

از مراقبت های بهداشتی تا تولید، صنایع سنتی در دهه گذشته دستخوش تحول دیجیتال شده اند. اما برخی از بخش ها عقب مانده اند. فابیان فوسک، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران Kaiko Systems، می گوید که حمل و نقل دریایی “آخرین مرز دیجیتالی شدن” است.
Kaiko Systems یک استارت آپ مستقر در برلین است که تلاش می کند عملیات کشتی های تجاری را دیجیتالی کند. فوسک، مشاور سابق دیلویت، خاطرنشان کرد: حدود 90 درصد از کالاهای مبادله شده جهان از طریق اقیانوس ها حمل می شود، اما صنعتی که برای اقتصاد جهانی بسیار مهم است، هنوز به شدت به قلم، کاغذ و اکسل متکی است. او افزود که فرآیند دستی به این معنی است که نگهداری و بازرسی کشتی گران، ناکارآمد و مستعد خطای انسانی است.
Kaiko Systems، که Fusek در سال 2020 با Eddie del Valle، CTO سابق حمل و نقل تکشاخ Sennder تأسیس کرد، ابزاری مبتنی بر گوشیهای هوشمند برای کارگران و بازرسان خط مقدم برای جمعآوری دادههای عملیاتی در کشتی فراهم میکند. به نوبه خود، هوش مصنوعی داخلی Kaiko میتواند صحت دادهها را به سرعت بررسی کند و مشکلات را به تیمهای خشکی ارسال کند. به عنوان مثال، هنگامی که سیستم یک قطعه جدید ساخته شده را که عامل آسیب در یک کشتی است را شناسایی می کند، می تواند کشتی های دیگری را که ممکن است در معرض آسیب پذیری مشابه باشند شناسایی کند.
اگرچه فوسک از به اشتراک گذاشتن عملکرد مالی شرکت خودداری کرد، مدیر عامل شرکت گفت که ارزش گذاری “بسیار مثبت” بود و استارتاپ “در مسیری قوی برای سودآوری قرار دارد.” تا کنون، این شرکت بیش از 10000 بازرسی برای حدود 250 کشتی در سراسر جهان انجام داده است. برخی از مشتریان محترم تر او عبارتند از Columbia Shipmanagement، یکی از بزرگترین شرکت های کشتیرانی خصوصی جهان، Marlow Navigation، USC Barnkrug، CTM و The Asian Spirit Steamship Company.
کشش زودهنگام چیزی است که به استارتاپ کمک کرد تا دور اولیه 2 میلیون یورویی را با حمایت غولهای صنعت ببندد. سرمایه گذاران عبارتند از Schoeller Holdings، شرکت مادر پشت Columbia Shipmanagement، Vineta Ventures، Around Capital، بنیانگذاران پرچمدار و کهنه سربازان صنعت، Clasen Rickmers، شریک مدیر شرکت The Asian Spirit Steamship، و Justus Knifka، مدیر عامل و مدیر عامل شرکت حمل و نقل Hanseatic Lloyd.
در مورد اینکه چرا کشتیرانی اقیانوسی به دیجیتالی شدن دیر رسیده است، فوسک معتقد است که حاشیه های این صنعت تا همین اواخر بسیار کم بوده است. میانگین هزینه حمل و نقل یک کانتینر بزرگ استاندارد در سال 2021 به 10000 دلار رسید، اما از سال 2015 تا 2020 این تعداد تا حد زیادی زیر 2000 دلار بود. بنیانگذار توضیح داد که افزایش هزینه ها تا حدی به دلیل افزایش مصرف جهانی، بسته شدن بنادر به دلیل COVID-19 و اختلالات زنجیره تامین در طول شیوع است.
فوسک گفت: «شرکتهای کشتیرانی بالاخره سرمایهگذاری مورد انتظار خود را در دیجیتالیسازی انجام دادند. علاوه بر داشتن پول اضافی برای افزایش بهرهوری، اختلالات مسافرتی ناشی از کووید، دیجیتالیسازی را نیز ضروریتر کرده است زیرا بازرسان نمیتوانند شخصاً به راحتی از کشتی به کشتی دیگر سفر کنند.
Kaiko Systems با تزریق سرمایه جدید خود قصد دارد تیم خود را گسترش دهد، راه حل نرم افزاری خود را بهبود بخشد و به بازارهای جدید فراتر از ردپای فعلی خود در آلمان، یونان و شرق آسیا گسترش یابد. فوسک معتقد است که مقیاس بندی در مناطق مختلف جغرافیایی به دلیل درجه بالایی از استانداردسازی حمل و نقل دریایی چالش برانگیز نخواهد بود. این شرکت ده نفر در سراسر جهان استخدام می کند و قصد دارد تعداد کارکنان خود را در ماه های آینده دو برابر کند.