
جعبههای صدا – سختافزاری که توسط بازرگانان استفاده میشود و هر بار که پرداخت از طریق تلفن همراه انجام میشود صداهایی را منتشر میکند – در هند نفوذ کرده است، جایی که فعالیت نقطهفروشی میتواند مشغول باشد و هشدارهای صوتی از جعبه صدا به تجار و دستیاران شلوغ هشدار میدهد تا وظایف را انجام دهند. یک معامله اکنون، گوگل برای ادامه تلاش خود برای ایجاد تجارت پرداخت خود در دومین بازار بزرگ اینترنت جهان، وارد عمل شده است.
این غول اینترنتی که در حال حاضر یکی از پیشروان تراکنشهای تلفن همراه در هند با Google Pay است، در حال راهاندازی آزمایشی جعبه صوتی خود در این کشور است تا به فروشندگان تأییدیههای پرداخت UPI هشدار دهد، یک استاندارد پرداخت موبایلی توسعهیافته و اکنون در هند برای پرداختها و نقل و انتقالات فوری در همه جا وجود دارد. بین بانک ها، یا دو کاربر موبایل، یا یک مشتری و یک تاجر. در پرداختهای UPI، ارائهدهندگان معمولاً تراکنشهای UPI را تخفیف نمیدهند، بنابراین جعبههای صوتی نه تنها بهعنوان وسیلهای راحت برای بازرگانان، بلکه بهعنوان ابزاری برای کسب درآمد برای ارائهدهندگان پرداخت ظاهر شدهاند.
منابع به ما می گویند که گوگل توزیع اسپیکرهای برچسب سفید خود – با مارک Soundpod توسط Google Pay – را در چندین بازار در شمال هند از جمله دهلی نو آغاز کرده است و در ابتدا با گروه محدودی از صاحبان فروشگاه کار می کرد. جعبههای صوتی Google دارای یک کد QR در جلو هستند – که به شماره تلفن ثبتشده در بانک مالک کسبوکار مرتبط است – که میتوان از آن برای انجام هرگونه پرداخت مبتنی بر UPI استفاده کرد. TechCrunch آموخته است که این Soundpod ها توسط ToneTag با پشتیبانی آمازون ساخته می شوند.
این سخت افزار دارای یک بلندگوی داخلی است که تاییدات پرداخت را به زبان های مختلف ارسال می کند. دستگاه گوگل مانند جعبه های صوتی رقبای خود دارای یک پنل LCD کوچک است که میزان پرداخت، وضعیت باتری و شبکه و کنترل های دستی را نشان می دهد. جعبه صوتی همراه با کد QR یک تاجر است که به حساب Google Pay برای کسب و کار او پیوند داده شده است. کاربران می توانند از هر برنامه مبتنی بر UPI برای پرداخت با اسکن کد استفاده کنند. معمولاً این جعبههای صوتی از پرداخت NFC پشتیبانی نمیکنند، زیرا ضربه و پرداخت یک روش تراکنش محبوب در هند نیست. به علاوه، بسیاری از گوشیهای هوشمند ارزانقیمت از سختافزار NFC یکپارچه برخوردار نیستند.
افرادی که با این موضوع آشنا هستند به TechCrunch گفتند که گوگل بدون هزینه اضافی بلندگوها را بین خرده فروشان منتخب توزیع می کند. در برخی موارد، نمایندگان Google Pay به بازرگانان یک بازه زمانی چند روزه داده اند تا بلندگوها را در مکان ثبت شده خود دریافت و تنظیم کنند.
حرکت گوگل به سمت این قطعه سخت افزاری تا حدودی دیر شده است.
این غول جستجو مدتی است که در چشم انداز پرداخت های شلوغ هند دست و پنجه نرم می کند، و اگرچه Soundbox ممکن است برای افراد خارج از هند جدید به نظر برسد، اما در این کشور به سرعت تبدیل به یک عنصر ثابت در بازی پرداخت های موبایلی شده است. Google Pay مستقیماً با Paytm، PhonePe متعلق به Walmart و BharatPe تحت حمایت Tiger Global رقابت میکند – که همگی قبلا جعبههای صوتی مارک خود را با پشتیبانی از چندین زبان راهاندازی کردهاند.
