
Apex Space، استارت آپی که هدف آن تغییر در تولید اتوبوس های ماهواره ای است، از دوشنبه مخفیانه با یک دور اولیه 7.5 میلیون دلاری به رهبری آندریسن هوروویتز بیرون آمد.
این شرکت مستقر در لس آنجلس اتوبوس ماهوارهای را هدف قرار داده است – بخشی از فضاپیما که بار محموله را میپذیرد – که به گفته آنها “مانع جدیدی” است که صنعت فضایی را تحت تأثیر قرار میدهد. دو بنیانگذار Apex، ایان سینامون و ماکسیمیلیان بناسی، در یک پست وبلاگ گفتند که آنها به طور مستقل تغییرات عمده ای را در صنعت مشاهده کردند که آنها را متقاعد کرد که یک راه حل جدید برای تولید اتوبوس ماهواره ای مورد نیاز است.
سینامون، بنیانگذار یک استارتآپ فناوری که شرکت Synapse Technology در سال 2020 توسط Palantir خریداری شد، گفت که میبیند مشتریان محموله را به دلیل فرآیند طولانی و گرانقیمت ساخت اتوبوسهای ماهوارهای سفارشی «بازداشت» میبینند. بناسی، مهندسی که کارش شامل یک دوره شش ساله در اسپیس ایکس و نزدیک به یک سال و نیم در آسترا است، شاهد تغییراتی در اقتصاد استارتاپی بوده است که باعث تولید انبوه می شود – به جای فرآیند مهندسی فردی که تاکنون مشخصه اتوبوس های ماهواره ای بوده است. منطقی تر شود
این زوج گفتند: «با توجه به این تغییر دگرگونکننده، ما باید به گونهای متفاوت درباره فضاپیما فکر کنیم و با شرایط جدید بازار سازگار شویم.» ما نمی توانیم فقط سفینه فضایی بسازیم. ما باید آنها را در مقیاس تولید کنیم.»
این رویکرد، که سینامون در مصاحبه با TechCrunch آن را مقیاسپذیر و محصول محور توصیف کرد، یک انحراف بزرگ از تولید اتوبوسهای ماهوارهای سنتی است. هدف Apex این است که اتوبوس های ماهواره ای را در عرض چند ماه به مشتریان تحویل دهد تا وضعیت موجود در چند سال.
Apex با اتوبوس ماهوارهای کوچکی به نام Aries وارد بازار میشود که میتواند محمولههایی تا وزن 94 کیلوگرم را حمل کند. این پلت فرم برای ماموریت های مدار پایین زمین مناسب خواهد بود. این استارتآپ در وبسایت خود میگوید که محصولات آینده با مأموریتهای دیگر، مانند مأموریتهای مدار زمین سنکرون، سازگار خواهند بود. Apex افزونه هایی مانند بیمه و رزرو پرواز را نیز ارائه می دهد. سینامون گفت که این شرکت قصد دارد اولین دکل Aries را در سال 2023 تحویل دهد و پس از آن 5 دستگاه در سال 2024 عرضه کند و از آنجا به توسعه خود ادامه دهد.
در حالی که این دو بنیانگذار شرکت هایی مانند Astra و Rocket Lab را برای دگرگونی بخش پرتاب ستایش کردند، این شرکت ها رقیب هم هستند و هر کدام اتوبوس های ماهواره ای را به عنوان بخشی از یک راه حل کلی برای مشتریان طراحی می کنند. دیگر بازیگران بزرگ در فضای تولید اتوبوس ماهوارهای عبارتند از Terran Orbital که سال گذشته اعلام کرد قصد دارد یک مرکز تولید ماهواره به مساحت 660000 فوت مربع در فلوریدا بسازد و سیستم فضایی York Space Systems که پس از فروش اکثر سهام به ارزش 1.12 میلیارد دلار ارزش گذاری شده است. شرکای صنعتی AE مالک فایرفلای Aerospace. اما سینامون گفت که Apex خود را از این بازیکنان از چند جهت متفاوت متمایز میکند: اولین مورد این است که «نان و کره» استارتآپ مشتریان تجاری خواهند بود، نه مشتریان دولتی. وی افزود که این شرکت در نظر دارد تا چندین ماه در مقیاس تولید کند تا تقاضای بخش تجاری را تامین کند.
فراخوان تولید در مقیاس بزرگ ظاهراً با آندرسن هوروویتز طنین انداز شد، که اوایل سال جاری صندوق جدیدی به نام «پویایی آمریکایی» به رهبری شریک عمومی کاترین بویل راه اندازی کرد. هدف این صندوق سرمایهگذاری در شرکتهایی است که منافع کشور را ارتقا میدهند و مشکلات را در صنایعی مانند زنجیره تامین، هوافضا و تولید (از جمله موارد دیگر) حل میکنند. همانطور که بویل در تز سرمایه گذاری گسترده خود استدلال می کند، “تنها راه فوری برای شروع تجدید حیات در آمریکا، ایجاد استارتاپ ها پیرامون مشکلات بحرانی است.” برای بنیانگذاران Apex، حل مشکل ساخت اتوبوس ماهواره ای فقط برای صنعت فضایی امروزی حیاتی نیست. همچنین برای تبدیل انسان به گونه ای چند سیاره ای در آینده کلیدی است.
«اگر واقعاً به این آینده فکر میکنیم، آیا فکر میکنیم که همه فضاپیماهای دیگری که آنجا هستند، کالاها و خدماتی را در حال حرکت هستند، از مریخ و ماه عکس میگیرند، خدمات ارتباطی ارائه میکنند و غیره؟ آیا واقعاً همه این سفینههای فضایی مانند امروز به صورت سفارشی ساخته خواهند شد؟ یا واقعاً در مقیاس تولید خواهند شد؟ و من معتقدم که برای ایجاد این آینده، آنها باید در مقیاس تولید شوند و ما می خواهیم اولین شرکتی باشیم که واقعاً تولید این وسایل نقلیه را افزایش می دهد.”
علاوه بر a6z، XYZ Venture Capital، J2 Ventures، Lux Capital و Village Global نیز در این دور شرکت کردند. سینمون گفت که اولویت شماره یک برای بودجه جدید استخدام است و این شرکت به دنبال افرادی از فضای جدید، صنعت سنتی فضایی و کلاً خارج از بخش فضایی است. این شرکت همچنین از این افزایش برای ادامه توسعه پلت فرم Aries از جمله سفارش قطعات و شروع به مونتاژ خط تولید استفاده خواهد کرد.