

علی بابا به خاطر امپراتوری تجارت الکترونیک در حال رشد خود شناخته شده است، اما مانند آمازون، سرویس ابری در سال های اخیر عامل اصلی درآمد آن بوده است.
غول ابری چینی در آستانه دو برابر شدن نفوذ خود در خارج از کشور است و امروز یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در “ساخت اکوسیستم شریک جهانی” اعلام کرد. Alibaba Cloud اکنون سومین ارائهدهنده بزرگ خدمات ابری عمومی در جهان است، دستاوردی که از شبکه بزرگ متحدان محلی که در سراسر جهان تشکیل داده جدایی ناپذیر است.
این شرکت به طور مداوم در حال جذب شرکای محلی برای بر عهده گرفتن مسئولیت هایی مانند فروش، پشتیبانی فنی و خدمات مشتری است. این شرکت گفت: هدف این ابتکار یک میلیارد دلاری “حمایت از نوآوری فناوری شرکا و گسترش بازار آنها با Alibaba Cloud طی سه سال مالی آینده است.” این پول در هر دو صورت مشوق های مالی و غیرمالی، از جمله تامین مالی، تخفیف و ابتکار عمل به بازار خواهد آمد.
Alibaba Cloud در حال حاضر حدود 11000 شریک در سراسر جهان دارد، از جمله Salesforce، VMware، Fortinet، IBM و Neo4j.
به گفته شرکت تحقیقات بازار گارتنر، علی بابا کلود در سال 2021 از سهم بازار 9.5 درصدی برخوردار است، پس از مایکروسافت (21 درصد) و آمازون (39 درصد).
سرویس ابری، با پایگاهی در هانگژو و ردپایی در حال گسترش در سراسر جهان، به راه حل ابری برای بسیاری از مشاغل چینی در حال گسترش در خارج از کشور تبدیل شده است. اما افزایش تنش های امنیت ملی بین چین و غرب، برخی از مشتریان را از پلت فرم ابری دور کرده است. TikTok در تلاش برای جلب نظر تنظیمکنندههای ایالات متحده، از Alibaba Cloud خارج شده و تمام دادههای ایالات متحده خود را به سرورهای Oracle منتقل کرده است.
حتی شرکتهای چینی در مراحل اولیه نیز به شکاف فناوری میپیوندند. در چند ماه گذشته، چندین استارتآپ اینترنتی که با مصرفکننده روبرو هستند، از جمله یک شبکه اجتماعی و یک ابزار بهرهوری، به من گفتهاند که تمام دادههای کاربران خارج از کشور خود را در سرویسهای ابری خارجی ذخیره میکنند تا از بررسی نظارتی در آینده جلوگیری کنند.
Alibaba Cloud اخیراً از کندی رشد و از دست دادن یک مشتری کلیدی ابری که ناظران صنعت گمان میکنند ByteDance باشد، رنج برده است. همانطور که این شرکت در گزارش سود ژوئن خود اشاره کرد:
رشد درآمد سال به سال بخش ابری ما منعکس کننده رشد مجدد در صنایع کلی غیراینترنتی است که توسط خدمات مالی، خدمات عمومی و صنایع مخابراتی هدایت میشود، که تا حدی با کاهش درآمد از یک مشتری پیشرو اینترنت که به تدریج استفاده از خارج از کشور را متوقف کرد، جبران شد. خدمات ابری برای تجارت بین المللی خود به دلیل نیازهای غیر محصول، مشتریان یادگیری آنلاین و همچنین کاهش تقاضا از سوی دیگر مشتریان در صنعت اینترنت چین.
شرکت های فناوری غربی تحت فشار مشابهی قرار دارند تا در چین جدا شوند. قانون دادههای این کشور خروج دادههای کاربران از مرزهای خود را ممنوع میکند، بنابراین شرکتهایی مانند اپل و تسلا مدتهاست که دادههای کاربران چینی را در مراکز ابری محلی ذخیره میکنند.