
در سال 2018، نیل دسوزا، یک مهندس نرم افزار حرفه ای و قبلا معاون توسعه محصول در Thinkstep، متوجه شد که بیش از ده سال تلاش او برای حل چالش های محصول سازمانی در زمینه های انعطاف پذیری، انطباق و ریسک است. تاثیر کمی به گونه ای که او آن را دید، زمان زیادی صرف شد، که تأثیر آنها را بر انتخاب های طراحی محصول به حداقل رساند.
دسوزا در یک مصاحبه ایمیلی به TechCrunch گفت: «به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل ارزیابی چرخه عمر یک خودرو به راحتی می تواند یک سال کامل را به یک شرکت خودروسازی اختصاص دهد. “سرعت مهم است، در غیر این صورت تجزیه و تحلیل به یک گزارش بی معنی تبدیل می شود.”
این ناامیدی در پیدایش استارتآپ او، Makersite بود، که هدف آن تولید ارزیابیهای تاثیر تقریباً فوری در زمینههای پایداری، انطباق و ریسک برای اطلاعرسانی تصمیمات در سطح سازمانی است. D’Souza می گوید Makersite تلاشی برای پر کردن شکاف بین کارشناسانی است که می دانند “خوب” از منظر محیطی، هزینه، انطباق یا ریسک و تصمیم گیرندگان با کنترل زنجیره تامین محصول چگونه است.
با بیش از 30 مشتری از جمله مایکروسافت، کامینز و وستاس و ترازنامه ای که عملیات سودآوری را در چند سال گذشته نشان می دهد، Makersite شروع به جلب توجه سرمایه گذاران کرده است و این هفته با مشارکت Planet A Ventures یک دور سری A 18 میلیون دلاری را تضمین می کند. D’Souza می گوید که این ترانش اولین ترانشه Makersite است که فراتر از “چند اسکناس قابل تبدیل” است. این شرکت تا کنون راه اندازی شده است – بر کار با یکپارچه سازان و توزیع کنندگان و گسترش اندازه تیم Makersite متمرکز خواهد بود.
شرکتهای زیادی وجود دارند که در حل چالشهای هزینه، انطباق، ریسک یا پایداری تخصص دارند. مشکل این است که هر کدام در سیلوها مینشینند و دادههایی که استفاده میکنند برای افرادی که در آن مناطق کار میکنند تخصصی است.» این چیزی است که راه حل ما را متفاوت می کند. ما در این فضا منحصر به فرد هستیم زیرا اولین کسی هستیم که چالش ارائه تجزیه و تحلیل تصمیم گیری چند معیاره را برای افراد غیر متخصص حل می کنیم.
Makersite با استفاده از هوش مصنوعی، دادههای محصول یک شرکت را در برابر یک پایگاهداده مواد و زنجیره تامین ترسیم میکند و گزارشهای خودکار تولید میکند. ایده این است که به شرکتها کمک کنیم تا به اهداف پایداری خود دست یابند و در عین حال هزینهها را به حداقل میرسانند و انطباق را در خط مقدم نگه میدارند.
پایگاه داده فوق – که D’Souza می گوید یکی از بزرگترین در نوع خود است – به Makersite اجازه می دهد تا ارتباطات متنی را برای ساخت خودکار مدلی از محصولات و زنجیره تامین آنها شناسایی کند. این مدلها نه تنها از چه محصولی ساخته شده است، بلکه نحوه تولید هر جزء یا ماده را نیز پوشش میدهد – از منابع معدن تا کف کارخانه.
“[Makersite] به مشتری امکان می دهد مشخصات مواد را برای مثلاً یک توربین بادی رها کند، به هوش مصنوعی بگوید که یک توربین بادی است، به چند سؤال (مثلاً در مورد نیرو) پاسخ دهد و سیستم به طور خودکار یک «نوسان به جدی» ایجاد کند. دسوزا توضیح داد: “مدلی از آن توربین که در جایی که ساخته شده است و در کجا نصب خواهد شد.” این به شما امکان میدهد طراحی عناصر خاص توربین – مانند برج و ناسل – را در برابر منابع و زیرساختهای موجود در محل، مانند امکانات بازیافت، بهینهسازی کنید و معاوضهها را در طول چرخه عمر و معیارهایی مانند هزینه درک کنید. خطرات و مقررات “
از آنجایی که Makersite تعداد کارکنان خود را از حدود 40 کارمند به بیش از 100 کارمند طی 12 ماه آینده افزایش می دهد، D’Souza می گوید تمرکز بر ایجاد تیم های فروش و بازاریابی شرکت برای رشد تجارت، به ویژه در ایالات متحده و اروپا خواهد بود. در سمت یکپارچه سازی، Makersite سرمایه خود را در اتصال دهنده ها به نرم افزارهایی مانند Autodesk برای ارائه اطلاعات هزینه و محیطی در پلتفرم های طراحی به کمک رایانه سرمایه گذاری کرده است.
دسوزا گفت: «یک تغییر پارادایم به سمت محصولات پایدار وجود دارد که توسط مقررات، رقابت، تقاضای مشتری و سرمایهگذاری هدایت میشود. برای این منظور، Makersite متخصصان عرضه و طراحی محصول را قادر میسازد تا بدون نیاز به انطباق، پایداری، هزینه یا کارشناسان ریسک تصمیمگیری کنند.