
تحقیقات اخیر نشان می دهد که بازار تجارت الکترونیک در عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر در مجموع 21.4 میلیارد دلار است و انتظار می رود در سه سال آینده با بیش از 50 درصد رشد به 33.3 میلیارد دلار برسد. و از آنجایی که خریداران از خاورمیانه و شمال آفریقا هزینه های خود را برای تجارت افزایش می دهند، برای فروشگاه های آنلاین به طور فزاینده ای ضروری می شود که موقعیت خود را برای استفاده کامل از این پدیده رو به رشد قرار دهند.
FlapKap، با استفاده از پلتفرم تامین مالی مبتنی بر درآمد (RBF) خود، به این فروشگاهها کمک میکند تا چالشهای تخریبکننده رشد فروشگاههای آنلاین نوظهور را در هنگام تلاش برای برآورده کردن خواستههای مشتریان، حل کنند. این شرکت که با هدف قرار دادن مشاغلی که دسترسی محدود به منابع مالی بانکی یا خطرپذیر دارند، کسب و کارهای تجارت الکترونیک را قادر میسازد تا مقیاس و رشد کنند، اعلام کرد که 3.6 میلیون دلار سرمایه اولیه را برای گسترش تلاشهای خود جمعآوری کرده است.
احمد کوچا و خالد ناسف FlapKap را در سال 2022 تأسیس کردند. شریف بیچارا و عادل هودروی در تیم موسس حضور دارند. در طول فعالیت کوچا در Kijamii، آژانس دیجیتال جدیدی که او در سال 2014 راه اندازی کرد و پروژه هایی را برای شرکت های Fortune 500 اجرا می کرد، مدیرعامل متوجه تاخیر در پرداخت ها و مشکلات دسترسی به سرمایه در گردش شرکت ها از جمله خود او شد. به عنوان مثال، اکثر مشتریان Kijamii همیشه با تاخیر پرداخت می کنند، گاهی اوقات 30 تا 120 روز پس از اتمام فروش.
ما همیشه فکر میکردیم که باید برعکس باشد. مشتریان بزرگ با مقادیر زیادی پول نقد نباید آنهایی باشند که شرایط پرداخت فوق العاده انعطاف پذیر را از آژانس ها دریافت می کنند. باید شرکتهای کوچک و متوسطی باشند که برای پول نقد و رشد تلاش میکنند. آنها نیاز به حمایت دارند.» مدیر عامل Coucha به TechCrunch گفت.
در سال 2021، کوچا مدتی را در ایالات متحده گذراند و شاهد افزایش پلتفرم های تامین مالی مبتنی بر درآمد در این کشور و در غرب بود، از جمله Clearco و Wayflyer. این ایده به وجود آمد که عملیات مشابهی برای MENA تکرار شود و از این رو FlapKap راه اندازی شد. این شرکت عمدتاً مانند اکثر شرکتهای مالی مبتنی بر درآمد، به پلتفرمهای SaaS و تجارت الکترونیک خدمات میدهد، اما مشتریان اولی بیشتر از دومی دارد.
عملیات تجارت الکترونیکی شرایط پرداخت انعطافپذیری دارد که مناسب با کسبوکار FlapKap است، زیرا آنها هزینههای زیادی را برای تبلیغات، بازاریابی و موجودی، فعالیتهای مکرر مسئول پرداختهای دیرکرد این برندها یا گرفتن وام برای ادامه فعالیت میکنند. SaaS هنوز در خاور میانه در مراحل اولیه است، اما هنوز قابل توجه نیست. از سوی دیگر، تجارت الکترونیک در تمام نقاط جهان در حال رونق است و زیرساخت های مالی فعلی در خاورمیانه و آفریقا از آن استفاده نمی کنند.
