
Rocket Lab در حال آماده شدن برای دومین تلاش برای گرفتن یک تقویت کننده راکت در هوا با استفاده از یک هلیکوپتر است، تکنیکی که شرکت امیدوار است پس از بهبودی نسبی موفقیت آمیز در اوایل سال جاری، آن را تکمیل کند.
این ماموریت با نام بازیگوشی Catch Me If You Can، قرار است زودتر از 4 نوامبر از سکوی پرتاب این شرکت در شبه جزیره ماهیا نیوزلند انجام شود. پنجره پرتاب 75 دقیقه ای در ساعت 1:15 بعد از ظهر به وقت شرقی باز می شود. این سی و دومین پرتاب الکترون تا به امروز خواهد بود.
این شرکت قصد دارد یک ماهواره تحقیقاتی برای آژانس فضایی ملی سوئد، ارائه شده توسط OHB سوئد، به مدار همگام خورشید بیاورد. ماهواره Mesopheric Airglow/Aerosol Tomography و Spectroscopy برای مطالعه امواج جوی و ارتباط آنها با باد و آب و هوا در نقاط مختلف جو استفاده خواهد شد.
گرفتن یک تقویت کننده موشک در هوا کار کوچکی نیست – حتی با چتر نجاتی که تقویت کننده رها می کند تا فرود خود را به زمین کاهش دهد. در طی اولین تلاش برای بازیابی هلیکوپتر در 2 می، بالگرد سیکورسکی S-92 موفق شد خط چتر نجات را در حدود 6500 فوت بالاتر از اقیانوس گیر کند، اما تقریباً بلافاصله آن را رها کرد. یکی از سخنگویان آزمایشگاه راکت در آن زمان گفت که خلبان پس از مشاهده “ویژگی های بارگیری متفاوت از ویژگی های بارگیری در طول آزمایش” بوستر را تخلیه کرد. مانند دیگر تلاشهای بازیابی، تقویتکننده به داخل دریا پرتاب شد و با قایق بازیابی شد.
یک بار دیگر، Rocket Lab هلیکوپتر Sikorsky S-92 خود را اندکی قبل از پرتاب مستقر خواهد کرد. S-92 ساخته شده توسط Sikorsky Aircraft مستقر در کانکتیکات، قادر به بلند کردن وزن 5000 کیلوگرم است، ظرفیتی که برای تقویت کننده الکترون 1000 کیلوگرمی کافی است. آزمایشگاه راکت هلیکوپتر را با یک قلاب گیر، مخازن سوخت با برد گسترده و سایر ویژگیها مجهز کرد تا اطمینان حاصل شود که خدمه سه نفره – خلبان، کمک خلبان و ناظر موشک – برای موفقیت آماده هستند.
اولین دستگیری هلیکوپتر ما فقط چند ماه پیش ثابت کرد که ما میتوانیم کاری را که در نظر داشتیم با الکترون انجام دهیم، و نمیتوانیم منتظر باشیم تا هلیکوپتر را به آنجا برگردانیم و با بازگرداندن موشک، قابلیت استفاده مجدد راکتمان را حتی بیشتر کنیم. پیتر بک، مدیرعامل Rocket Lab در بیانیهای گفت: مرحله خشک برای اولین بار.
Rocket Lab که در سال 2006 تأسیس شد، رویکردی نسبتاً تکراری برای آزمایش در پیش گرفته است. این دو ماموریت را در نوامبر 2020 و مه 2021 انجام داد که در آن تقویت کننده به یک چتر نجات (بدون هلیکوپتر) مجهز شد و شرکت اطلاعات مربوط به فرود آن را جمع آوری کرد. این شرکت همچنین از شبیهسازهای تقویتکننده استفاده میکند و تقویتکنندههای ماهیگیری شده از اقیانوس را برای درک بهتر وضعیت آنها پس از بازگشت به زمین مطالعه میکند.
بک گفت استفاده مجدد کلید افزایش سرعت پرتاب و کاهش هزینه های ساخت خودرو است. موشک نوترون با محموله بزرگتر، که هنوز در دست توسعه است، نیز برای قابل استفاده مجدد طراحی شده است.