اینکه گوگل در قسمت جلوی جعبه صدا حضور نداشته است، نشان می دهد که چگونه آنقدر تلاش کرده است تا با رقبای خود سریع بسازد و احتمالاً تقاضای مصرف کنندگان را نیز به موقع برآورده کند.
فروشندگان کنار جاده، خرده فروشان و داروخانه ها شروع به استفاده از صندوق های پرداخت صوتی برای دریافت تاییدیه صوتی پرداخت های مشتری کرده اند. و در حالی که برنامه Google Pay برای کسب و کار از قبل دارای یک ویژگی اعلان صوتی است، Google همچنین به کسب و کارها اجازه می دهد تا یک شماره نماینده اضافه کنند تا نماینده بتواند تأییدیه را در تلفن خود دریافت کند. این ویژگیها ممکن است برای فروشگاهی با چندین کارمند و محیط پر سر و صدا یا جایی که صندوقدار از تلفن هوشمند یا تبلت برای تسهیل تراکنشها استفاده نمیکند، مفید نباشد. در این سناریو، دستگاهی که پرداخت ها را با صدای بلند «اعلام می کند» می تواند مفید باشد.
Soundbox ها همچنین نقش های دیگری را در ترویج تراکنش های بیشتر و سریع تر برای بازرگانان ایفا می کنند. آنها معمولاً از زبان های مختلف پشتیبانی می کنند – برای کشوری چند زبانه مانند هند حیاتی است – عمر باتری چند روزه و خلاصه روزانه سریع تراکنش ها را ارائه می دهند.
سخنگوی گوگل از اظهار نظر در مورد این داستان خودداری کرد، اما وقتی از شرات بولوسو، مدیر مدیریت محصول Google Pay در گوگل در مورد توسعه در حاشیه یک رویداد Google India در ماه دسامبر پرسیدیم، او این تلاش را انکار نکرد و گفت: این شرکت “هر چیزی” را آزمایش می کند.
«اگر شخص گوشی هوشمند نداشته باشد و یک کسب و کار کوچک را اداره کند، احتمال دارد [are] او گفت که آنها در واقع برای یک سخنران پول می پردازند. میتوانید به دنبال نرخهای در دسترس عموم باشید که Paytm از آنها استفاده میکند… فکر میکنم شانس آن کم است. بنابراین این راه حل نیست.” او در پاسخ به این سوال که آیا گوگل خرده فروشان جعبه صدا را هدف قرار می دهد که گوشی هوشمند ندارند، گفت.
اما آیا ما می خواهیم برای آن کاربر تصمیم بگیریم؟ بله،» او افزود.
استارتآپهای فینتک با استفاده از راهحلهای صوتی خود، کارمزد اولیه و اجاره ماهانه پایینی را از تاجران دریافت میکنند. با این حال، آنها همچنین گاهی اوقات دستگاه را به صورت رایگان در اختیار بسیاری از فروشندگان قرار می دهند تا آنها را سوار کنند. Paytm به طور متوسط 1.53 دلار (125 INR) در ماه اجاره دریافت می کند، در حالی که PhonePe 0.60 دلار (49 INR) در ماه هزینه می کند. هزینه ها به اندازه تاجر و طرح های تبلیغاتی ارائه شده توسط نمایندگان بستگی دارد.
بر اساس دادههای سازمان ملی پرداختهای UPI هند (NPCI)، تراکنشهای UPI رشد قابلتوجهی داشتند و به ارزش 157 میلیارد دلار در دسامبر به 7.82 میلیارد رسید. این نشان دهنده افزایش تقریباً 100 درصدی حجم تراکنش و افزایش 55 درصدی در ارزش تراکنش در مقایسه با دسامبر 2021 است. اما با وجود این رشد، شرکتهایی که پرداختهای UPI را تسهیل میکنند، ابزار مستقیمی برای کسب درآمد از این تراکنشها ندارند، زیرا بازرگانان را ملزم به پرداخت مبلغی نمیکنند. نرخ تنزیل تاجر یا کارمزد کوچک معامله.
