه راه حلی سرتاسری با تمرکز بر پایداری و ضایعات صفر، خود را از راه حل های سنتی مدیریت زباله متمایز می کند. بخشی از استراتژی آن شامل ادغام دیجیتالی بیشتر برای نظارت و ثبت فرآیند مدیریت زباله و خودکارسازی امکانات بازیابی مواد است.
وی گفت: ما یکپارچه سازی دیجیتال را ابزاری ارزشمند برای ایجاد یک اکوسیستم مدیریت زباله پایدار می دانیم. “هدف همیشه ایجاد هماهنگی بین محیط زیست، اقتصاد و مردم است.” استراتژی یکپارچه سازی دیجیتال Waste4Change در سال جاری و سال آینده شامل بهبود گزارش سفر و نظارت بر زباله است که مشتریان پس از پردازش زباله های خود دریافت می کنند.
برای استفاده از Waste4Change، مشتریان میتوانند از یک تیم جمعآوری درخواست کنند تا زبالههای از پیش طبقهبندی شدهشان را جمعآوری کنند یا خودشان آنها را ترک کنند. این شرکت در حال حاضر دارای 108 کارمند و 141 اپراتور مدیریت پسماند است و قصد دارد 52 نفر دیگر را به تیم خود اضافه کند و با 300 جمع کننده غیررسمی زباله و شرکت های کوچک و متوسط همکاری کند. جمع آوری کننده های غیررسمی زباله شامل لاشخورها، بانک های زباله، دکه های زباله و جمع آوری زباله می باشد.
Waste4Change برای شرکای تجاری بازیافت، از جمله جمعآوران غیررسمی زباله، پلتفرمی ایجاد میکند تا به آنها در فروش و خرید زباله جامد با شرکت کمک کند. هدف افزایش قابلیت ردیابی و دقت فرآیند مدیریت پسماند است. همچنین برنامه ای به نام Send Your Waste را اجرا می کند که در آن کاربران می توانند زباله ها را به نقاط جمع آوری Waste4Change ارسال کنند. یک برنامه به آنها میگوید چه نوع زبالههایی را ارسال کنند، نزدیکترین نقطه جمعآوری کجاست و چه نوع پاداشی میتوانند دریافت کنند.
جونروزانو میگوید که جمعآوران غیررسمی زباله معمولاً در مورد موادی که جمعآوری میکنند، بطریهای PET، شیشه و مقوا را انتخاب میکنند. اما این بدان معنی است که مواد کمتر مطلوبی مانند پلاستیک پلی پروپیلن، بسته بندی چند لایه و فوم استایروفوم اغلب به جا مانده و محیط را آلوده می کنند. برای مبارزه با این، Waste4Change سرویسی به نام Waste Credit راه اندازی کرده است که به جمع آوری مواد خاص انگیزه می دهد و همچنین ساخت این تجارت را برای جمع کنندگان زباله آسان تر می کند.
او گفت: “با توجه به نقش حیاتی بخش غیررسمی در بهبود سطح بازیافت در اندونزی، هدف ما ایجاد یک پلت فرم بازیافت زباله است که سیستم را پایدار نگه می دارد.” ما بسیار خوشحالیم که آن را با سرمایه گذاری مشترک یا عملیات مشترک با سایر ذینفعان صنعت، از جمله آنهایی که در بخش غیررسمی و سایت های ذخیره سازی زباله محلی کاهش، استفاده مجدد، بازیافت (3R) هستند، زنده کنیم.»
در بیانیه ای، پاندو سیاحریر، شریک موسس AC Ventures گفت: «Waste4Change پیشگام در ارائه راه حل کامل مدیریت زباله است. پایداری تمرکز اصلی تیم است، با تعهد نشان داده شده برای ساختن آینده ای بهتر برای اندونزی. این شرکت ثابت می کند که به مناسبت بازار محصول رسیده است و پتانسیل گسترش در سراسر کشور را دارد.