مدل کسبوکار FlapKap مدلی است که در آن هزینههای پلتفرمهای تجارت الکترونیک را تامین میکند و زمانی که آن برندها درصدی از درآمد خود را پس میدهند تا زمانی که پرداخت کامل شود، پول خود را پس میگیرد. به عبارت دیگر، FlapKap یک هزینه ثابت – تقسیمی که باید به عنوان درصدی از درآمد آنها در یک دوره زمانی پرداخت شود – به هر مقداری که مشتریان در پلتفرم خود به آن دسترسی دارند اضافه می کند.
شرکت تامین مالی پلتفرم تجارت الکترونیکی مبتنی بر درآمد، که ادعا میکند 300 درصد در سه ماهه رشد میکند، همچنین اشاره کرد که طی شش ماه با دهها مشتری از مصر و امارات شریک شده است. برخی از آنها عبارتند از Dresscode، Raw African، Palma و Tam’s Shoemaker. FlapKap ادعا می کند که به ایجاد بیش از 85 درصد افزایش درآمد و بیش از 70 درصد افزایش سود خالص برای این مشتریان در عرض چند ماه کمک کرده است.
در بیانیه ای اعلام شد که FlapKap اخیراً بینش و تجزیه و تحلیل داده های مالی مبتنی بر هوش مصنوعی خود را با Shopify، WooCommerce، Facebook و Google ادغام کرده است و انتظار دارد مشارکت های بیشتری ایجاد کند. «علاوه بر راهحلهای تأمین مالی که به شرکای خود ارائه میدهیم، خدمات ارزش افزوده دیگری را نیز به آنها ارائه میکنیم تا به آنها کمک کنیم تا پیشتر بروند. بنابراین ما همیشه می خواهیم خود را به عنوان یک شریک رشد قرار دهیم. ما فقط تأمین مالی نمی کنیم.» ما می خواهیم برای آنها رشد ایجاد کنیم. ما یک مدل داخلی در کار داریم تا پتانسیل رشد مشتری را شناسایی کنیم. این مدلی است که ما در حال حاضر از دادههایی که جمعآوری میکنیم میسازیم و بهبود میدهیم.»
این آخرین تزریق سرمایه شش ماه پس از جمعآوری سرمایه قبل از راهاندازی FlapKap انجام میشود و سرمایهگذاران در هیئت مدیره برای FlapKap استراتژیک هستند. برای مثال QED در برخی از همتایان جهانی FlapKap مانند Wayflyer و Fairplay سرمایه گذاری کرده است. این شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر متمرکز بر فین تک، از بولت، بازوی سرمایه گذاری خود در خاورمیانه برای تکمیل این معامله استفاده کرد. همچنین Nclude تحت حمایت دولت مصر، یک سرمایه گذار برجسته در مراحل اولیه از MENA A15 و Outliers وجود دارد. Coucha گفت: “من از ساخت FlapKap در کنار آنها هیجان زده هستم.” “من فکر می کنم آنها فقط سرمایه گذار نیستند. آنها در کاری که اکنون برای ما انجام می دهند شریک واقعی هستند و انتظار می رود در آینده نیز به انجام آن ادامه دهند.»
با بودجه جدید، FlapKap قصد دارد ظرفیت خود را افزایش دهد تا به کسب و کارهای تجارت الکترونیک بیشتر در منطقه MENA کمک کند تا پتانسیل رشد خود را به حداکثر برسانند، و همچنین موقعیت خود را به عنوان یک بازیگر پیشرو مالی در منطقه بر اساس درآمد تثبیت کند. این شرکت قصد دارد حضور خود را در عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر تقویت کند و به مشاغل تجارت الکترونیکی این امکان را میدهد که هم اکنون موجودی و تبلیغات دیجیتالی خود را مقیاسبندی کنند، در حالی که بعداً به صورت انعطافپذیر پرداخت میکنند. Gbenga Ajayi، شریک QED، در مورد این سرمایه گذاری اظهار داشت: “با سرمایه گذاری و همکاری با شرکت های مشابه FlapKap در مناطق دیگر مانند اروپا و آمریکای لاتین، ما مطمئن هستیم که این تیم می تواند به موفقیت های مشابهی دست یابد.”