شرکت های فین تک از ارائه کارمزد تراکنش ها برای تغییر این مدل حمایت کرده اند. هفته گذشته، دولت اعلام کرد که 320 میلیون دلار برای ترویج تراکنشهای UPI و کارتهای RuPay داخلی خود هزینه خواهد کرد. با این حال، شرکت ها هنوز راه مستقیمی برای کسب درآمد از تراکنش های UPI ندارند.
از آنجایی که UPI تاکنون یک شبکه پرداخت بدون کارمزد بوده است، بازیگران فینتک در این بازار که برنامههای سازگار را ارائه میکنند، باید به منابع درآمد دیگری مانند وام و اجاره بلندگو تکیه کنند. در سال 2021، Google Pay تقریباً سه سال و نیم پس از راهاندازی در هند، درآمدزایی از خدمات خود را از طریق دادههای کاربر آغاز کرد.
Paytm برای اولین بار در رقابت برای معرفی جعبههای صوتی بود، که در سال 2020 انجام داد. این وضعیت زودهنگام تا کنون به نفع آن بوده است: اکنون در دسته جعبههای صدا پیشرو است و شرکت ادعا میکند که بیش از 5.8 را به کار گرفته است. میلیون دستگاه تا. در اوایل این ماه، شرکت پرداخت هندی اعلام کرد که هر کدام یک میلیون جعبه صدا را در دو سه ماهه گذشته توزیع کرده است.
سپتامبر گذشته، Paytm گفت که دستگاههای Soundbox آن 5 میلیارد تراکنش را در سال مالی 2022 پردازش کردهاند. یادداشتی از شرکت کارگزاری CSLA که نوامبر گذشته منتشر شد، اشاره کرد که Soundbox 38٪ از درآمد خالص پرداختهای شرکت را تشکیل میدهد.
PhonePe و BharatPe متعلق به Walmart سال گذشته جعبههای صوتی خود را عرضه کردند. نوامبر گذشته، PhonePe اعلام کرد که 1 میلیون بلندگوی پرداخت را در سراسر کشور مستقر کرده است.
علاوه بر جعبههای صوتی، شرکتهایی مانند Google و Paytm به کسبوکارها برچسبها و بنرهای کد QR را برای پرداختهای آسان UPI ارائه میکنند. با این حال، رقابت سختی در بازار UPI وجود دارد، زیرا شرکتها به دنبال دستیابی به تودهها برای معاملات کوچک حتی بدون ایجاد درآمد مستقیم هستند. این به این دلیل است که پایگاه بزرگ کاربران می تواند بعداً برای محصولات و خدمات دیگر به مشتریان تبدیل شود.
طبق گزارش شرکت ملی پرداخت هند، PhonePe و Google Pay تقریباً 85٪ از کل بازار UPI را از نظر تراکنش ها کنترل می کنند و بیش از 81٪ از کل حجم تراکنش های UPI را در اختیار دارند. دولت قصد داشت تسلط خود را در بازار محدود کند و با تعیین آستانه 30٪ از کل معاملات UPI در ماه، به سایر بازیگران فرصتی برای به دست آوردن سهمی بدهد. با این حال، این قانون اخیراً تا سال 2025 به تعویق افتاد.
بسیاری از فروشندگان مشتاق هستند که جعبه های صوتی را پس از درک ویژگی های آنها بپذیرند، اما برخی تصمیم می گیرند پس از اینکه شرکت ها شروع به دریافت هزینه اجاره کردند آنها را برگردانند. همچنین به موضوع شفافیت اشاره می کند و اینکه آیا ارائه دهندگان با مشتریان در مورد نحوه دریافت هزینه ها شفاف هستند یا خیر.
یک صاحب داروخانه که تا ماه گذشته از جعبه صوتی Paytm استفاده میکرد، گفت: «پس از اینکه فهمیدم دستگاه فقط برای گفتن بهروزرسانیهای پرداخت از من بیش از صد روپیه در ماه هزینه میگیرد، آن را نمیخواهم».
شرکتهایی از جمله PhonePe در پاسخ به این رفتار شروع به دریافت هزینههای لغو کردهاند. مدل گوگل برای اینکه چگونه بازی را متمایز می کند تا بازرگانان را حفظ کند، هنوز فاش نشده است.